Jump to content

VHF i motorbåt


KSE

Recommended Posts

Har tenkt å få på plass en vhf. Det skal være noe av det lureste man kan gjøre, sånn sikkerhetsmessig. Det jeg lurer på er: Hvor høyt må antennen minimum stå (motorbåt, Fjord 21 Weekender)?

 

Har sett at en del har en nokså lang vhf antenne montert på skottet ved siden av førerposissjon. Jeg tenkte å montere min på toppen av masta, men da en noe kortere variant, om mulig.

 

Noen sjøulker der ute som har erfaring med dette? :sailing:

Link to post
Share on other sites

Hei, veldig god tanke det der med VHF. Vi motorbåtfantomer har jo naturlige begrensninger med plassering av antenne, men generelt - plasser den så høyt det er praktisk mulig. Det går f eks fint å få laget til et feste i lanternemasta, og en kabelgjennomføring rett foran frontruta. Mange muligheter her - lykke til :smiley:

Link to post
Share on other sites

Plasser antennen så høyt som mulig. Radio signalene fra en VHF går i en rett linje, og da kommer jordas krumming inn som en begrensning. Signalene klarer fint å gå lengre enn til horisonten, men andre radiomottakere med antenne som er under din radiohorisont vil ikke klare å fange opp signalene. Så din faktiske rekkevidde henger sammen med din egen og den andre båtens antennehøyde.

Du kan teste ut forskjellige rekkevidder på denne websiden.

Hvis du ofte må under broer med en gitt høyde, fins det antennebeslag (f.eks Marifix) som enkelt lar deg vippe ned antennen uten å måtte demontere hele antennen.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Ikke glem at kystradistasjonene har sine antenne montert relativt høyt i terrenget, så ut fra et sikkerhetsaspekt, så når du som regel disse når du ferdes innaskjers med noen få meters antennehøyde. Det blir ihvertfall helt feil å la være å montere VHF, eller satse på bærbar i denne sammenheng

Link to post
Share on other sites

Hvis du ofte må under broer med en gitt høyde, fins det antennebeslag (f.eks Marifix) som enkelt lar deg vippe ned antennen uten å måtte demontere hele antennen.

Det er jo sant. Det var det jeg var litt redd for. Har opplegget mer eller mindre klart. Plass til beslag i toppen av lanternemasta kabelgjennomføring/kontakt nedenfor masta, og kabel helt inn. Er litt usikker på om det er kabel god nok for vhf. Nå er det radioantenne i masta (ca 30cm lang, i gummi) og kabelen er koplet til radio/cd. Men det har stått vhf der fra før, så jeg regner med kabelen er OK for VHF.

 

Ser Glomex har noen 90 cm antenner. Da vil topp antenne være ca. 3,2 moh. Det bør vel holde innaskjærs?

 

Kunne gentlig tenkt meg en kortere antenne, men da begynner det kanskje å bli lavt...?

Link to post
Share on other sites

En kortere antenne gir svakere signal, både inn og ut, men det er egentlig bare å prøve hva som virker i det farvannet du ferdes i. Det er ikke noe problem å kalle opp kystradioen for å sjekke kvaliteten på signalet. Dersom det er greit med en 30 cm antennepisk så burde det ikke være noe i veien for å bruke dette. Signalstyrken blir nok halvparten av det du får med en 90 cm antenne.

 

(Jeg har en 30 pisk som reserveantenne, og jeg hører klart forskjell - signalet er dårligere. Likevel, du får prøve selv.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Antenne?

Her er det mye rart i forhold til lenge på antenne. Selve antennenelengden er avhengig av frekvensen ( bølgelengden ) Du må ha en antenne som er tilpasset VHF på 2m båndet.

 

Den kan alikevel variere i lengde. Den det finnes 1/2 bølge, 1/4 bølge og flere avarter med f. eks innebygd spole for å korte ned antenna.

 

Du må finne en antenne for riktig frekvensområde og se på databladet. Det skal være oppgitt XdB gain i forhold til en standard referanseantenne. Høyere gain, desto bedre antenne. Forutsetter at den er tilpasset riktig frekvensområdet.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Antenne?

Høyere gain, desto bedre antenne. Forutsetter at den er tilpasset riktig frekvensområdet.

 

Antenne gain er et begrep som lett kan missforstås.

Tenk deg at du skrur av reflektoren på en lommelykt. Setter du den på bordet med pæren opp vil den gi et gjevnt lys oppover og til siden men lite lys rett ned. Nå er det et punkt i taket du ønsker å belyset og du setter på reflektoren, lyset rett over lykten vil da bli mye sterkere men lyset til siden blir dårligere.

 

På samme måte blir det med en båt som krenger, en antenne med høyt gain på en seilebåt som seiler med konstant krengning kan ha veldig dårlig rekkevidde i visse retninger sammenlignet med når den ligger for anker.

 

 

På båter skal man derfor være litt forsiktig med å benytte antenner med høyt gain.

Link to post
Share on other sites

Antenne?

Her er det mye rart i forhold til lenge på antenne.

Jeg regnet med at vi snakket om VHF-antenner, men for all del... :wink:

 

På båter skal man derfor være litt forsiktig med å benytte antenner med høyt gain.

Nå nevner tittelen på tråden motorbåt, så da blir det litt enklere for seilbåter. På den annen side, jeg ser en del motorbåter med VHF-antenne som er vinklet godt bakover. Sikkert med tanke på at båten skal se ut som den kan kjøre fort, men særlig smart er det ikke.

 

For enkle VHF-antenne er en på ca 30 cm gjerne 1 dB, og en på 90 cm blir gjerne 3 dB. (Ingen av disse er nevneverdig problematiske på moderne seilbåter som ikke bør krenge mer enn rundt 20 grader.)

Link to post
Share on other sites

jeg ser en del motorbåter med VHF-antenne som er vinklet godt bakover. Sikkert med tanke på at båten skal se ut som den kan kjøre fort,

 

:lol: akkurat dette tenkte eg på istad da det kom ein seilbåt for motor forbi utpå fjorden her med masta i en skikkelig donaldbøy bakover. såg ut te an gikk så fjordane blåna men var vel kansje 5 knop :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...