Jump to content

farer ved kjøp av eldre\mindre båter

Terkel

Recommended Posts

Hei på dere..

Jeg er for tiden ute etter en "finanskrise båt" ;) det vil mao si at jeg ikke prioritere og legge de pengene jeg hadde lyst til i båtkjøp denne sessongen !

Jeg har helle ebstemt meg for og kjøpe en liten \ eldre båt i priskategorien 20-40k for og kunne komme utpå med jr på fine solskinsdager...

de eneste kravene er at den ma kunne dra vannski ogbrukes til litt lek.. ser mao etter en 16-17fots speedbåt eller lignende..

Men det som jeg forbauser meg litt over er alt det som selges der ute uten noen som helst form for papirer?? i min havn er som i de fleste krav om forsikring osv...

men mestparten av båtene i denne kategorien er ikke registrert og har ingen form for pairer!! hvordan kan jeg da forsikre meg om at jeg ikke kjøper en stjålet båt eller motor??

jeg var og kikket på en båt hvor eier sågar ikke kunne gå god for at den nyere motoren på den gamle båten ikke var "bakmål"... ??

Hvor stor risiko løper man ved og kjøpe noe sånt???

Dette må være et fantastisk godt kjøp, om den er i orden !

Draco 1800 ST

Jeg har selv hatt en slik, som jeg solgte høsten -07 for ca. 70.000,-

Mange eldre båter hadde ikke behov for papirer, annet enn kvittering på betalingen til siste eier. Stort sett ordentlige folk, som ikke solgte annenmanns eiendom. Det er vel blitt verre i det siste, kanskje.

Når du skal forsikre båten, er det som regel greit, men du må gjerne helst være registrert i Småbåtregisteret. Oppgi de serienummer du har, som motor og evt. skrog.

Småbåtregisteret vil gjerne ha full historikk, hvilket i praksis kan være svært vanskelig for en 20-30 år gammel båt. Om du finner frem 10 år historikk, så er det som regel godt nok.

Redigert av Fusebox (see edit history)

Penger er lovlig betalingsmiddel, selger har i utgangspunktet ikke behov for å vite hvor pengene kommer fra. Men det er klart at å betale 500 000,- for en båt i kontanter bør få noen varselklokker til å ringe. Man vil kanskje ikke blandes inn i noe hvitvasking. Så lenge pengene overføres elektronisk er det ikke selgers problem.

Dette må være et fantastisk godt kjøp, om den er i orden !

Draco 1800 ST

Jeg har selv hatt en slik, som jeg solgte høsten -07 for ca. 70.000,-

Mange eldre båter hadde ikke behov for papirer, annet enn kvittering på betalingen til siste eier. Stort sett ordentlige folk, som ikke solgte annenmanns eiendom. Det er vel blitt verre i det siste, kanskje.

Når du skal forsikre båten, er det som regel greit, men du må gjerne helst være registrert i Småbåtregisteret. Oppgi de serienummer du har, som motor og evt. skrog.

Småbåtregisteret vil gjerne ha full historikk, hvilket i praksis kan være svært vanskelig for en 20-30 år gammel båt. Om du finner frem 10 år historikk, så er det som regel godt nok.

Jeg ringte på denne , men desverre var den solgt ! :(

Korleis veit ein selgar at båten ikkje blir kjøpt med "blackmoney"?

Ask

Noe spesielt du prøver og si her ?????? ser du prøver og trekke paraleller her til mitt "nick".... noe som ikke betyr mer enn at jeg syntes det var et artig nick..

Har du ikke mer konstruktivt og si foreslår jeg at du heller lar være... Dette ble litt dumt !

Penger er lovlig betalingsmiddel, selger har i utgangspunktet ikke behov for å vite hvor pengene kommer fra. Men det er klart at å betale 500 000,- for en båt i kontanter bør få noen varselklokker til å ringe. Man vil kanskje ikke blandes inn i noe hvitvasking. Så lenge pengene overføres elektronisk er det ikke selgers problem.

Hehe mitt "nick" blackmoney er kun humoristisk ment og har ingenting med svartepenger og gjøre.. :)

Redigert av Ms blackmoney (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...