Jump to content

Spørsmål ang osmose / plastpest


Khaoz

Recommended Posts

Skrog er "fullt" av små blemmer fra knappenålstørrelse til 3-4 mm i diameter.

Blemmene eller hva jeg skal kalle det er harde og lukter som eddik når man stikker skikkelig i de. Ingen væske kommer ut.

Er vel ingen tvil om hva det er?

Noen mindre felt er bunnstoffet slitt vekk og der er det ingenting! :confused:

Hvor "farlig" er dette egentlig?

Noen som har fjernet det og som kan dele erfaringer med fremgangs måte og ikke minst, holdbarheten av behandlingen.

Er det "høl i huet" å kjøpe en båt med disse symptomene?

 

Vet at det ligger en del tråder ang emnet her, men de fleste er gamle og jeg tenkte kanskje at man har funnet nye metoder for å bli kvitt fanteriet...

There are two choices in life-Take it or leave it

Link to post

Kan si litt om egne erfaringer.

For det første, har jeg aldri hørt om en båt som har havarert pga dette.

Har selv hatt en 27 foter som så til dels hardt angrepet ut av dette, som jeg fikk sandblåst av alt bunnstoff og satt innendørs. Deretter høvlet jeg av all gelcoat med en leid gelcoathøvel. 27kg totalt. Ble vel egentlig litt "skuffet" nå jeg så de minimale skadene bak pestblærene på den nær 30 år gamle båten. Deretter ble båten tørket, vasket og målt Ph og fukt gjennom vinteren, før den ble sparklet og kledd opp med 12 lag med Westsystem epoxy og stoffet med 5 lag cobberbot bunstoff, som skal holde 10 års tid. Har i dag en mye mere avslappet tilnærming til "problemet", og tar det som evt dukker opp av blærer på min nåværende båt. Synes vel egentlig dette "problemet" blir hauset veldig opp.

Så langt jeg vet, er båten jeg behandlet, fortsatt symptomfri etter ca fem års tid. Hvor vidt det er høl i hue å kjøpe båt med dette, kan diskuteres. Gir vel grunnlag for å forhandle litt pris, men tror ikke man skal forvente å få trukket fra en total behandling på en gammel båt. Har også funnet ut etterhvert at det er ganske mange med gamle båter som ikke er klar over at de har dette i det heletatt.

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post

Jeg har heller ikke panikk når det gjelder dette, men kan bare for lite om langtidsvirkningene.

En annen ting som forundrer meg er at det ikke kommer noe væske ut av blemmene. Båten har ligget ute i vinter...

Alt jeg har lest og hørt om osmose så er væske nevnt :confused:

 

Hadde tenkt å bare stoffe båten, men nå må evt planene endres noe.

Er det greit å bruke båten i sommer og ta pesten til høsten? La den tørke i løpet av vinteren..

Hva burde jeg i såfall behandle båten med nå for bruk i sommer?

There are two choices in life-Take it or leave it

Link to post

Må igrunn si meg enig i "Gullfisk" sine betraktninger.

Problemet med osmose er nok ganske så opphauset. En kamerat av meg, som vi traff da vi var ute på langtur, hadde hatt osmose i sin 84 modell 41 fots båt i 14 år. Han tok hvert år å fjernet det meste av blærer som han fant når båten var oppe, og problemet hadde ikke blitt noe værre. Det var faktisk en god del mindre blærer nå , en da han kjøpte båten. Men det er klart at det bør jo gjøre noe utslag på prisen på båten. De fleste har jo en mening om problemet, men jeg har ennå tilgode å høre om en båt som har havarert pga. osmose.

Link to post

Må bare presisere at her er det ikke avgrensede områder, hele skroget har blemmer. Du må se godt etter for å se de, men de er der.

På begge sider...

Går sikkert å leve med og fjerne litt nå og da, men blir ikke gelcoaten ødelagt av dette?

Sparkle opp med epoxy på områdene hver gang da eller?

Redigert av Player (see edit history)

There are two choices in life-Take it or leave it

Link to post
Er det greit å bruke båten i sommer og ta pesten til høsten? La den tørke i løpet av vinteren..

 

Høres ut som en god plan - det er likevel for sent å tørke den opp før sesongen, kos deg i sommer! Etter sesongen kan du ta den opp og stikke hull og slipe opp boblene - spyle godt med feskvann gjentagende ganger over en mnd tid. Du kan vurdere om du vil skrape ned hele båten - kommer litt ann på omfanget. Deretter lar du den tørke til over vinteren. Sparke deretter opp hullene med løsemiddelfri sparkel og du er i mål. Har du skrapt ned hele bunnen og avdekket alt og likevel tatt denne jobben bør du legge på en to-komponent primer i flere lag på hele bunnen (antall lag er avhengig av produsent).

Link to post
Må bare presisere at her er det ikke avgrensede områder, hele skroget har blemmer.

 

OK - så denne nå! - Er det blemmer over hele bunnen er det ingen vei utenom å skrape helt ned til gelcoat og fjerne (slipe ut) alle blemmer. Du kan også vurdere sandblåsing (krever skikkelig erfaring) med riktig sand. Deretter er gangen - tørke - slipe - sparkle med løsemiddelfri sparkel - legge på to-komponent primer i flere lag - bunnstoff.

 

Vet ikke hvor du holder til, men send meg en IM så skal du få nummer til en jeg vet har god erfaring med sandblåsing (billig og sparer deg for mange timer).

 

Som sagt over, kos deg i sommer - det er for sent å ta dette nå da det krever tid mht tørking.

Redigert av dante (see edit history)
Link to post

Jo, det er rart det ikke er veske i de, da det er trykket i vesken som skaper blemma. Men hvis de er små, er det kanskje veldig lite i de? Pleier å synes godt når man sprekker de på tørt bunnstoff. Lukter det surt, er det vel liten tvil. Ingen grunn til å gjøre noe nå, men ta den gjerne opp litt tidlig på høsten/tampen av sommeren og få av bunnstoff og åpne blærene. Vask grundig med rent vann flere ganger.

Link to post
Hvor "farlig" er dette egentlig?

Noen som har fjernet det og som kan dele erfaringer med fremgangs måte og ikke minst, holdbarheten av behandlingen.

Er det "høl i huet" å kjøpe en båt med disse symptomene?

 

Som Skipper Worse svarte meg: Det er ikke farlig så lenge du ikke skal selge båten...

Ja, jeg har fjernet det. Laget en tråd om det her. Holdbarheten avhenger av jobben som blir gjort. Gjøres det rett, er holdbarheten minst like lang som på en ny båt.

Det er vel ikke høl i huet, men ganske nær. Så sant du ikke får et skikkelig prisavlag. Har du tid, evner og lyst til å bruke en høst og en vår under båten, får du jo havnas fineste skrog når du er ferdig.

Link to post

Litt underlig at det er tørt i blemmene,men eddiklukta røper vel at dette er osmose.Når det gjelder behandling så er vel det beste å ta alt eller ingenting.Å legge epoxy flekkvis her og der har lite for seg.Det vil bare dukke opp nye områder og da må den harde epoxyen slippes bort igjen.Enten all gelcoat av eller ingenting tror jeg er det beste.Noen form for behandling før denne sesongen ville jeg ikke ofret mye tid og penger på.

Link to post
Båten har alt utstyr vi trenger og er pedantisk holdt..Kan det bli kjedelig?

 

Har lurt på det samme selv, men sannsynligheten for at jeg kommer dit med 29 år gammel båt, er vel ikke så stor. Uansett, det ER et skrekkscenario! :cryin:

 

Jeg har imidlertid klart å berolige meg selv med at da tar jeg og flytter byssa over på babord side. Det blir jo en del snekring og rørarbeid og greier. Når jeg er ferdig med det, kan jeg snu kartbordet bak-fram. Etc etc.

Meeeget beroligende tanke !

Link to post

En kjenning fikk dette gjort for rundt 110 000 i 2001 av proff verksted.Hva det koster i dag er jeg usikker på.Det var en spesiell høvel som ble brukt og ikke sandblåsing.Sparkling,priming og stoffing innkludert.Tror de sluttet med dette,da ingen klarte jobben i lengden.Veldig tungt for armene.Sandblåsing er sikkert vel så bra,men krever en proff.Det er fordi gelcoaten er seig å få av,men når man først kommer igjennom den blåser man fort dype hull i det mer porøse laminatet under.En noe overdreven sammenligning hvis man tenker seg å sandblåse maling av en isoporplate.Da er det ikke lett å vite hvor tykt laminat som er igjen og hvor mye som må sparkles på igjen.Man har mere kontroll med resterende tykkelse når høvel blir brukt hvis man er amatør.

Link to post

Med leie av inneplass, leie av gelcoathøvel, sandblåsing av bunnstoff først, alt av epoxy(30kg), sparkel og bunnstoff,fyringsutgifter, var jeg i underkant av 30k. På min glattbygde 27fot med drøyt meteren dypgående, hadde jeg ca 10 effektive høveltimer på 27kg gelcoat. Resultatet ble glatt, og minimalt med sparkling. Et flott verktøy, med støvsuger tilkoblet, denne høvelen.

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...