Sjømann-22 Startet 2.April.2009 Del på Facebook Startet 2.April.2009 Hei. Har en Farymann R30 Som går veldig fint uten belastning. Kan stå å lade i evigheter. Men etter noen minutters kjøring raser turtallet, for så å komme tilbake etter ca. 1. min.. Å sånn fortsetter det. Er det noen som har vært borti lignende problem, som kan gi meg noen svar?? Mvh Rune Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 (redigert) Har du sjekket at den får nok "næring".... at dieselfilter og luftfilter(om den er utstyrt med dette) ikke er tett Redigert 2.April.2009 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sjømann-22 Svart 2.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2009 Ja, har sjekket det mest innlysende. Hadde skiftet diesel filter + olje og filter. Rett før jeg la i fra havna. Seilte så fra Fredrikstad til Daftø, og da begynte problemene. Motoren stanset, men det var bare å starte den opp igjen. La så til ved en holme og lot motoren gå i en halvtime, ikke noe problem. Men så fort jeg hadde seilt i fem minutter, så begynte turtallet å dale ned til "tomgangs turtall" for så å gå opp til normal etter 30 sek- 1. min.. La til samme holme igjen, og sjekket dieselfilter og tilførsel. Og alt så bra ut, men byttet filter for sikkerhets skyld. Lot motoren gå et kvarter og alt var bra. Men når jeg hadde seilt i fem min til, begynte samme problemene...?? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 Luft i systemet eller defekt pumpe.... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 Regner med at du har sjekket slagene også.... at de ikke er tett på noen måte eller ligger i en knekk... kommer det rikelig med diesel ut av filteret når du pumper manuelt... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
tb55 Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 Dette er mest sannsynlig for lite diesel, enten en eller annen innsnevring. Enten tett filter, eller en liten lekkasje på sugesiden, altså mellom fødepumpe og tank. Har du sjekket silen i matepumpe ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann-22 Svart 2.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2009 Slangene og tanken var nytt for 2 år siden. Kom bra med diesel når jeg pumpet manuelt. + at jeg luftet systemet uten hell. Strammet også alle slangeklemmer.. Kan ikke huske å ha sett noen sil i matepumpen.. Er dette på alle motorer? Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann-22 Svart 2.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2009 Men hvorfor går den så bra uten motstand? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 uten belastning forbruker den heller nesten ingenting (gjør ingen jobb, bare sviver seg selv), forbruket stiger ved belastning, og da er det den tydligvis ikke greier å få nok tilførsel, den dabber av, emn stopper gjerne ikke helt fordi den får noe, etter en tid har den greid å bygge seg opp litt reserve, slik at du får økt belastningen igjen, men bare for en liten stund, og slik har du det gående, nå bare resonertet jeg fritt mens jeg skrev Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann-22 Svart 2.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2009 Det hørtes logisk ut! Da er det vel mest sannsynlig diesel pumpa som begynner å bli dårlig da.. Får vel ta en liten overhaling på pumpa uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann-22 Svart 2.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2009 Noen som vet om det er mulig å få tak i rep. kit til pumpa på denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 Prøv å fjern luftfilter innsatsen,(hvis det finnes)se om det hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 (redigert) En annen ting jeg ville tatt høyde for selv om det også kan være tilfeldigheter, er at dersom dette oppstod i forbindelse med skifte av filtre etc, er det jo en sannsynlighet at årsaken er realitert til dette, hva kan ha skjedd/blitt forandret iforhold til før du gjorde denne jobben. Redigert 2.April.2009 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 HVA med luftingen av tanken da? har du prøvd med lokk av? . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Sjømann-22 Svart 2.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2009 Det var første tanken min. Jeg hadde kjørt uten lufting, å det ble vakuum på tanken men ingen forandring med lokket av.. Har ikke sjekket luftfilteret.. Sitér dette innlegget Link to post
westbas 89 Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 Prøv å sette en 5liter kanne med diesel helt fremme ved motor,laden få drivstoffet fra denne. Er du kvitt problemet da.er feilen fra tank og frem. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 Hadde samme problem på en Nissan Truck på jobben sist uke....starta og gikk som ei klokke. Satte i gir og skulle kjøre, da døde den ut og stoppet. Ventet et halvt minutt, og den startet som ingenting var galt. Tittet på grovsilen og den var potte tett...Skifta og gjorde rent ....alt i orden. Men kan det være en manglende pakning på fuelfilteret etter filterbytte. På noen filter ligger det en gummiring på senterfestet, samt en stor ring på ytterringen. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 Det sitter en sil på toppen av matepumpa :dem er sikkert tett. Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann-22 Svart 2.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2009 Tusen takk for alle svar! Fant tegninger på pumpa til slutt. Å som dere sier, så sitter det en sil rett under topplokket på pumpa! Så da skal jeg ned å prøve det i morra! Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 3.April.2009 Del på Facebook Svart 3.April.2009 Venter spent på resultatet Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Hva med FM motor som jeg sa Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 PS min FM har død ut under belastning en gang, men det var da bror kjørte på sverige....kansje litt tungt og flytte sverige med 12hk...... Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann-22 Svart 12.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2009 Da har jeg fått ut sila, og den var ikke pen! Så ut som noen hadde tygd på den.. Hehe. Så problemet ligger nok der, Fikk ikke tatt noen testtur. Så får se om det løste problemet senere. Sitér dette innlegget Link to post
bjoa 22 Svart 15.August.2009 Del på Facebook Svart 15.August.2009 Tusen takk for alle svar! Fant tegninger på pumpa til slutt. Å som dere sier, så sitter det en sil rett under topplokket på pumpa! Så da skal jeg ned å prøve det i morra! kan du sende tegnningen av pumpa til halleland2@hotmail.com plz har farymann selv Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.