steoye Startet 7.April.2009 Link til dette innlegget Startet 7.April.2009 Etter at valget om å bytte ut dagens batteribank med AGM batterier var tatt startet letingen etter batterier. Men for en jungel og for en pris forskjell Sikkert flere som sliter eller har slitt med valg av AGM batterier. Derfor spør jeg litt generelt, hva er forskjellen, er dyrt det samme som bra? Hittil har jeg kommet over Victron, Loech, Sunwind, Sunox, Solar, Euroglobe, Varta, Haze, Yuasa, Concorde og Ritar.... Noen av disse kan sikkert legges i kategorien same shit new wrapping, men hvilke? Prisene går fra 2.558,- til 4.863 så noe må jo være forskjellig! Fint om vi kan prøve å diskutere selve batteriene og overlate ladediskusjonen til andre tråder. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Jeg har en mistanke om at den største forskjell mellom de forskjellige alternativene er prisen! Det er først nå at AGM er i ferd med å: ta av / erstatte andre / volum produksjon / volum salg. Etterhvert vil nok markedskreftene sørge for prisutjamning og at eventuelle prisforskjeller også vil gjenspeiler forskjell i kvalitet. Men jeg tror ikke vi er der ennå. De forskjellige aktører tar det de tror de kan få ut av markedet! Det er nok lurt å bruke markedet ved å kjøpe der det er billigst. Eventuell forskjell i kvalitet vet vi ikke ennå. (Selv om nok alle vil påstå at de selv er best!) Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Hva med tipset, ta det tyngste ? er det også de dyreste ? Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
steoye Svart 7.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Hva med tipset, ta det tyngste ? er det også de dyreste ? Godt poeng: Victron 200 Ah 64 kg. Leoch 200 Ah 64 kg. Concorde 210 Ah 61 kg. Solar 350 Ah 71 kg. Euroglobe 200 Ah ? kg. Sunox 200 Ah 66 kg. Ritar 200 Ah ? kg. Sunwind 200 Ah 66 kg. Haze 260 Ah ? kg. Yuasa 225 Ah ? kg. Varta 195 Ah 45 kg. Batteriene er sortert etter pris og da kan det se ut som, om man kun tar hensyn til pris og kg., at Sunwind er vinneren... Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 (redigert) Er kapasiteten her oppgitt ved 5, 10, 20 eller 100 timer utladetid? Ser det er veldig stor forskjell på kapasiteten ved de forskjellige timeverdier på de fleste fabrikat. Redigert 7.April.2009 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Denne jungelen er like tett som en alltid har opplevd med vanlige syrefylte batterier. For min del har jeg brukt AGM nå i 2 sesonger, og jeg ville ikke byttet med noe annet på markedet. Det er av fabrikat Vision 200 ah / 65 kg. http://www.vision-batt.com/newpdf/EB/EB12-200.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Har noen erfaring med Fiamm agm batterier? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Det har vært mye prat om batterier i det siste. Jeg synes det er flott at Båtplassens medlemmer ikke lenger tror blindt på TV shop databladene og ”testamonies”. Er det noen som har noen formening om hvilken nasjon som produserer de beste batteriene og ikke bare de beste databladene? Sitér dette innlegget Link to post
isirider Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 (redigert) Hei! Vil bare informere om at jeg akkurat har bestilt meg 2 stk 200ah (over 20t) Haze AGM batterier fra Hellanor her i Fredrikstad. De veier 66kg - og dere finner datablad på gylling.no. Pris: 5500 for begge ink mva. Ser ut vil å være en foreløpig vinner mtp kg/ah/kroner slik jeg kan vurdere det :-) God sommer! Redigert 26.Mai.2009 av isirider (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Her kom det tydeligvis frem en god konkurrent...ikke minst på pris. For håpentligvis varer mine batterier minst 6-8 år...kanskje lenger? (går på 3. hele sesongen nå). Det skal bli spennende å se! Med en slik vekt er det ikke gjort i en fei å få batteriene ut og inn av båten! Husker ikke prisen på mine, men tipper ca. kr. 6.000/stk. Registrerte da at Sleipner hadde AGM, og til en pris av 7-8 tusen/stk. for tilsvarende. Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Kjøpte AGM batterier fra Batterinett.no for 2 år siden. 2 stk 100Ah. Husker ikke navnet men tror det var Sunox. Pris for begge kr. 3000.- inkl mva og frakt til Stavanger. Pris for et stk 200Ah var 3000 (samme pris) men synes det var mer praktisk med 2x100AH (lettere å bære). Er veldig fornøyd med disse. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 ... men synes det var mer praktisk med 2x100AH (lettere å bære.... ...raskere å lade og bedre for senere feilsøking.) Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
ole-2 Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Jeg har 3 stk Concorde 105Ah/20h, kjøpt 2001. Pris nye rundt 3000 pr stk, men fortsatt gode som nye. Kort sagt vi er veldig fornøyde.... Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 ...raskere å lade og bedre for senere feilsøking.) Raskere å lade med 2 stk 50amp dynamoer en 1 stk 100amp og man kan feilsøke 2 stk i steden for 1 stk. Ikke de du mener...? Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Joerg Becker Svart 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 God morgen. ...ømm, nei, faktisk ikke. Jeg mente det bokstavelig, bare at jeg kunne har skrivet "både" forut. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Framtia Svart 28.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 Låner/løfter denne tråden. Trenger nye forbruksbatterier til ferien, og vurderer to stk 100AH AGM batterier. Ser at "Isirider" i et innlegg her viser til et godt kjøp hos Hellanor i Fredrikstad men det er litt utafor der jeg ferdes. Er det andre som har sjekket priser i det siste og kan anbefale en forhandler slikt i Osloområdet? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Komodo Svart 28.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 Ja, sjekk nettsidene til Maritim. De har gode priser på batterier. Sønnak og Varta. Kvaliteten på batteriene vet jeg derimot ingenting om. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
abbor Svart 28.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 Alternativ Energi har bra priser på Lifeline (Concorde), 2400kr for 105Ah. Batteriet jeg kjøpte ble sendt som Norgespakke så frakten var lav. Alternativ Energi Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 Hei Framtid, så litt sent den prisen hos Hellanor. Tror jeg hadde holdt en knapp på de Haze batteriene hvis du har plass. Jeg bor i nærheten så jeg kan godt stikke innom og plukke dem opp for deg. Kanskje litt værre med transporten, men jeg har en kamerat på Gjerdrum som er her nede av og til. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Rångepådl Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 (redigert) Jeg har kjøpt et 210Ah Lifeline (Concorde) som jeg bruker kun til kjøleskapet. (Fikk det levert på døren for kr. 4600.- fra Alternativ Energi) Har ikke hatt det så lenge, men veldig fornøyd så langt. Går mange dager før jeg trenger tenke på lading Redigert 29.Juni.2009 av Aurora Boralis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
isirider Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Hei! liten oppdatering bare - det viste seg at prisen jeg fikk fra Hellanor var UTEN mva... Jeg ba spesifikt om pris MED mva, så når jeg skulle dem skulle hente dem oppstod det jo da en liten diskusjon... Jeg betalte uansett kun 5500,- (inkl mva) - men det er kanskje ikke sikkert at alle får denne ekstrarabatten som det tilslutt ble. Men - Hellanor har vel utsalg i Oslo også mener jeg? Sitér dette innlegget Link to post
steoye Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Da har vi betalt det samme Jeg endte opp med to Euroglobe på 215 Ah. og 66 kg. tipper disse batteriene er så og si de samme... Har bare fått brukt båten en helg siden de ble montert, men i løpet av den helgen falt ikke spenningen i det hele tatt. Er strålende fornøyd Men, de batteriene der skal aldri opp av båten igjen! Fy #%# for en vekt!!! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Da høres det mer normalt ut ja. 5500 for de to Hazebatteriene syns jeg var ekstremt billig. Men hvor har du kjøpt de Euroglobebatteriene Steoye? Hadde du med morakniven inn i butikken når du prutet? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
steoye Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 he he. Gamlingen hadde noen rabatter hos en butikk i Drammen! Tror det er en god pris ja! Sitér dette innlegget Link to post
Rångepådl Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Jeg kontaktet i dag Alternativ Energi pga. at jeg ønsket å kjøpe to stk. Concorde Lifeline AGM batteri på 255Ah. Disse har kostet kr. 5200.- der. Men så fikk følgende beskjed fra Alternativ Energi: "Sunwind har agentur på Concorde SunXtender. Våre Concorde batterier var av Lifeline-serien. Siden batteriene er like, og vi solgte de til en mye hyggligere pris, så har vi blitt nektet av Sunwind å importere flere enn det første partiet vi fikk inn. Dette er veldig leit, men vi kan dessverre ikke gjøre noe med det." Googlet så litt på nettet og fant dette: "Sun Xtender vs LifeLine batteries: Both are made by Concorde and are very similar in basic construction and technology. They carry a different warranty, and there are some slight differences internally. The LifeLine usually have the SAE or dual type marine terminals instead of the bolt only terminals that most of the SunExtenders have. In many applications, they are interchangable. You will not get the 5-year LifeLine warranty if you use SunExtender batteries in marine or RV applications, but the in general the SunExtender batteries are cheaper because you are not paying for that warranty." SunXtender er altså nesten samme batteriet som Lifeline, men billigere pga. at det ikke har "marinegaranti". Sunwind har nå altså presset Alternativ Energi til å slutte å selge Lifeline til en god pris (5200.-), så de kan selge SunXtender til dyr pris (7690.-) SunXtender skulle jo egentlig ha vært billigere pga. at det har en dårligere garanti. De oppgir faktisk veiledende pris på kr. 11900.- Jeg kommer aldri til å kjøpe en dritt av Sunwind, sånn oppførsel er dårlig reklame. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.