Jump to content

Tyskere savnet igjen på sjøen


John_Kr

Recommended Posts

Aktualiserer ikke dette igjen ansvaret til utleierne? Jeg er kanskje spesielt pysete, men vi kansellerte den planlaget familieturen fordi det var meldt vind som vi ikke likte. (Derfor sitter jeg nå hjemme og leser Baatplassen.no i stedet for å ligge ett eller annet sted med båten, og spille Amerikaner med den oppvoksende slekt). Her har det blåst kraftig hele dagen, svoger som ligger i havnen i Husnes har utsatt hjemreisen til senere i kveld fordi det blåste der, Bømlo ligger noenlunde midt mellom og lenger ute.

 

At tyskere ikke skjønner værmeldingen er dessverre etterhvert et etablert faktum, at de ikke vet hvor mye drivstoff de trenger er et annet. At de attpåtil ikke skjønte at det var grunn til å anta at noen lette etter dem, tyder etter min mening på at utleier ikke hadde forklart de aller mest basale regler for opptreden på havet!

Laholm

Link to post
Share on other sites

ute.

 

At tyskere ikke skjønner værmeldingen er dessverre etterhvert et etablert faktum, at de ikke vet hvor mye drivstoff de trenger er et annet. At de attpåtil ikke skjønte at det var grunn til å anta at noen lette etter dem, tyder etter min mening på at utleier ikke hadde forklart de aller mest basale regler for opptreden på havet!

Det er selvsagt dette som er kjernen i problemet. Hvor langt skal man gå for ikke å rokke ved den enkeltes integritet.  En måte å løfte dette opp på et høyere nivå kunne være at alle må gjennomføre et sikkerhetskurs før båt lånes ut.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

For å leie båt i Tyskland kreves grundig dokumentasjon av ferdigheter. For overhode å bruke en båt med mer enn 5HK på elver og innsjøer må man ha et "Bootführerschein". Denslags regelverk er tyskerne vant med å forholde seg til.

 

Så kommer de hit til Norge og finner ut at man fullt lovlig kan dra til havs med hvilken som helst balje, uten at myndighetene eller andre bryr seg. Da tenker de bare "Dummen Norweger" og lar det stå til!

 

Nei det var nok lensmannen hjemme på Karmøy som sa det riktige: "Båter som skal leies ut til tyske turister, de må festes i land med en gummistrikk!"

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

...........en gummistrikk.  :confused:

 

Problemet er jo at hovedhensikten at de er her er å fiske mest mulig for å spare penger. De frakter med seg store mengder tysk hermetikk og leier sommerhus med båt til relative stive priser.

 

Når hovedhensikten er å fiske mest mulig så blir de tvungen til å dra ut på sjøen å fiske i uansett værforhold. De kjenner ikke til havets lune sider og de fyller opp båten med mennesker slik at vannet går 5 sentimeter under båtripa.

 

Redningsvest og annet utstyr --- hva er det?

 

Passerer tyske turister daglig når jeg er på sjøen, må nesten slakke helt av på farten slik at jeg ikke forårsaker at båten velter eller går ned.

 

Tyske fisker turister er det en del styr med, her burde våre myndigheter satt noen regler på utleie av båter. Rett og slett et minimumskrav til både sjøvettkunnskap og utstyr.

 

Lurer litt på om "VI" er eller har noe ansvar her, jeg mener oss som har denne sjøvettkunnskapen.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...