Jump to content

Drev på kjølbåt, noen som har erfaringer?

Bjarne R

Recommended Posts

Hei.

Jeg har topp på ca 19 knop og 14/15 på marsjfart, da har jeg et forbruk på 11-13 liter i timen. Yanmar sin 96hk er ca 240 kg, min er 360kg. Denne Nord-Westen er en av de tidligste mod, og tror den er noe tyngre enn senere mod. Solid bygget, laget hull for lufting av motor rett under fenderlist 13mm tykkelse på glassfiber..

festus

Redigert av festus (see edit history)

Ville ikke satt en drevinstallasjon en slik båt som du har som fungerer fint med strak aksel.

En løsning for deg kan jo være V-gir. Du kan plassere motoren bak i båten for å frigjøre plass, og samtidig bruke eksisterende motor, aksel og roroppsett.

ZF leverer V-gir som passer til motoren din, f.eks ZF 45 IV

Båten din vil sikkert bli tung i hekken, men det blir den med hekkaggregat også....

ZF 45 IV tegning

ZF45IV_INST.gif

V-drive installasjontegning

12405d1176134126-what-surface-drive-v-drive-vd.jpg

Mvh. SAP

Jeg ville vært meget betenkt på å legge penger og arbeid i et slikt skifte.

Det ville trolig bli å kjøpe seg problemer; hekkaggregat er temmelig sårbare og servicekrevende saker - spesielt sett i forhold til en strak aksel.

Hvis du absolutt skal skifte, så har jeg mer tro på løsningen som sap_2000 skisserer.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hei.

Takker for svar.

Har tenk på v-gir, men jeg ønsker også å rette ut akselen. Da den står vel mye nedover i sjøen. Fikk mye større propell etter motor bytte for noen år siden. Så propel har ca 3 cm til skroget, noe av støyen kommer derfra. Da blir det noe alla hifo sin løsning. Hvis jeg lager tunnel får jeg rettet ut aksel og får større proppel "hull" får også flyttet motor noe lenger bak. Det blir mere likt nb 740/750, de har motor ca 30 cm inn i kabin.

Hilsen festus.

Redigert av festus (see edit history)

Pass på stabilitet i båten din dersom du forflytter tunge saker akterover. De er ofte designet med en spesiell motorplassering, og å flytte noen hundre kilo hit og dit kan skape mange spennende egenskaper. Tenk også på vannlinja di / badeplattform. Den vil garantert bli tygre i hekken, dvs. ny vannlinje og kanskje badeplattformen også må heves noe (her vet ikke jeg....). Mitt tips, skrinlegg prosjektet og evt selg/kjøp noe annet. Om resultatet skulle bli dårlig, så blir det også langt vanskeligere å få solgt en "dårlig" båt.

hvordan går din i vannet på full spiker da festus? går den med nesa høyt, eller prøver den å dytte nesa ned? det er mye som forandres ved rettere propellaksel vinkel.. du vil antagelig trenge trimflaps hvis du ikke har..

har selv tenkt mye på drevløsning , men inntil vidre blir det som jeg har gjort på min, ang tunellen..

ps kommer til å følge med på hva som skjer med din båt :-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Hei.

Jeg har trimflaps, som brukes for side/og for og få trykt nesa litt ned. I Nord westen er sittegruppen helt framme i baugen, hvis 2/3 personer sitter der, da blir båten for fram tung. Har ikke badeplattform. Derfor har jeg vurdert ditt(hifo) forsøk med og lage tunnel og få flyttet motor/vekt lenger bak.Det er "bare" snakk om 30 -max 50 cm. Etter hva jeg har skjønt så er du fornøyd med tunnel jobben på din båt. Akselen har ca 12 graders vinkel, etter hva jeg har hørt er 5-8 graders vinkel anbefalt. Noen mener at det og flytte vekt hit og dit kan by på div overaskelser. Det er mulig,men vet at det er montert volvo 85hk motorer som er nesten 600kg i samme type båter, det går jo bare bra med dem. Disse motorene fyller helle motorrommet i båten. E har veldig go plass bak giret. Ligger en nb 740 med drev på finn.no så det er jo mulig. FINN-kode: 16921785

Hilsen festus

God påske :cheers:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...