Jump to content

montering av QL trimplan


Pål`ern

Recommended Posts

Jeg har nå kjøpt meg et sett med QL trimplan ( interceptor )

Når jeg leser monteringsanvisningen står det blandt annet at man skal ha på tetningsmiddel ( sikaflex ) rundt selve anleggsflaten til interceptoren.

På de som ligger i settet, er det allerede lagt på dette tetningsmiddelet, men det er ikke hele veien rundt.

Det er på hele undersiden.. på det meste av oversiden ( bortsett fra et lite felt i midten ) og på kortsidene er det også et lite felt hvor det ikke er noe. Det er 100% likt på begge interceptorene.

Skal jeg bare feste de med det som er, eller skal jeg ha på tettemiddel der det " mangler "

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå kjøpt meg et sett med QL trimplan ( interceptor )

Når jeg leser monteringsanvisningen står det blandt annet at man skal ha på tetningsmiddel ( sikaflex ) rundt selve anleggsflaten til interceptoren.

På de som ligger i settet, er det allerede lagt på dette tetningsmiddelet, men det er ikke hele veien rundt.

Det er på hele undersiden.. på det meste av oversiden ( bortsett fra et lite felt i midten ) og på kortsidene er det også et lite felt hvor det ikke er noe. Det er 100% likt på begge interceptorene.

Skal jeg bare feste de med det som er, eller skal jeg ha på tettemiddel der det " mangler "

 

Monterte et sett på en eldre Targa 23 i fjor.

La syrefaste plater mellom skrog og interseptorer for å få det helt plant.

Måtte også plaste på litt der det før hadde vært vanlige flaps.

 

dsc00054.jpg

 

Mener å huske at det er rundt skruehullene du må tette, hadde ikke noe der det er pakning fra før.

Studer anvisningen nøye, mener det er piler i den som viser hvor du skal ha på Sikaflex.

Så må du passe på at det blir 100% tett i midten, rundt hullet til kabelinnføringen.

Det er viktig at det hullet som bores i midten er nøyaktig der det skal være og akkurat passe stort.

Er det for stort, får du ikke feste for dei to små skruene som holder hylsen for kabelinnføringen.

Er det for trangt, får du ikke hylsen med o-ringen skikkelig inntil

Start med å bore hullet i midten, merk deretter av hullene for 6,3 mm karrosseriskruene.

Ha sikaflex på skruene slik at det ikke trekker vann inn i gelcoaten.

Til slutt, annleggsflaten for interceptorene må være tilnærmet 100% plan, ellers får du problemer med at dei kiler seg og blir vanskelige å kalibrere.

Legg på rettholt når du drar til skruene, slik at ikke interseptorene blir bøyde.

Lykke til :smiley:

Redigert av Targa 23.1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Jeg har nå kjøpt meg et sett med QL trimplan ( interceptor )

Når jeg leser monteringsanvisningen står det blandt annet at man skal ha på tetningsmiddel ( sikaflex ) rundt selve anleggsflaten til interceptoren.

På de som ligger i settet, er det allerede lagt på dette tetningsmiddelet, men det er ikke hele veien rundt.

Det er på hele undersiden.. på det meste av oversiden ( bortsett fra et lite felt i midten ) og på kortsidene er det også et lite felt hvor det ikke er noe. Det er 100% likt på begge interceptorene.

Skal jeg bare feste de med det som er, eller skal jeg ha på tettemiddel der det " mangler "

 

Gikk det greit å montere interseptorene?

Link to post
Share on other sites

Jeg har gjort klart alt nå.

Jeg har støpt litt glassfiber for og få anleggsflatene til interceptorene helt rette.

Jeg har montert manøverpanelet og det andre elektriske.

Jeg har også borret hullene som skal borres.

Monteringen av selve interceptorene får jeg ikke tid til og gjøre før tiol helgen, men regner med at dette går greit nå.

Når det gjelder dette med hvor jeg skal ha sikaflex, så har jeg fått beskjed om og bruke rikelig overalt. Inklusive der hvor det "mangler" litt på det som er lagt på fra før på interceptorene.

 

Pål

Link to post
Share on other sites

Har nå montert ferdig.

Jeg hadde sikafleks rundt alle hullene til skruene på innsiden av interceptorene. Jeg hadde også det rundt der hvor gjennomføringen til kabelen er. Og jeg hadde rundt hele interceptoren. Alltså også der hvor det " manglet " på dem.

Tok også litt sikafleks inn i hullene i skroget som var til festeskruene.

Har festet alt og calibrert systemet. Alt virker som det skal.

En som holder til på brygga kom bort til meg og fortalte at han også hadde montert sånne på sin båt for et par år siden. Han hadde også tettet igjen hullene hvor skruene sitter, etter at han var ferdig med monteringen. Dette for og hindre at en eventuell lekkasje i fremtiden kan gå inn ve skruene og følge gjengene.

Lurer litt på om jeg skal gjøre det også. Litt ekstra tetting gjør vel ikke noe.....

Link to post
Share on other sites

Har nå montert ferdig.

Jeg hadde sikafleks rundt alle hullene til skruene på innsiden av interceptorene. Jeg hadde også det rundt der hvor gjennomføringen til kabelen er. Og jeg hadde rundt hele interceptoren. Alltså også der hvor det " manglet " på dem.

Tok også litt sikafleks inn i hullene i skroget som var til festeskruene.

Har festet alt og calibrert systemet. Alt virker som det skal.

En som holder til på brygga kom bort til meg og fortalte at han også hadde montert sånne på sin båt for et par år siden. Han hadde også tettet igjen hullene hvor skruene sitter, etter at han var ferdig med monteringen. Dette for og hindre at en eventuell lekkasje i fremtiden kan gå inn ve skruene og følge gjengene.

Lurer litt på om jeg skal gjøre det også. Litt ekstra tetting gjør vel ikke noe.....

 

Det skader nok ikke :smiley:

Har du brukt Sikaflex 291?

Redigert av Targa 23.1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kan fortelle at alt er tett og fint, og det som gleder meg mye er at virkningen er utrolig bra.

Selv på en halvplaner som jeg har, er virkningen veldig bra.

Det er enkelt og korrigere både for skjev gange, men også lett og få hekken på båten høyere.

Virkningen merkes allerede ved 6-8 knop

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
....Interseptorer stjeler ikke fart slik som vanlige trimflaps...
Dette er etter min erfaring avhengig av fartsområde. Hos meg er det slik at trimflapsene helt nede reduserer seilingsfarten med 0.2 knop når jeg har skrogfart 8.5 knop, omlag 1350 RPM.

Når jeg seiler med 2500 RPM øker farten nå fra ca 19.2 knop til 20.1 knop med flapsene helt nede.

Ved maks turtall, ca 3400 RPM øker hastigheten fra ca 27.7 når flapsene er nede til 28.1 knop når flapsene er oppe.

Interceptorene har jeg ingen særlig erfaring med. Har bare registrert at de virker godt.

Link to post
Share on other sites

Dette er etter min erfaring avhengig av fartsområde. Hos meg er det slik at trimflapsene helt nede reduserer seilingsfarten med 0.2 knop når jeg har skrogfart 8.5 knop, omlag 1350 RPM.

Når jeg seiler med 2500 RPM øker farten nå fra ca 19.2 knop til 20.1 knop med flapsene helt nede.

Ved maks turtall, ca 3400 RPM øker hastigheten fra ca 27.7 når flapsene er nede til 28.1 knop når flapsene er oppe.

Interceptorene har jeg ingen særlig erfaring med. Har bare registrert at de virker godt.

Helt avhengig av båttype og størrelse.

Interseptorer montert i tillegg til vanlige flaps på båter som er tunge i hekken, gjør til at hekken løfter seg og slipper hekksjøen tidligere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...