Bjarne R Startet 5.April.2009 Del på Facebook Startet 5.April.2009 Hei. Har en Nord-west 740, med yanmar 4lh-hte(135hk) asksel. Er det noen som har erfaringer fra kjølbåt med drev? Jeg har nesten hele motor i cabinen, og vurdere og flytte den lenger bak. Dette pga støy. Alternativ er og gjøre som hifo og bygge "tunnel" og flytte motor noe bakover samtidig. hilsen festus. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 5.April.2009 Del på Facebook Svart 5.April.2009 Har ikke noe erfaring med det, men lurer litt på hvordan båten din går med denne motoren? Den går jo rimelig bra, ca 20 med lett båt, allerede med 96 Yanmar. Sitér dette innlegget Link to post
Bjarne R Svart 5.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2009 (redigert) Hei. Jeg har topp på ca 19 knop og 14/15 på marsjfart, da har jeg et forbruk på 11-13 liter i timen. Yanmar sin 96hk er ca 240 kg, min er 360kg. Denne Nord-Westen er en av de tidligste mod, og tror den er noe tyngre enn senere mod. Solid bygget, laget hull for lufting av motor rett under fenderlist 13mm tykkelse på glassfiber.. festus Redigert 5.April.2009 av festus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 5.April.2009 Del på Facebook Svart 5.April.2009 Ok. Er 80 mod den jeg kjenner til, og den begynte å velte på kjølen over 19-20 mener jeg. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 5.April.2009 Del på Facebook Svart 5.April.2009 Ville ikke satt en drevinstallasjon en slik båt som du har som fungerer fint med strak aksel. En løsning for deg kan jo være V-gir. Du kan plassere motoren bak i båten for å frigjøre plass, og samtidig bruke eksisterende motor, aksel og roroppsett. ZF leverer V-gir som passer til motoren din, f.eks ZF 45 IV Båten din vil sikkert bli tung i hekken, men det blir den med hekkaggregat også.... ZF 45 IV tegning V-drive installasjontegning Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Poseidon Svart 5.April.2009 Del på Facebook Svart 5.April.2009 Jeg ville vært meget betenkt på å legge penger og arbeid i et slikt skifte. Det ville trolig bli å kjøpe seg problemer; hekkaggregat er temmelig sårbare og servicekrevende saker - spesielt sett i forhold til en strak aksel. Hvis du absolutt skal skifte, så har jeg mer tro på løsningen som sap_2000 skisserer. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Bjarne R Svart 5.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2009 (redigert) Hei. Takker for svar. Har tenk på v-gir, men jeg ønsker også å rette ut akselen. Da den står vel mye nedover i sjøen. Fikk mye større propell etter motor bytte for noen år siden. Så propel har ca 3 cm til skroget, noe av støyen kommer derfra. Da blir det noe alla hifo sin løsning. Hvis jeg lager tunnel får jeg rettet ut aksel og får større proppel "hull" får også flyttet motor noe lenger bak. Det blir mere likt nb 740/750, de har motor ca 30 cm inn i kabin. Hilsen festus. Redigert 5.April.2009 av festus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 6.April.2009 Del på Facebook Svart 6.April.2009 Dette høres både dyrt og omfattende ut. Din båt med den motoren er trolig relativt lettsolgt. Selg denne og kjøp en annen båt som tilfredstiller din krav på en bedre måte. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Pass på stabilitet i båten din dersom du forflytter tunge saker akterover. De er ofte designet med en spesiell motorplassering, og å flytte noen hundre kilo hit og dit kan skape mange spennende egenskaper. Tenk også på vannlinja di / badeplattform. Den vil garantert bli tygre i hekken, dvs. ny vannlinje og kanskje badeplattformen også må heves noe (her vet ikke jeg....). Mitt tips, skrinlegg prosjektet og evt selg/kjøp noe annet. Om resultatet skulle bli dårlig, så blir det også langt vanskeligere å få solgt en "dårlig" båt. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 hvordan går din i vannet på full spiker da festus? går den med nesa høyt, eller prøver den å dytte nesa ned? det er mye som forandres ved rettere propellaksel vinkel.. du vil antagelig trenge trimflaps hvis du ikke har.. har selv tenkt mye på drevløsning , men inntil vidre blir det som jeg har gjort på min, ang tunellen.. ps kommer til å følge med på hva som skjer med din båt :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Bjarne R Svart 7.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2009 Hei. Jeg har trimflaps, som brukes for side/og for og få trykt nesa litt ned. I Nord westen er sittegruppen helt framme i baugen, hvis 2/3 personer sitter der, da blir båten for fram tung. Har ikke badeplattform. Derfor har jeg vurdert ditt(hifo) forsøk med og lage tunnel og få flyttet motor/vekt lenger bak.Det er "bare" snakk om 30 -max 50 cm. Etter hva jeg har skjønt så er du fornøyd med tunnel jobben på din båt. Akselen har ca 12 graders vinkel, etter hva jeg har hørt er 5-8 graders vinkel anbefalt. Noen mener at det og flytte vekt hit og dit kan by på div overaskelser. Det er mulig,men vet at det er montert volvo 85hk motorer som er nesten 600kg i samme type båter, det går jo bare bra med dem. Disse motorene fyller helle motorrommet i båten. E har veldig go plass bak giret. Ligger en nb 740 med drev på finn.no så det er jo mulig. FINN-kode: 16921785 Hilsen festus God påske Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.