Drøbakspetter Startet 3.April.2009 Del på Facebook Startet 3.April.2009 Jeg har en 1986 Windy 8600 med Volvo AQ260 motor med AQ290 drev. Motoren starter fint og går pent, bruker ikke olje og virker bra. Problemet mitt er at jeg ikke får høyere fart enn ca 19 knop mens det i følge spesifikasjonene burde gå betydelig fortere (opp mot 28 knop?). Hva kan det være verdt å sjekke ut? Jeg har sjekket at jeg får maks pådrag ved forgasser når gassen er i bånn. Jeg oppnår maksimalt ca 4000 omdr. Litt på tampen lurer jeg på hvordan man oppdager om en motor begynner å bli klar for en full overhaling? Petter Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 3.April.2009 Del på Facebook Svart 3.April.2009 Er bunnen på båten ren og pen....agregatet det samme. Det skal ikke mye rusk & rask til under vannlinjen før man mister mye fart. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 3.April.2009 Del på Facebook Svart 3.April.2009 (redigert) Hei og velkommen ombord på Baatplassen - som skribent også hvor mange timer har motoren gått? får du maks turtall på motoren ihht instruksjonsboka? Redigert 3.April.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Drøbakspetter Svart 3.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2009 Hei og velkommen ombord på Baatplassen - som skribent også hvor mange timer har motoren gått? får du maks turtall på motoren ihht instruksjonsboka? Motoren har gått ca 1300 timer. Turtallet er omtrent i forhold til det som er oppgitt i instruksjonsboka. Båten er ren og fin under. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 3.April.2009 Del på Facebook Svart 3.April.2009 Jeg vet at en del av disse båtene ble levert med 165 og 200 hk Volvo diesel og til og med den minste dieselen tok den godt over 20 knop. Hvis bunnen er ren og du får toppturtall på motoren så ville jeg sjekket tilstand (og dimensjon) på propell. Er det en uskadet propell med rett dimensjon i forhold til båt-mål og motoreffekt så skal ikke dette være mulig. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Drøbakspetter Svart 3.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2009 Jeg vet at en del av disse båtene ble levert med 165 og 200 hk Volvo diesel og til og med den minste dieselen tok den godt over 20 knop. Hvis bunnen er ren og du får toppturtall på motoren så ville jeg sjekket tilstand (og dimensjon) på propell. Er det en uskadet propell med rett dimensjon i forhold til båt-mål og motoreffekt så skal ikke dette være mulig. Takk for svar! Jeg skal gå skikkelig over propellen. Sikkert lurt å få noen som kjenner bedre til dette til å se på propellen også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Svart 4.April.2009 Del på Facebook Svart 4.April.2009 Jeg har lite tro på både groing på båten eller feil propell. Har du 4000 omdr. og 17 knop, så høres dette ut som et annet problem. Jeg vil tippe at motoren ikke orker mer pga. en motorteknisk feil. Begynn med å skru ut alle 8 tennpluggene og sammenlign de. Kjør så en kompresjonstest på alle 8 sylindre. Om alle pluggene ser fine ut og er like, samt jevn kompresjon over alle 8, så er det trolig noe feil på forgasseren. Men start med å teste ovenstående, dette er relativt raskt (selvom det kanskje kan være litt vanskelig å komme til alle pluggene). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 4.April.2009 Del på Facebook Svart 4.April.2009 Hvis han har maks turtall, men for lav fart er det vel bare propell eller feil giret drev som kan gjøre det? Selv om jeg mente at 260 skulle gi 5000 rpm på full pedal :-) mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 4.April.2009 Del på Facebook Svart 4.April.2009 (redigert) 4000rpm høres smått ut på en bensinmotor ja. Det er også slik at de fleste knopene ofte kommer på de siste 4-500rpm og ved 19 knop går vel ikke dette skroget helt ut av vannet. Redigert 4.April.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 4.April.2009 Del på Facebook Svart 4.April.2009 (redigert) aq260 skal ha 4000-4400 rpm. Så da høres 4000 noe lavt ut.. ref: OwnersManual side 44 mvh Bavaria32sport Redigert 4.April.2009 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 4.April.2009 Del på Facebook Svart 4.April.2009 er dette en ny båt for deg eller har du hatt den lenge og dette først oppstod nå til sesongen? - om denne er ny for deg så må eg spørre- har du flaps? ogisåfall står de heilt oppe og ikkje heilt nede og bremser? og likedan om du har powertrim så må du prøve litt fram. 19 knop er vel akkurat der båten planer ut og skal begynne å dra på i fart det. en annen ting er at om tenningstidspunktet ligger for lavt så blir motoren lat og du får ikkje full effekt. stiger farten og maxer på 19 ved full pinne eller oppnår du denne farten tidligere men turtallet kan økes uten farten øker videre? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Svart 5.April.2009 Del på Facebook Svart 5.April.2009 Jeg tror vi trenger litt mer info av deg. Er dette en ny ukjent båt/motor kombinasjon for deg, eller har du hatt denne en sesong tidligere? Max turtall du har hatt før, max fart tidligere? Kan man gå ut fra at propell er riktig valgt? Er det en helplaner eller en halvplaner du har? Vekt på båten? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Drøbakspetter Svart 5.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2009 Jeg tror vi trenger litt mer info av deg. Er dette en ny ukjent båt/motor kombinasjon for deg, eller har du hatt denne en sesong tidligere? Max turtall du har hatt før, max fart tidligere? Kan man gå ut fra at propell er riktig valgt? Er det en helplaner eller en halvplaner du har? Vekt på båten? Det er en helplanende båt. Jeg kjøpte den i fjor våres og hadde den i plan første turen, men så kom sommeren med kone, barn, bikkje og jolle og da fikk jeg ikke prøvd toppfart før sent på høsten. Det var da jeg fant ut at båten var litt slapp. Jeg er litt usikker på vekta, men tror den veier ca 3 tonn. Prøvde å få av propellen i dag, men senterskruen sitter bom. Jeg har sett en liten skade på propellen og tenkte å bytte denne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Regner med at du referer til skruen i midten av propellkonen. Om du prøver å ta av propellkonen uten å løsne denne skruen, så sliter du. Denne skruen skal være montert med gjengelåsning, så kan hende den sitter litt. Prøv evt. å "stramme" propellkonen litt mer, før du prøver å løsne senterskruen. Ellers skal ikke den sitte noe unormalt hardt. Ut fra din beksrivelse, så er dine 17 knop i minste laget. 260 motorene er også generellt sterke, og med den vekten med litt pikk og pakk (les kjærring, unger, bikjer), så burde du få den opp i plan. 4000 omdr. ved 17 knop synes jeg er litt i øverste laget. Vil tippe din båt burde marse rundt 3600 omdr og rundt 22 knop. Med topp turtall 4500 omdr, og nærmere 30 knop på full fart. Kan det være at drevet ditt slurer? Kanskje er vulkaniseringen i propellen litt gåen? Siden det er en skade på propellen, bytt denne. Sett motoren gir framover, og sjekk så om propellen låser helt og ikke slurer (den ene veien skal den slure, men ikke den andre). Men siden du har problemer med å få ut senterbolten på akselen, så kan det kanskje tyde på det har blitt noe skade her, og at kanskje propellell-vulkaniseringen er utvidet eller no og presser veldig på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.