Jump to content

Gummibåt - Snapdavidere.


Nautic

Recommended Posts

Monterte snapdaviter fra GRIP (http://home.trollnet.no/grip/) på min Joda i fjor. Monterte de slik at innsvinget i baug på gummibåt kom der hvor vippebraketten til ankervinsjen stikker ut. Du kan også montere korte armer som stikker litt ut fra plattformen, eller klosser som bygger opp (NB! husk at det da er mer kronglete å henge på gummibåt)

Link to post
Share on other sites

Jeg skal anskaffe en gummibåt og ønsker å bruke snap davidere.

Men hvordan gjøres dette da ankeret er montert på vinsjenkassen.

Ankeret stikker en del utenfor badeplattformen

Jeg har egentlig samme problemet som du har og har for så vidt løst det på en annen måte foreløpig. Men jeg har planer om å gå over til snap daviter ved en senere anledning og i den forbindelse snakket jeg med et sveiseverksted. Der sa de at de ved flere anledninger hadde løst problemet på følgende måte. De hadde laget to teleskoparmer av syrefaste firkantrør, dvs. et firkantrør som går inn i et større firkantrør. Festet en slik teleskoparm på hver side av badeplattformen. Boret flere hull gjennom begge firkantrørene. Festet davitene på enden av hver telskoparm. Når du har gummibåten festet i snapdavitene har du teleskoparmene i ytterste (lengste) stilling slik at gummibåten går klar av ankeret. Når du ikke har gummibåten med, har du teleskopparmene i innerste (korteste) stilling. Ble dette en forståelig forklaring?
Link to post
Share on other sites

Forslaget med justerbare armer hørtes jo meget smart ut,- det må jo kunne la seg gjøre å lage noe slikt vel...

 

 

Lykke til, snap-davitere er flotte greier! MEN jeg råder deg til å kjøpe skikkelige davitere, dvs. originale av metall for å event. montere på disse "armene".

 

:cool:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har endelig fått Øvrigheta til å skjønne at vi ikke klarer oss uten jolle. :lol:

 

Har en ankerwinch stående på kasse på plattformen.

Har tenkt å kjøpe en eller annen type snap daviter. (antagelig ikke originale, da de er svindyre.)

 

Hvilke erfaringer har dere med de forskjellige typer daviter? (Gripen / C lift etc.)

 

Dersom jeg løfter opp jolla, vil den skjule akterlanterna.

Dette er ett problem jeg tror mange har. Hvordan har dere løst det?

 

Denne løsningen med "teleskoprør", er det noen som ha bilde av dette?

 

Ser for meg å kjøpe en gummibåt av størrelsen 260 - 280 cm. Har en gammel Yamaha 6 hk. Er det noe som heter kort/lang stamme på disse?, og evt kan den brukes uansett hva det er?

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Nidelv lagde denne løsnignen på Bitteliten III

Bilde

Her er hele snap davitene løftet opp slik at båten skal komme klar av ankeret. Det er brukt avtagbare snap davitere som enkelt demonteres fra badeplatformen. Ene snap daviten er montert på ankerrullen. Den andre på badeplatformen.

Det bør nok brukes ganske kraftige dimensjoner på materialet for forlengerne da det er ganske stor belastning på davitene når man går i litt sjø

 

Nidelvs løsning fungerer aldeles utmerket

Link to post
Share on other sites

Dersom jeg løfter opp jolla, vil den skjule akterlanterna.

Dette er ett problem jeg tror mange har. Hvordan har dere løst det?

 

 

Geir

Hei! Hos oss hadde vi samme problemet, men har separat bryter for topplanterna. Så med jolla på plass slår jeg på ankerlanterna og har dermed sidelanterner og rundtlysende topp/akterlanterne. Er jo lov på så "små" båter :wink:

Mvh; Sindre.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal anskaffe en gummibåt og ønsker å bruke snap davidere.

Men hvordan gjøres dette da ankeret er montert på vinsjenkassen.

Ankeret stikker en del utenfor badeplattformen.

Jeg har kjøpt snap daviter hos Tender Marine . De har div. varianter av meget god kvalitet, bl.a. en forlenget type:

Bilde

 

Se deres hjemmeside: http://www.tender.no/

 

Kanskje du kan bruke denne? Hvis du sørger for å montere fester på gumminbåten slik at baugen på denne vender mot dreggen, vil du antagelig gå klar av dreggen når du vipper opp båten.

Jan Rune

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt snap daviter hos Tender Marine . De har div. varianter av meget god kvalitet, bl.a. en forlenget type:

 

Kanskje du kan bruke denne? Hvis du sørger for å montere fester på gumminbåten slik at baugen på denne vender mot dreggen, vil du antagelig gå klar av dreggen når du vipper opp båten.

 

Har sett på denne.

Dette kan være ettt alternativ, men har egentlig ikke så lyst til å ha disse stikkende ut bak som "horn" når jolla ikke er med.

Ser at C-lift typen er slik konstruert at de lett kan fjernes når de ikke trengs. Ulempen er et det ser ut som om disse tipper båten helt opp på plattformen, og da ser det ut som winch og badetrapp kommer i veien.

Vil også prøve å finne ut noe mere om den løsningen med 4 kantrør inni hverandre. (Noen som har tips på noen i østlandsområdet som kan lage noe slikt, tas disse imot med takk.)

Da kan jeg bare fjerne det innerste røret når jolla ikke er med.

 

Takk for innspill så langt.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Jeg skal anskaffe en gummibåt og ønsker å bruke snap davidere.

Men hvordan gjøres dette da ankeret er montert på vinsjenkassen.

Ankeret stikker en del utenfor badeplattformen.

Det kan likevel se ut som du kan klare deg med å la innsvinget på bauen av jolla komme der ankeret sitter (om du ikke har ei stor jolle da). Hos meg var iallefall det løsningen. Har også sett noen montere snappene på "skinner" som skyves under badeplattformen når de ikke er i bruk. Da slipper en å kjøre rundt som en flytende bajonett :lol: Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...