Jump to content

Nidelv 28 eiere her? Blir det en fin Nidelv sommer?

Nidelv 28 Søgne

Recommended Posts

Hei.

Har hatt en Nidelv 28 -89 modell i 6 sesonger, og er godt fornøyd. Den har en Volvo TAMD 41B, 199hk ombord. Sviver veldig greit, men oser mye, synes vi.

Det er alltid ting å ta tak i med brukt båt, og vedlikehold og oppussing er nødvendig hvert år for å unngå for mye forfall.

Sliter enda litt med at den ble forsømt en god del de første årene, og det oppleves som vanskelig å skulle ta det igjen.

Når det er sagt, kan jeg vanskelig tenke meg en bedre turbåt for en liten familie, - den er superfunksjonell og robust, og tåler å bli brukt.

Har passelig med komfort etter vår smak, varmt vann, varme, dusj, kokemuligheter, gode soveplasser, stor uteplass, baugpropell og ankervinsj .Den er ellers svært driftssikker og god på sjøen. Vi føler oss trygge og komfortable i både kuling og stille.

Nå gleder vi oss til ny sesong, og det hadde vært hyggelig å treffe en del av dere andre i sommer langs kysten.

Har laget en Nidelv 28 gruppe på Facebook, så hvis dere melder dere på den, kan det være mulig å komme i kontakt med hverandre!

Vest Agder, Kristiansand

• 2 uker senere...

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Hei.

Har hatt en Nidelv 28 -89 modell i 6 sesonger, og er godt fornøyd. Den har en Volvo TAMD 41B, 199hk ombord. Sviver veldig greit, men oser mye, synes vi.

Det er alltid ting å ta tak i med brukt båt, og vedlikehold og oppussing er nødvendig hvert år for å unngå for mye forfall.

Sliter enda litt med at den ble forsømt en god del de første årene, og det oppleves som vanskelig å skulle ta det igjen.

Når det er sagt, kan jeg vanskelig tenke meg en bedre turbåt for en liten familie, - den er superfunksjonell og robust, og tåler å bli brukt.

Har passelig med komfort etter vår smak, varmt vann, varme, dusj, kokemuligheter, gode soveplasser, stor uteplass, baugpropell og ankervinsj .Den er ellers svært driftssikker og god på sjøen. Vi føler oss trygge og komfortable i både kuling og stille.

Nå gleder vi oss til ny sesong, og det hadde vært hyggelig å treffe en del av dere andre i sommer langs kysten.

Har laget en Nidelv 28 gruppe på Facebook, så hvis dere melder dere på den, kan det være mulig å komme i kontakt med hverandre!

Vest Agder, Kristiansand

Kjempe å høre, har samme tanker rundt min Nidelv 28, 86v mod.

Har blitt veldig pen etter mye arbeid. Ligger i Solta Søgne, så vi ferdes mye rundt Mandal - Arendal. (mye i søgneskjæran)

Hei!

Vi er også tilhengere av minst mulig langtidsplaner, og ser heller ikke noe stort poeng i å produsere flest mulig mil med hekkbølger i løpet av ferien.

Her er et minne fra en herlig tur over til vestsiden av Oslofjorden i slutten av juni i fjor - ca. halvannen times gangtid fra hjemmehavna. Måtte det bli mange slike muligheter også i 2010!

:sailing:

utenom_ferietid__vbolaern__redig.jpg

Ved Vestre Bolæren - juni 2009

Hvor lang tid må vi sette av for å rekke rundt Dalslandskanal med Nidelv 28 :seeya:

Hvis du søker etter "Dalslands kanal" her på forumet finner du mye nyttig informasjon om dette området, bl.a. denne tråden.

Dersom dere er heldige med været bør dere ta dere GOD tid og oppsøke flest mulig av de litt bortgjemte idyllene utenom de merkede ledene i de nordlige og østlige innsjøene. Dette vassdraget oppleves best i ustresset "boblefart", og da er det ikke noe problem å tusle rundt i et par uker hvis forholdene ligger til rette for det.

Hei, alle Nidelv 28 eiere.

Båten virker trygg og er en fin båt (har selv en Nidelv 26). Hadde en tidligere Nimbus 3000 som er omtrent like stor som Nildev 28, men den marsjerer noe mer dvs. 16-18 knop ved 3150-3400 omdreininger. Ved toppfart gjør den på 20-21 knop. Motoren er TAMD40B med 158 hk - så jeg lurer på om Nidelv 28 er tungdrevet i sjøen eller? Kan noen forklare meg hvorfor det er forskjell på Nidelv 28 og Nimbus 3000 med samme motor?

Mvh erund

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

hva har dere gjort Arvid? Rundt gøteborg eller samme vei tilbake?

Våre erfaringer fra Dalslands-sjøene skriver seg fra et tidligere "liv" med "hengerbåt" - litt om det her.

Da ble det gjerne 2-4 dagers turer med utgangspunkt og sjøsetting i Otteid, Töcksfors, Årjäng eller Gustavsfors. Vi har således fartet mye rundt på innsjøene Stora Le, Foxen, Lelången, Västre Silen og Ôstre Silen, men aldri tatt "runden" fra/til sjøen med større båt.

Har lurt på det samme, men tror kansje nidelv28 har mer kjøl enn mange andre båter. Nidelv26 går jo lettere 28. Var du fornøyd nimbusen?

Jeg var kjempefornøyd med Nimbus 3000 fra 86 årsmodell - meget solid og trygg båt på sjøen. Ganske lettdrevet er den også og er en halvplaner med noe spesiell bunn i bakdelen. Denne båten har klart mange tøffe turer rundt Sletta, Jæren, Lista og Lindesnes til og med at den taklet bedre enn de nyere båter som er helplanende.

Jeg skiftet til mindre båt nå (Nidelv 26) pga økonomi og noe mindre langturer pga barn. Har ikke prøvd den på turer enda da jeg fikk den senhøst i fjor. Gleder meg til bruk av den da den virker fin og ganske romslig til å være en 26 fot. Det blir nok noe mer koseturer med denne båten mht farten :smiley:

Jeg har også lurt på om Nidelvklubben eksisterer for det er stille på deres hjemmeside. Er det kanskje noen av oss her som kan piffe den opp eller lage en ny klubb med egen hjemmeside hm.... :flag:

Mvh erund

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Siden det er så mange Nidelv 28 eiere her,kan sikkert en svare på hvor høy den sorte stripa som går under fenderlista er? Jeg har ikke denne,så jeg tenkte jeg skulle legge sort folie rundt.Syntes disse båtene er finere med den stripa.

Mvh.Sjøman

Hei Sjøman!

Båten ligger i opplag drøye 50km unna, så jeg får ikke målt bredden på sortstripa nå. Nedenfor har jeg imidlertid satt inn et bilde som viser stripa sett i forhold til luftevinduet i akterkabinen (regner med at båten deres har et tilsvarende vindu?). Som du ser går underkanten av stripa ca midt nedpå vinduet. Det er mulig bredden øker svakt og jevnt fremover til baugen, men det får jeg ikke sjekket på en stund ennå. Håper dette kan være til litt hjelp!

PS! Jeg ser du holder til i Råde, så dersom du ønsker det må du gjerne ta en tur til opplagsplassen min på Makrellrød og sjekke målene på stripa! Send en IM hvs du ønsker nærmere info om hvor båten ligger. :smiley:

opplag_bakfra.jpg

Redigert av Arvid_A (see edit history)
  • 1 år senere...

Det ligger et par nyere Nidelv 28 til salgs på finn.no. Er de for høyt priset eller er det tyngre å selge denne type båter nå i denne prisklassen? Hva tror dere?

Vil forresten anbefale Facebooksiden både for 26-eiere og 28-eiere! :thumbsup:

http://www.facebook.com/pages/Vi-som-eier-en-Nidelv-26/121820164525871

http://www.facebook.com/group.php?gid=288242224623

mvh Bergen Dørk

• 9 måneder senere...

Da synes jeg vel du må være litt mer konkret? Hva er "hvor billig"? En indikasjon har du jo på denne 1985-modellen som ble solgt nokså kjapt: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=32434824

Den ble lagt ut for kr 299 000. Hva den ble solgt for er det vel kun Viksund, i dette tilfellet, som kan svare for. Det ligger forøvrig en 1986-modell og en 1987-modell, som nå har lagt ute i flere sesonger. Kan jo hende disse er veldig klare for salg....ikke vet jeg. Og en meget flott 1982-modell til 299 000 (den er meget oppgradert)

Hvis du er ute etter ny båt nå er det vel kjøpers marked. Bare å prøve seg. Snakke med selger. Få et inntrykk av båten og situasjonen og gi et bud. De gode kjøpene ligger jo der ute nå, og sikkert mange flere til om ca 2-3 måneder. :smiley: På Facebook-siden for Nidelveiere merker man iallefall at det faktisk er noen nye eiere som kommer til nå....kanskje tyder det på mulighet for gode kjøp.

Se forøvrig den flotte Facebook-siden med masse aktivitet: http://www.facebook.com/groups/288242224623/

mvh Bergen Dørk

Det er nok vanskelig å si eksakt hvor billig man kan få disse båtene. Det er jo nå i vinter man kan gjøre de beste "kuppene". Kanskje aller best på høsten før vinteropplag. De som sitter med båt nå tror jeg klarer å vente til april/mai med å selge og da kunne forvente seg noe mer for båtene.

Vi kjøpte vår Nidelv 28 1983 modell i høst for 290.000,-. Der er "alt" renovert og fornyet bortsett fra motor og vhf. Vhfen er fra båten var ny noe jeg synes var litt stilig. Motoren virker også veldig bra.

Men det er som Bergen Dørk nevner her, det kommer nok veldig an på hvor "lysten" selger har for å selge båten. Det er lov å by den prisen man selv kunne tenke seg å kjøpe båten for, og det verste man kan få til svar er nei. Om du da hører med selger hva han kunne gått ned på når det gjelder pris så har man et godt utgangspunkt til å bli enige om pris.

Jeg ser prisen varierer utrolig på Nidelv 28 om dagen, og jeg ser at de som forlanger rundt 400.000,- for dem har hatt båtene på nett i flere sesonger. Så jeg tror nok "riktig" pris på N28 er alt fra 270.000,- og opp til 360.000,- hvis du tenker båt fra tidlig 80 tallet. Prisen varierer selvsagt også med tanke på blant annet utstyr, motor, hvordan båten fremstår, fornyelser osv. Det er mange faktorer som spiller inn på slike båter.

Lykke til! Du kommer ikke til å angre dersom du kjøper en Nidelv 28! :thumbsup:

Og bare for å støtte opp om dette som Nidelv_lykke sier her: Det er nok noen der ute nå som er veldig lysten på å selge sin Nidelv 28. Første og fremst fordi de har 2 båter. Båtmarkedet stoppet opp på et tidspunkt i fjor, tror jeg, og været har ikke hjulpet oss noe videre, så noen sitter med båter som de vil være veldig interessert i å få solgt i år....det gjelder selvsagt ikke bare Nidelv 28-eiere. Dette baner veien for gode kjøp som de som ikke "må" selge neppe vil la sine båter gå for.

mvh Bergen Dørk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...