Sjeldenutpå Startet 7.April.2009 Link til dette innlegget Startet 7.April.2009 Hei! Ute etter tips til å plugge eksoshull i akterspeilet. Må av med varmeveksler å skifte en pakning Eksos er under vannlinja. Har prøvd å vatre av: Stussen på veksleren er så vidt over, men lav nok til at når eg drar slangen av så vil vannet komme inn. Det er litt tut ut bak, så kanskje det går an å tre en gummi innpå den og slenge strips rundt? Lurte på treplugg inni bak. Mye styr å smi til noe helt rundt tru eg. Så gummi eller treplugg inni bak Andre tips? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Speedy Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Hva med å laste båten tung foran og så sette inn en gummiplugg på utsiden? Jeg har sikkert samme flensen på min og denne kan du også tette på innsiden etter at du tar av slangen. Lett tilkomst under sengebunn akter. Men forresten så bør du ha et bend som lager en form for vannlås rett før eksosutløp. Dette er kanskje montert i skapet mellom sengene i akterkabinen... Da blir det enda enklere for deg å stoppe sjøvannet fra å komme inn. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Tror man får kjøpt sånne gigantiske vinkorker noen steder. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
SveinHa Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Får du til å løsne slangen på motoren og så løfte den opp til over vannlinjen? Det må vel være det letteste og de få desilitrene du søler mens du holder på er vel lett å tørke opp. Etterpå kan du tette med en plastpose og tape i tillegg til å feste den over vannlinjen med tau e.l. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Larspo Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Om det er en flens/dryppkant eller lignende, så kan du ta en brødpose og strikk rundt for å tette hullet. Er hullet helt i kant med skroget, så blir nok det litt problematisk. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Hvilken dia.. Liten fender i hullet?? Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Larspo Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Eller som Jan Erik Larsen....en loff. Sitér dette innlegget Link to post
Høvdingen Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 en liten ball med ventil og ei pumpe Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Rørleggere har slike avlange gummiballer med sykkelventil til bruk for å tette igjen rør mens de arbeider på dem. Finnes i forskjellige dimensjoner. Hør med en lokal rørlegger om di ikke kan få låne en den stunden du trenger det. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Du får kjøpt poser med assorterte treplugger hos de fleste utstyrsforhandlere, bl.a. Maritim. Med mindre du har veldig grov dimensjon på eksosen din så burde vel en av de største pluggene passe. Koster 50-60 kroner for en pakke. Uansett noe du burde ha i båten i tilfelle en skroggjennomføring skulle svikte. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Masse tips! Takker Vår lokale dealer hadde ikkje treplugger, men eg husker nå å ha sett slik "rednings-sett". Slik vil eg ha på lur. På spørsmål etter vinkorker var det en del smil ja. Ingen hadde små nok fendre heller. Kjøpte to i dag for å prøve Ingen bend opp som vannlås her. (trenger eg det? ) Men det er en stuss ute bak ja, så eg lurte på en slags gummi over den, og så ei slangeklemme utpå. Men nå har eg fått tak i en gummiball med ventil som eg kan blåse opp inni stussen. Ned å prøve nå straks. Ellers så er det sant at litt vann går fint, men det er så tett på veggen bak motor at eg får ikkje slangen opp i motor-rommet, eg må løse den-slippe den- og springe bak i Ac under dobbelsenga og hente den opp der- for så å løfte over vannlinja Bjørn S Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
logget av Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Ta av slangen først og tenk etterpå. Det må jo være en fin trening i tilfelle det går hull på eksos slangen senere. Det er i dag krav om at nedre kant på første slange skal være 250 millimeter over vannspeil. En fin regel. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Tre et par donger over stussen da vel :) Men holder sikkert lenge med litt plast i noen lag, og strips/strikk over. Vannet vil jo presse den mer fast. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Honduras Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Hva med en appelsin... en litt stor en.. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
logget av Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Gjør utbedringen ved lavvann. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Det er i dag krav om at nedre kant på første slange skal være 250 millimeter over vannspeil. En fin regel. Kommer seg med forslag nå Kan dette med "første slang" utdypes litt? Ellers så er den av nå. Eldstemann måtte ofre en fotball, eg tok ut gummien inni den og stappa inni og blåste opp. Knallbra det Så fikk eg den bak i AC og høyt opp- ut døra, og surra den med stropper opp i rekkverket oppå AC. Så får vi sjå kors det går når eldstemann finner ut at han har ofra en fotball........ Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
jandrea Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Bakk båten inn på grunna ved høyvann - vent på lavvann........ Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
SandAnker Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Bruk en bade ball og blås opp, Sitér dette innlegget Link to post
MS Taifa Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Tror man får kjøpt sånne gigantiske vinkorker noen steder. Man får kjøpt ekspansjonsplugger av "termos" typen i svært mange ulike diametre. Sjekk med Tess, Haug Offshore eller liknende firma. mvh JI Sitér dette innlegget Link to post
Speedy Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Det var jammen mange kreative sjeler her men Sæbø løste denne saken elegant selv uten de dyreste hjelpemidler. Kan ikke se at de "fagkyndige" har gitt deg noe mer svar på om du behøver svanehals på eksosen din. Mener å ha lest her tidligere at dette kan være greit i forhold til å få hekksjø som slår inn i eksosen din og med maks uflaks helt inn i motoren... Ta av slangen først og tenk etterpå. Det må jo være en fin trening i tilfelle det går hull på eksos slangen senere. Det er i dag krav om at nedre kant på første slange skal være 250 millimeter over vannspeil. En fin regel. Slik motoren din er innstallert vil jeg tro at vannspeilet er på samme nivå som utløp eksos fra motoren for så å falle ned mot kjølsvinet og deretter opp igjen under sengebrisken og ut i vannlinjen. Med en svanehals før utløpet vil du hvertfall hente inn de 25 cm som tilfredsstiller kravet i forhold til vannspeilet. Fant følgende link / pdf fil som kan være grei å lese for å skaffe mer kunnskap om temaet når du først er i gang med prosjektet ditt. Pdf fra halyard eksos system - grunnleggende info (dette er ikke ment som markedsføring) Ha en riktig god påske og lykke til. Bjørn Tore Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 En tøyfille/håndkledet stappet inn i hullet, helst utenfra, er også forbløffende effektivt til å tette med. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2009 Slik motoren din er innstallert vil jeg tro at vannspeilet er på samme nivå som utløp eksos fra motoren for så å falle ned mot kjølsvinet og deretter opp igjen under sengebrisken og ut i vannlinjen. Med en svanehals før utløpet vil du hvertfall hente inn de 25 cm som tilfredsstiller kravet i forhold til vannspeilet. Stemmer dette. Eg såg på den linken att jaggu var det mykje eg hadde lyst å handle Får bli en anna gong ja. Kostet nok denne våren. Men å svinge slangen 25cm over utløp i hekken, det kan eg klare sånn ca 1m fra motor og 2m fra hekken.(under trappa til AC) Vil det vere ok løsning?? Blir jo ferre skøyter og ferre farepunkt ved å svinge på slangen? Alle viser at til "svanehals" skal være heilt bak, men er det ikkje masse kjølevann i slangen da som vil renne tilbake i eksos når eg stopper motor? Blir jo meir vann i "retur" når slangen heves....eller har det så stop fart ut at det er ubetydelig vann i slangen i driftsmodus? HJELP?! Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
SveinHa Svart 8.April.2009 Link til dette innlegget Svart 8.April.2009 En tøyfille/håndkledet stappet inn i hullet,...Funker også utmerket det ja. Husk at selv om hullet er stort er det et veldig lite vanntrykk det er snakk om. Jeg skiftet pakkboks på en båt i fjor og da gamlepakkboksen var av var det bare til å knytte en fille rundt akslingen så ble det tilnærmet helt tett. Hadde i alle fall rikelig tid til å gjøre det som måtte gjøres før den nye pakkboksen var på plass. Ville jo ikke gått fra båten i denne tilstand men så lenge jeg var ombord skal der ikke mer til enn en fille... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
nordan family 27 Svart 8.April.2009 Link til dette innlegget Svart 8.April.2009 Må av med varmeveksler å skifte en pakning Hvilken varmeveksler er det som gjør at eksosen blir et problem? Jeg har hatt av den vanlige varmeveksleren på en Ford motor i en slik båt der eksosen ligger delvis under vann - men det medførte ikke de utfordringene du erfarer. Har sett en versjon av en ekspansjonsplugg hvor du skrur slik at gummien blir tykkere. Den lå faktisk i Nordan Family'n og var av en slik dimensjon at den tettet eksoshullet - så den hadde vel vært benyttet i en eller annen anledning. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.April.2009 Link til dette innlegget Svart 10.April.2009 Jeg ville tatt båten på land og flyttet eksosutløpet over vannlinja. En skroggjennomføring under vann uten avstenging er livsfarlig. En skribent her holdt på å totalhavarere ifjor på grunn av dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.