Jump to content

Ankervinsj, hvilken skal jeg velge?

Dykker

Recommended Posts

:headbang:

Har lest flere tråder om anbefalinger om dette, ikke blitt så mye klokere.

Har en Scand 26 CC som veier 2,5 tonn. Med andre ord ikke stor eller tung båt. Idag har jeg manuellt system med 40 meter ankertau, hvorav de siste 12 metere med blyinlegg i tauet. Etter dette har jeg 4 meter med kjetting før 10kg Brucekopi. Synes denne kombinasjonen er bra mht feste på bunn, samt fjæring.

Har sett på Engbo Midi, ser grei ut med stopp i kabularet før ankeret er helt oppe (sensortråd på tauet). Kan bruke blytau, men ikke i kombinasjon med kjetting. Noen klager på sen opptrekking på Midi, men kanskje er båten min så lett at det ikke er noe problem.

Quick Genius600/800 kan brukes i kombinsajon med blytau og kjetting. Men her må blytauet være treslått.

:eek:

Har dere noen forslag? Engbo Midi med standard blytau, eller Quick Genius600/800 med kombinasjon tau/kjetting (og ikke noe elektronikk)?

Kriterier er frifall, samt mulighet for fjernkontroll.

Hei og God Påske !

Tror rimelig sikkert at du vi få mange svar fra båteiere som anbefaler akkurat den typen vinsj og anker som de benytter selv. Logisk nok, men kanskje ikke nødvendigvis det beste svaret på ditt spm. Det finnes mange innlegg i tidligere tråder om dette emnet, som du kan lese om du søker litt på BP.Mange kriterier gjelder for valg av vinsj/anker med tau, blytau, kjetting eller en kombinasjon. Det som er bra for andre passer ikke nødvendigvis for deg eller omvendt...

Jeg har hatt mange forskjelige båttyper av ulik størrelse, med forskjellig ankerutrustning. men min konklusjon er klar; Bruce 15 Kg anker ( helst original som jeg har nå, eller kopi ) med kjetting og vinsj fra ILAS ( Lambertseter Industri) har jeg opplevd som det ankersystem som passer best for meg med en båt på ca 5000 kg og 32 fot. Har ennå ikke løsnet selv om bunnforholdene har variert mye.

Du har en båt som veier ca halvparten, og kan helt sikker klare deg med et anker på maks. 10 Kg, om du bruker kjetting. Blytau har jeg ikke spesielt god erfaring med annet enn at det støyer lite ved fritt fall system. Måtte helst benytte en daumann for å få ankeret til å sitte, men mye avhenger selvsagt av bunnforholdene og om du "kjører fast" ankeret og i tillegg har minst 3 ganger dybden tau ute. Men, det finnes sikkert mange her på BP.no som har gode erfaringer med andre ankersystemer, så det som er bra for meg passer kanskje ikke for deg. Men min erfaring etter mer enn 30 år på sjøen med ulike båter, er at Bruce ankeret med kjetting og vinsj fra ILAS har fungert bedre for meg enn blytauvarianter og vinsjer fra andre leverandører, blant annet fra de du nevner.

Hadde midi vinsjen med fjernkontroll på min 22 fot searay, fungerte bra, men opplevde også at den hev veldigt tregt samt at den ikke virker allverdens kraftig, disse metallringene som kneppes på tauet for autonedsakking og stopp ruster fort bort, tragiskt med tanke på at engbo er rimelig dyre.

Denne vinsjen er vel i grenselandet for en båt av din størrelse og vekt, min båt er også 26 fot men noe tyngre (2800kg, ca 3300 kg med fulle tanker) hovedgrunnen til at jeg ikke ville velge engbo midi, og de større modellene er fryktelig dyre.

Har nå kjøpt en crystal 1000 quick vinsj til min båt med fjernkontroll også her, men dette har jeg ikke fått montert opp enda, virker solid og av god kvalitet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...