Jump to content

båten ligger på sjø, eksosslangen må av. Tips?


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Hei!

Ute etter tips til å plugge eksoshull i akterspeilet.

Må av med varmeveksler å skifte en pakning :nonod:

Eksos er under vannlinja. Har prøvd å vatre av: Stussen på veksleren er så vidt over, men lav nok til at når eg drar slangen av så vil vannet komme inn. Det er litt tut ut bak, så kanskje det går an å tre en gummi innpå den og slenge strips rundt? Lurte på treplugg inni bak. Mye styr å smi til noe helt rundt tru eg.

Så gummi eller treplugg inni bak :tongue:

Andre tips?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Hva med å laste båten tung foran og så sette inn en gummiplugg på utsiden?

Jeg har sikkert samme flensen på min og denne kan du også tette på innsiden etter at du tar av slangen. Lett tilkomst under sengebunn akter.

 

Men forresten så bør du ha et bend som lager en form for vannlås rett før eksosutløp.

Dette er kanskje montert i skapet mellom sengene i akterkabinen...

Da blir det enda enklere for deg å stoppe sjøvannet fra å komme inn.

Link to post

Får du til å løsne slangen på motoren og så løfte den opp til over vannlinjen? Det må vel være det letteste og de få desilitrene du søler mens du holder på er vel lett å tørke opp. Etterpå kan du tette med en plastpose og tape i tillegg til å feste den over vannlinjen med tau e.l.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Du får kjøpt poser med assorterte treplugger hos de fleste utstyrsforhandlere, bl.a. Maritim. Med mindre du har veldig grov dimensjon på eksosen din så burde vel en av de største pluggene passe. Koster 50-60 kroner for en pakke. Uansett noe du burde ha i båten i tilfelle en skroggjennomføring skulle svikte.

Bundin er bátleysur maður

Link to post

Masse tips!

Takker :smiley:

Vår lokale dealer hadde ikkje treplugger, men eg husker nå å ha sett slik "rednings-sett". Slik vil eg ha på lur.

På spørsmål etter vinkorker var det en del smil ja.

Ingen hadde små nok fendre heller. Kjøpte to i dag for å prøve :sad:

 

Ingen bend opp som vannlås her. (trenger eg det? :saint: )

 

Men det er en stuss ute bak ja, så eg lurte på en slags gummi over den, og så ei slangeklemme utpå. Men nå har eg fått tak i en gummiball med ventil som eg kan blåse opp inni stussen. Ned å prøve nå straks.

Ellers så er det sant at litt vann går fint, men det er så tett på veggen bak motor at eg får ikkje slangen opp i motor-rommet, eg må løse den-slippe den- og springe bak i Ac under dobbelsenga og hente den opp der- for så å løfte over vannlinja :sweat:

 

Bjørn S

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Det er i dag krav om at nedre kant på første slange skal være 250 millimeter over vannspeil. En fin regel.

 

 

Kommer seg med forslag nå :cheers:

 

Kan dette med "første slang" utdypes litt?

 

Ellers så er den av nå. Eldstemann måtte ofre en fotball, eg tok ut gummien inni den og stappa inni og blåste opp.

Knallbra det :smiley: Så fikk eg den bak i AC og høyt opp- ut døra, og surra den med stropper opp i

rekkverket oppå AC.

Så får vi sjå kors det går når eldstemann finner ut at han har ofra en fotball........ :discuss:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Det var jammen mange kreative sjeler her men Sæbø løste denne saken elegant selv uten de dyreste hjelpemidler.

 

Kan ikke se at de "fagkyndige" har gitt deg noe mer svar på om du behøver svanehals på eksosen din.

Mener å ha lest her tidligere at dette kan være greit i forhold til å få hekksjø som slår inn i eksosen din og med maks uflaks helt inn i motoren...

 

Ta av slangen først og tenk etterpå. Det må jo være en fin trening i tilfelle det går hull på eksos slangen senere.

Det er i dag krav om at nedre kant på første slange skal være 250 millimeter over vannspeil. En fin regel.

 

Slik motoren din er innstallert vil jeg tro at vannspeilet er på samme nivå som utløp eksos fra motoren for så å falle ned mot kjølsvinet og deretter opp igjen under sengebrisken og ut i vannlinjen. Med en svanehals før utløpet vil du hvertfall hente inn de 25 cm som tilfredsstiller kravet i forhold til vannspeilet.

Fant følgende link / pdf fil som kan være grei å lese for å skaffe mer kunnskap om temaet når du først er i gang med prosjektet ditt.

Pdf fra halyard eksos system - grunnleggende info

(dette er ikke ment som markedsføring) :saint:

 

Ha en riktig god påske og lykke til.

 

Bjørn Tore

Link to post
Slik motoren din er innstallert vil jeg tro at vannspeilet er på samme nivå som utløp eksos fra motoren for så å falle ned mot kjølsvinet og deretter opp igjen under sengebrisken og ut i vannlinjen. Med en svanehals før utløpet vil du hvertfall hente inn de 25 cm som tilfredsstiller kravet i forhold til vannspeilet.

 

Stemmer dette.

Eg såg på den linken att jaggu var det mykje eg hadde lyst å handle :smiley:

Får bli en anna gong ja. Kostet nok denne våren.

Men å svinge slangen 25cm over utløp i hekken, det kan eg klare sånn ca 1m fra motor og 2m fra hekken.(under trappa til AC)

Vil det vere ok løsning?? Blir jo ferre skøyter og ferre farepunkt ved å svinge på slangen?

Alle viser at til "svanehals" skal være heilt bak, men er det ikkje masse kjølevann i slangen da som vil renne tilbake i eksos når eg stopper motor? Blir jo meir vann i "retur" når slangen heves....eller har det så stop fart ut at det er ubetydelig vann i slangen i driftsmodus?

HJELP?! :cheers:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
En tøyfille/håndkledet stappet inn i hullet,...
Funker også utmerket det ja. Husk at selv om hullet er stort er det et veldig lite vanntrykk det er snakk om. Jeg skiftet pakkboks på en båt i fjor og da gamlepakkboksen var av var det bare til å knytte en fille rundt akslingen så ble det tilnærmet helt tett. Hadde i alle fall rikelig tid til å gjøre det som måtte gjøres før den nye pakkboksen var på plass. Ville jo ikke gått fra båten i denne tilstand men så lenge jeg var ombord skal der ikke mer til enn en fille...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post
Må av med varmeveksler å skifte en pakning

Hvilken varmeveksler er det som gjør at eksosen blir et problem? Jeg har hatt av den vanlige varmeveksleren på en Ford motor i en slik båt der eksosen ligger delvis under vann - men det medførte ikke de utfordringene du erfarer.

 

Har sett en versjon av en ekspansjonsplugg hvor du skrur slik at gummien blir tykkere. Den lå faktisk i Nordan Family'n og var av en slik dimensjon at den tettet eksoshullet - så den hadde vel vært benyttet i en eller annen anledning.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...