Honduras Startet 5.April.2009 Link til dette innlegget Startet 5.April.2009 Har kjøpt "ny" båt. En god gammel Polar 22 (Tror den heter Lux , forgjengeren til 22 Classic med ekte tredekk osv ) som blir neste prosjektbåt. Blir nok en tråd etterhvert Den skal jeg hente på sørlandet, og skal frakte den hjem på tilhenger. Og bare så det er avklart, jeg har ABECEDE, bilen kan trekke 1680 kilo, og båten veier ca 1000. Så jeg kjører lovlig så lenge hengeren holder seg under 5-600kg Skal ut og leie meg en tilhenger, og siden den tyggegummi-tyggende fjortisen i pølsebua (bensinstasjonen) antageligvis ikke kan svare særlig fornuftig, spør jeg dette eminente forum...Hvilke hengere VET dere fungerer på snekke av denne typen. Regner med at jeg bør opp på en boggi-henger for å kjøre mest mulig behagelig. Har hørt at enkelte av Tysse sine hengere fungerer, men er det andre som også takler dette, og i tilfelle hvilke modeller? Har ikke oversikt over hva utleierne heromkring har enda. Er så leit å stå 30 mil hjemmefra og finne ut at vogge/støtteben bare kommer halvveis opp til bunnen på båten... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
rover Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 (redigert) Ligger båten på land? I Krybbe? Viss så, lei en biltransporthenger, og la den stå i krybben:-) Ligger den på sjøen, må du sikkert forlenge sidestøttene. Ta med: firkantrør med riktig dimensjon + rør som går inni. Baufil til kapping, hammer, til å slå en bulk i røret så ikke det indre faller ut:-) Redigert 7.April.2009 av rover (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
snart Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Brenderup og Fogelsta har egne snekkehengere. F.eks. http://www.brenderup.no/default.asp?state=...E-97AA54C8A399} Tror selvjusterende vogger er en fordel på snekke. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørnar A Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Du kan jo også høre med kranbiler. Jeg sendte en polar 22 fra Lillesand til Oslo i fjord med kranbil, tror jeg betalt rundt 7000. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 7.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Takker for tilbakemeldinger så langt. Båten står på land, i hjemmesnekret krybbe. Den skal heises opp på henger med kran. Bilhenger-ideen er derfor OK hvis jeg kan få løftet den av igjen med kran. Men det er jeg litt usikker på i øyeblikket. Må bruke påska på å finne ut hvor jeg skal ha den. Båthenger er derfor veldig greit, for da kan jeg vinsje den av hengeren og ned på krybben igjen hvis jeg ikke får kranhjelp. Har vært i kontakt med Tysse. Deres hengere med vugge skal gå greit opp til kjøldybde på 50cm. Noen som vet hva kjøldybden er på en Polar 22? 7000,- for Lillesand-Oslo. Da er man nesten halvveis til en ny henger... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Snekker'n Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Ligger den på sjøen, må du sikkert forlenge sidestøttene.Ta med: firkantrør med riktig dimensjon + rør som går inni. Baufil til kapping, hammer, til å slå en bulk i røret så ikke det indre faller ut:-) Synes dette var et godt råd. Bildet under viser en Polar 20 på tilhenger. Vi måtte forlenge sidestøttene på hengeren for å få de til å passe. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Honduras Svart 7.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 De selger 4 tonns jekkestropper på Biltema/Jula/CO osv for rundt 90,- for stykket. Hvis jeg lar båten henge rett i krana og så fester en stropp foran og bak på hver side (altså fire totalt :) tror jeg den skal stå ganske så støtt på hengeren selv uten vogge. Jeg får hive bilen full av planker, rør og filler, så skal jeg nok få det til. Hvis ingen i Sarpsborg/Fredrikstad leier ut en skikkelig snekke-henger da. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Honduras Svart 8.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2009 (redigert) Da har jeg leid meg en Tiki BT2700BP. Lillebroren BT1500 skulle i følge importøren passe fint til Polar 20, og hengeren jeg har leid har samme vugge, bare 2 stk i stedet for en, samt boggihjul. Satser på at det går greit.. Hengeren veier 600kg, båten 1000kg og bilen kan lovlig trekke 1680kg. Så det går akkurat. Er vel garantert å bli vinket inn på vei oppover Sørlandske neste lørdag Hvis dere står i kø nordover ved Larvik-Sandefjord lørdag 18/04 litt utpå ettermiddagen får dere trøste dere med at det sannsynligvis er en en Polar 22 på henger som kjører først Redigert 8.April.2009 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
gammabusa Svart 8.April.2009 Link til dette innlegget Svart 8.April.2009 Lykke til med turen, blir sikkert spennende. Poster du et bilde av "vogntoget" langs veien? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 8.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2009 Skal få guttungen til å lene seg ut av vinduet og ta bilde av køen bak Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
gammabusa Svart 8.April.2009 Link til dette innlegget Svart 8.April.2009 hehe....høres bra ut, bare ikke gjør som ein kompis av meg. Han lånte dobilen av sin far, gammel type med ca 50 hk Fiat motor.Unger og full pakke på sommertur i sneglefart over diverse fjelloverganger. POLITIET ringte til faren og spurte høffelig om han eide dobil med registrering xxxx osv, gamlingen videreformidlet nummer til sønnen og grunnen til telefonen fra politiet var at x antall illsinte billister var lei av å ligge i verdens lengste kø bak en dobil i meget lav fart som nektet å slippe folk forbi........ Må jo legge til at kompisen min er en greie kar men i traffikken har han nok noen mangler......blir mobbet for denne resten av sitt liv. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 8.April.2009 Link til dette innlegget Svart 8.April.2009 Hentet saga 20 snekka mi på en alt for stor og feil type båthenger. Støttene var alt for lave, og prøvde å bygge opp med paller og gummidekk. Dette løsnet og falt raskt av. Båten stå kun støttet av stoppene framme og bak, og dette gikk helt fint. Ingen skader eller bevegelse på båten den 20 mil lange turen på telehiv. Så dersom du har tilgang til heisekran, kan du leige deg en biltransporthenger. Bygge denne opp med palller og gummidekk, og stroppe båten fast. Mye enklere med en slik henger kontra en båthenger. Lykke til, og gratulerer med en kjempefin båt! Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 20.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Da var båten hentet.. Brukte som tidligere nevnt en Tiki BT2700BP. To automatiske vogger. Disse var helt kurante i forhold til skrogformen på snekka. La i tillegg på to stropper foran og to bak. Dette sto som støpt. Kom en kar med kranbil i Kragerø og hev båten rett på hengeren. Det hele gikk som en drøm. Hjemturen fra Kragerø til Sarpsborg gikk veldig greit. Vi holdt bra hastighet og lå først i køen hele veien... Siden jeg ikke skulle ha den rett på vannet, brukte vi vinsjen til å vinsje den av hengeren og ned på to bukker. Nå har jeg 14 dager på meg til å få noe lakk på dekk og dollbord som er renskrapet, og så ut på vannet. Selve storjobben med å pusse opp båten utvendig og innvendig starter forhåpentligvis til høsten. Satser på ett par makrell-turer osv før det slik at jeg vender meg til snekke-livet.. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
VegarJ Svart 17.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2013 Kan jeg spørre hvor du fikk leid henger? Skal ha en Polar 20 fra Kirkøy til Kråkerøy :) Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 18.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2013 Hei Jeg kjøpte for noen år siden en standard Tysse 1300kg båthenger av en som hadde brukt den til en Polar 20. Denne tilhengeren har selvregulerende ruller og passet etter sigende perfekt for polaren. Selv har jeg en planende sak på tilhengeren, så jeg har kun selgers ord på dette, men verdt å sjekke opp med forhandler vil jeg mene. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 19.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 Kan jeg spørre hvor du fikk leid henger? Skal ha en Polar 20 fra Kirkøy til Kråkerøy :) Lånte privat, så der kan jeg ikke hjelpe deg. Men jeg tror de fleste hengere med selvjusterende vugge beregnet på 20-22' båt vil fungere greit. De fleste bensinstasjoner har båthengere tl utleie. Husk å ta med deg verktøy slik at du kan justere tårnet bakover. De fleste hengere er tilpasset båter med påhenger/hekkaggregat og dermed mesteparten av vekten bak. Snekka har motoren på midten, så hvis du setter båten så langt fram det går har du fort 300kg på kula og bilen kneler i fjæringen. Når jeg skulle frakten båten justerte vi den fram og tilbake til jeg hadde passende kulevekt, deretter flyttet vi tårnet bakover. Ser du på mitt bildet vil du se at båten henger litt ut bak. Men siden hengeren var i fin balanse var det helt uproblematisk å kjøre. Er bare å løsne på fire bolter og dra det bakover. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
VegarJ Svart 19.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 Har ikke sett noen bensinstasjoner som leier ut båthengere på en stund :( Pers i Fredrikstad har, men jeg syns de skulle ha litt mye penger Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 19.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 (redigert) På den nedlagte Essostasjonen ved innfartsåra leier man ut hengere, usikker på om de har båthenger. Statoil på Alvim (Særp, ved Borg Amfi/McDonalds) vet jeg har båthenger. Esso ved Quality på Grålum mener jeg også har båthengere. Men da begynner du vel å nærme deg ubehagelig nærme byen ved fossen for en fra Kråkerøy... : Redigert 19.Desember.2013 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
VegarJ Svart 20.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2013 (redigert) Uff, ja. Ikke greit å havne såpass langt inn i Indre Østfold Takk, jeg skal sjekke litt rundt :) btw: Laget du noen prosjekttråd om denne båten?? Min er med plastvindskjerm, men det hadde vært strålende å bygd dekk og vindskjerm i tre da det uansett må gjøres noe med dette Redigert 20.Desember.2013 av VegarJ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 21.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2013 Nei, laget aldri noen prosjekttråd her på BP. Tok masse bilder på det jeg gjorde, og tanken var der. Men så solgte jeg båten og tenkte at ny eier kanskje ikke ville ønske å ha en prosjekttråd om båten sin på BP. Så det ble med tanken. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
VegarJ Svart 21.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2013 Jeg fant noen bilder av båten din på en annen samletråd for Polar, den ble jo skikkelig fin :) Jeg får ikke postet i den tråden, noen som vet hvorfor? Har tenkt litt. Har jo både biltransporthenger (liten med 1300 kg totalvekt) og boggie varehenger. Det må da være mulig å bruke en sv disse?? Varehengeren er jo ganske høy, så det blir vanskelig å få båten av, men biltransporthengeren er meget lav og fin. Skal se om jeg kan få laget ruller og slikt på den tror jeg :) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 23.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2013 Har sett de som har brukt bilhengere, men da har de gjerne hatt ei krybbe til båten på hengeren. Og så kommer jo spørsmålet om hvordan du skal få båten av hengeren igjen. Har du tilgang til kran er det jo enkelt, men hvis du skal kjøre/dra båten av hengeren er det en stor fordel med kjølruller etc slik båthengerne har. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.