Jump to content

Renovere 25 år gamle Yanmar 2QM15 eller kjøpe ny?


NOR15186

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er i ferd med å ta ut min 25 år gamle Yanmar 2QM15 for å få renovert den. Regner med at jobben kommer til å koste ca. 20000,-

 

Alternativet ville vært å bytte til en ny motor med en kostnad på minst 50000,-, under forutsetning at jeg monterer den nye motoren selv.

 

Er det noen andre som har erfaring fra å renovere små eldre diesel motorer?

 

- Hvor lenge "varte" motoren etter at den ble renovert?

- Hadde dere mye driftsproblemer?

 

- Hvis dere skulle gjort valget på nytt, hadde dere renovert eller kjøpt ny motor?

 

Pål Christian

Link to post

Jeg synes begge prisanslagene dine høres for lave ut. Har du f.eks. tatt med utgifter til å montere motoren ut og inn i båten? Overhaling medfører også kjøp av deler - som ikke er inkludert når du får prisoverslag. Videre medfører ny motor ofte også ny propell, evt propellaksling, tilpassing av motorfester mm.

 

Jeg sto overfor samme dilemma. Løsningen ble å mekke selv. Jeg tenkte at hvis jeg fikk det til, så sparte jeg masse penger. Og hvis jeg ødela den fullstendig så kunne jeg kjøpe ny motor. Hadde aldri mekket på en båtmotor før, men det var forholdvis enkle greier.

 

Du kan lese om mine erfaringer med varmgang under loggen her: http://www.ms20.info

 

Dieselmotorer i seilbåter blir ikke slitt. De vanligste problemene er korrosjon/tette kjølekanaler=varmgang og tap av kompresjon=vond å starte. Så det hadde vært artig å høre litt mer om motoren og hvilke problemer du har med den.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post

Motoren går greit, men:

 

- den lekker litt olje fra bunnpakning og topppakning.

- lakken flasser av / rust

- antydninger til hvit eksos

- en av boltene til et motorfeste er knekt av

- forrige eier lot motoren stå med frostveske i sylinderene

- den er saltvannskjølt

 

Av disse grunner mener jeg det er nødvendig å få gjort noe med motoren.

 

Ved å renovere den før den blir helt ubrukelig håper jeg å forlenge livslengden såpass at det forsvarer investeringen. Ny motor passer dårlig på budsjettet i år :nonod:

 

PC

Link to post
Motoren går greit, men:

 

- den lekker litt olje fra bunnpakning og topppakning.

- lakken flasser av / rust

- antydninger til hvit eksos

- en av boltene til et motorfeste er knekt av

- forrige eier lot motoren stå med frostveske i sylinderene

- den er saltvannskjølt

 

Av disse grunner mener jeg det er nødvendig å få gjort noe med motoren.

 

Ved å renovere den før den blir helt ubrukelig håper jeg å forlenge livslengden såpass at det forsvarer investeringen. Ny motor passer dårlig på budsjettet i år :nonod:

 

PC

 

Hvorfor ikke gå over den selv og evt. bytte de delene som trengs :smash: .

 

Som nevnt før her er dette enkle motorer å skru på så lenge du holder deg unna dysene og insprøyningspumpa.

Dersom det er behov for å gjøre noe med toppen, evt. sylindere, kan du levere delene inn for overhaling til et "sylinderverksted" ( som f.eks Oslo Sylinderservice). Jeg gjorde det med toppen til min 1GM10 i fjor og fikk tilbake en topp tilsvarende ny med nye ventiler, ventilseter etc. Jobben kostet 1600,-, delene bekostet jeg selv.

 

Selvfølgelig må du jo sjekke om det ikke er tæret vekk for mye i kjølekanaler etc., men det kan være mye å gå på.

 

Men det forutsetter selvfølgelig at du har tror du får det til og at du har tid :smiley: . Motorverksteder har sikkert mer enn nok å gjøre nå, så nå tar vel en slik overhaling litt tid, vil jeg tro.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Motoren går greit, men:

 

- den lekker litt olje fra bunnpakning og topppakning.

* Pakningssett

-lakken flasser av / rust

*stålbørste, grunning og lakk

- antydninger til hvit eksos

* Kan være topp-pakningen. Det finner du ut når du demonterer

- en av boltene til et motorfeste er knekt av

* Skrue-ekstraktor og ny bolt

- forrige eier lot motoren stå med frostveske i sylinderene

* Inspiser sylindrene, Ikke sikkert det er noen skade. Sjekk om det holder å hone opp og sette i nye fjærer, eller om du må bore og sette i nye stempler

- den er saltvannskjølt

* De fleste små diesel og bensin-motorer er det. I seg selv ikke ett stort problem så lenge det ikke er rustet hull.

 

Av disse grunner mener jeg det er nødvendig å få gjort noe med motoren.

 

* Greit nok

 

Ved å renovere den før den blir helt ubrukelig håper jeg å forlenge livslengden såpass at det forsvarer investeringen. Ny motor passer dårlig på budsjettet i år :nonod:

 

Det er bare en ting å gjøre, demonter motoren og sjekk kjølekappe, sylindre og manifolder. Først da kan du si noe om tilstanden. At folk automatisk avskriver en motor for det den har noen år på nakken blir for lettvint. Motorer har ikke noen "må brukes innen" dato. Men de må passes på. I følge Marna-fabrikken kan man ved å overhale en 50 år gammel motor doble livslengden. Det skulle holde for de fleste.

Selvsagt finnes det råtne motorer, men man må ta en kristisk gjennomgang før man kan avskrive den.

Det mener nå jeg i hvertfall :cool:

Link to post
Takk for mange gode innspill.

 

Er det noen som har noen konkrete negative erfaringer med å velge å renovere en gammel motor?

 

Ikke bare synsing om at det beste er å bytte til ny??

 

PC

Kanskje min plan inspirerer: Jeg har planer om å skaffe meg en ekstramotor av samme type som den som jeg har fra før. Ekstramotoren overhaler jeg gjennom en vinter og setter den i båten til våren. Så overhaler jeg gammelmotoren neste vinter og beholder som byttemotor eller selger. Husk å ta mange bilder som kan dokumentere overhalingen samt ta vare på kvitteringer. Det blir som regel godt betalt.

 

Det er altså min plan... :smiley:

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post

dette er min plan også har fått en gratis motor av naboen en 3qm30 fra 86 som han ikke stolte helt på lengre den sveiv som ei klokke i fjor men noe tungstartet så han byttet til ny.Dette er samme motoren som står i min sollux 24 i dag med samme problemet.Kansje vi kunne bestile deler sammen fra torresen eller en annen som er billigere en her hjemme. :discuss:

En diplomat er en person som har evnen til å be deg dra til helvete på en måte som gjør at du faktisk ser frem til turen

Link to post
Er det noen som har noen konkrete negative erfaringer med å velge å renovere en gammel motor?

Din motor har sinkanoder, og om disse er byttet sånn tålig regelmessig vil jeg tro at den ikke har noe stor tæring å snakke om. Denne motoren er noe av det bedre Yanmar har laget, den går nok lenge enda.

 

Bytt toppakkning siden den er lekk, og trolig også årsak til hvit røyk. Bytt bunnpakkning for å stoppe lekasje. Puss opp motoren med grunning og lakk. Den skruen på motorfestet er vel en bagatell å fikse. Bytt sinkanoder på motor og skyll rene kjølekanaler, innspiser nøye når du har toppen av for å se om kanalene i toppen er åpne, tette kjølekanaler i toppen er gjerne årsaken til havari på denne motoren om det inntreffer havari. Slip også ventiler når du først har toppen av.

Det er ellers en svært god motor og Yanmar har solgt lite deler til de, det kan indikere en motor med lite trøbbel. Det skal være godt med deler på lager.

 

Går motoren pent og greit er det ikke noe grunn til å begynne med noe mer nå, ta det til høsten/vinteren eller når det oppstår problemer, den vil sikkert gå lenge enda med det bruket vi har ombord i seilbåt.

 

Jeg har samme motor selv og kommer ikke til å overhale før det er nødvendig. Slitte dyser og dieselpumpe som trenger service, det blir vel før aktuelt enn at motoren er utslitt i sylindre og lager. Dette er en svært solid motor!

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post

heisan.Jeg har noe av det samme problemet selv,i fjord kjøpte jeg en hanto 1978 mod med en bmc 36 hk.Motoren gikk kjempefint bortsett fra litt ujevn gange ved kald motor,og en god del røyk ved belastning.tok ut dysene for en måned siden og så da at forkammeret i sylinder nr 1 var brent bort :headbang: hadde dysene(brennstoff ventilene) til overhaling og fikk da vite at årsaken til skaden var feiljusterte dyser :headbang: toppen var det ingen som ville ta på seg i og med at det var gått i godsett :headbang: tok den av og innspiserte blokka for skader\slitasje som var lik 0 :flag: ny topp kostet 10700 inklusiv moms\tilbehør,pluss no slanger og litt diverse så totalt ca 15000kr.billigere en og kjøpe ny motor,og begynne med en bytte motor til 10-12 tusen ser jeg ikke helt vitsen med...har jo ikke no garanti.Så min konklusjon plukk opp og inspiser diverse ting(koster jo ikke no)

Link to post

Hadde en snekke med yanmar 1GM10 i. Den begynte etterhvert å bli tungstartet, og det viste seg at toppen hadde tært hull i. Pga det hadde kommet vann inni motor, måtte denne totaloverhales. Ble vurdert om vi skulle gjøre det selv, levere den inn eller kjøpe ny.

 

Etter et par måneder måtte vi innse at vi hadde ikke tid til å gjøre det selv, og etter søk på nett og blandt andre med erfaringer, var det ofte at gearkasse var like utslitt og også måtte overhales når motor var slitt.

 

Vi valgte derfor ny motor med den gamle som innbytte. Ferdig montert av Yanmar på Bildøy. Grei nok pris. Båten ble helt som ny, gikk mye bedre, ble en ny opplevelse. Og den komforten å ha ny motor (sålenge det ikke er en grønn D), er helt ubeskrivelig, aldri lytte etter ulyder mer...!

 

Men klart, rent økonomisk er det billigere å overhale, men husk om det er å spare penger man er ute etter, så kutt ut båt (og kvinnfolk)...

Link to post

En liten statusoppdatering:

 

Overhalingen er i gang på motorverkstedet, fikk tatt en titt på motoren med alle delene fra hverandre.

 

Noen av kjølekanalene i toppen/blokka var veldig gjengrodd, toppen hadde nok sprukket dersom motoren ikke hadde blitt overhalt nå.

 

Ellers var motoren lite slitt, trengte ikke bytte sylinderforinger, eksosmanifolden så grei ut, veiva var bra.

 

Kommer nok til å montere ferskvannskjøling, i tillegg til at alle "slitedeler" byttes.

 

I morgen skal toppen til sylinderservice. Forhåpentligvis er motoren på plass i båten igjen i løpet av første del av mai :smiley:

 

PC

Link to post
  • 2 år senere...

Det har gått bra med motoren. Selve overhalingen og monteringen gikk uten problemer.

 

I starten av første sesong var det problemer med varmgang. Det virket som motoren ikke fikk tilstrekkelig med kjøling, på tross av at kjølekanalene var renset på overhalingen.

 

Ved et "uhell" slo min 5 år gamle sønn av strømmen på motoren mens vi var ute på tur, den ble overopphetet og kokte. Jeg fikk kjølt den ned og etterfylt frostveske, men det virket som frostvesken var full av "dritt". Dette viste seg å være rust som hadde løsnet i kjølekanalene, og etter at jeg fikk renset ut all rusten var det ikke lenger noe problem med varmgang.

 

Etter dette har motoren vært stabil. Den krever selvfølgelig vanlig vedlikehold og jeg bruker en tykkere "classic" olje i stedet for vanlig motorolje. Jeg må sannsynligvis overhale gearet også, den er litt treg å få i gear når den er kald.

 

Sett i forhold til investeringen synes jeg mitt valg å overhale motoren fremfor å bytte var fornuftig, jeg gjorde all montering selv og lærte mye om motor og båt. Motoren er solid, sannsynligvis mer solid enn moderne motorer og etter at den har fått ferskvannkjøling vil den ha mange gode år fremfor seg.

 

Dersom en skal overhale en gammel motor er det nok smart å gjøre mye selv og ikke være presset på tid. En bør like å skru litt på motor for at en gammel motor ikke skal oppleves som "slitsomt". Så har du tid og synes det å skru på en gammel motor er moro anbefaler jeg at du overhaler motoren.

 

Kajla

Link to post

Ja, det var det med tid, da. Jeg bor i Lørenskog og har båten i vinteropplag i Tønsberg denne vinteren, den skal ligge i Arendal til sommeren og framover, så mye tid til motormekking kan jeg nok ikke si at jeg har. Legg til at 7,5 hk er en liten motor og at jeg som uerfaren seiler ønsker meg mer kraft hvis jeg må gå for motor i tunge forhod, så ligger det nok an til motorbytte for meg.

Link to post

Det er bare en ting å gjøre, demonter motoren og sjekk kjølekappe, sylindre og manifolder. Først da kan du si noe om tilstanden. At folk automatisk avskriver en motor for det den har noen år på nakken blir for lettvint. Motorer har ikke noen "må brukes innen" dato. Men de må passes på. I følge Marna-fabrikken kan man ved å overhale en 50 år gammel motor doble livslengden. Det skulle holde for de fleste.

Selvsagt finnes det råtne motorer, men man må ta en kristisk gjennomgang før man kan avskrive den.

Det mener nå jeg i hvertfall :cool:

 

 

Fornuftig skrevet.Men min Marna er 54 år og det eneste jeg har skiftet er manifoilen og pluggen.

Sistnevnte har dog ikke vært skiftet på 12-15 år.Går som en klokke!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...