monique Startet 3.April.2009 Link til dette innlegget Startet 3.April.2009 Har nettopp skrudd fra hverandre varmeveksler og intercooler på motoren , og der var en del dritt ja , er det noen som har noe forslag til noe å rengjøre med? Sitér dette innlegget Link to post
Ktveiten Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Jeg brukte en form for relativ sterk sitronsyre. fikk meget bra resultat! Kan være verdt å prøve dette. Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post
VannTro Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Man snakker jo som regel om å "Syrevaske" varmevekslere. Jeg ville tro saltsyre ble brukt, men her er jeg på "tynn is". Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Dieselboy Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Varmeveksleren til ferskvannet (innsatsen) er som regel laget av en messing/bronse legering og disse syres best ut med WATER SCALE REMOVER. Denne syren inneholder mest saltsyre, men inneholder noe annet stoff også....men funker MEGET godt og er beregnet til utsyring av kjølerinnsatser. Denne syren blandes ut i vann etter bruksanvisningen. Varmt vann er mest effektivt. Hold innsatser av aluminium unna syre (ladeluftkjøler) !!! Disse tæres bort.... Meget viktig ved å blande syre og vann: FYLL ALTID OPP MED VANN FØRST, SÅ TILSETT SYRE !!! Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Enig med dieselboy.. men du kan også bruke saltsyre du kjøper på den lokale fargehandelen. Bruk briller, og gjør det helst i friluft!! det spruter litt når saltsyra virker og gassen river skikkelig i nesa - rørene i kjøleren blir så blanke at du kan speile deg - husk å skylle godt med ferskvann slik at ikke rørene oksyderer og blir grønne med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 4.April.2009 Link til dette innlegget Svart 4.April.2009 Mn får jo kjøpt 35% saltsyre i fargehandelen, er den passe å bruke eller bør den tynnes ut mer. Hvor lenge kan man la den virke før man må spyle av med vann og eventuelt gjenta behandlingen ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
dante Svart 4.April.2009 Link til dette innlegget Svart 4.April.2009 (redigert) Du kan bruke den utynnet - da er jobben unnagjort på 10 minutter - det har jeg gjort. Når fresing og bobling opphører er det ikke mer organisk for syra å knaske på, da er det bare å spyle masse med ferskvann. Se gjennom røra mot lyset - er det noe igjen er det bare å helle på litt mer. Har du sinkplugger med masse umulige rester og plundrete gjenger kan du kaste de opp i et bad også - da blir de som nye og påsetting av ny sink går som en lek. Redigert... Dekk til bar hud og bruk briller - ikke bruk den nye olabuksa :) Redigert 4.April.2009 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.