Jump to content

"No søkk eg" - Redningsselskapet slår et slag for VHF


Jan Rune

Recommended Posts

Dette kan vi aldri få for mye av!

VHF'en er og blir det absolutt viktigste hjelpemidlet for sikker kommunikasjon på kysten.

Uansett hvordan man snur og vender på saken så kan en mobiltelefon aldri komme i nærheten av VHF'en som sikkerhetsutstyr.

 

Jeg nøler ikke med å henge meg på anbefalingen fra redningsskøyteskipperen i filmsnutten ovenfor: Ta VHF-kurs, anskaff VHF - og bruk den!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Stjeler tråden litt med noen sprsml: Tok VHF-sert. i fjor og besto med glans - men har enda ikke "våget" meg på å prøve VHFèn selv.

Har heller ikke egentlig hatt bruk for det heldigvis, men føler det er en ekstra trygghet i å ha VHFèn.

 

Men et lite spørsmål til dere med lang erfaring her: Jeg synes det generellt er lite trafikk på kanal 16. Er det det i Hordalandsområdet - eller har jeg dårlig antenne/koblinger el.annet ?? Drar mye nordover, og det meste jeg høer på kanal 16 er hurtigbåtene som melder sin ankomst gjennom Alverstraumen og/eller Bruknappen. Ellers SVÆRT stille.

Når Rogaland sender ut værvarsler får jeg heller ikke inn disse på arbeidskanalen 20? Må jeg bruke kanal 27 i Bergensområdet eller ???

Sikkert dumme spørsmål - men har liksom litt vegring for å prøve ut

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Bonita I, kanalplanen for sør-norge finner du her.. 20 eller 27 vil nok ikke hjelpe deg, det er 22, 60 og 81 som er arbeidskanalene i Bergensområdet. Det går fint an å kalle opp Rogaland på en av disse for en radiosjekk hvis du er i tvil om kvaliteten på installasjonen din.

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Det går fint an å kalle opp Rogaland på en av disse for en radiosjekk hvis du er i tvil om kvaliteten på installasjonen din.

 

Enig, det er ikke godt nok at den virket "i fjor". For ett par år siden oppdaget jeg at antenneledningen var tært bort i enden mot antenna. Det kan være greit å kalle opp kystradioen år om annet for å teste at du virkelig kan høres.

Link to post
Share on other sites

Du trenger bare å bruke VHF en gang i en vanskelig situasjon, så har kurs, utstyr og avgifter betalt seg. :yesnod:

 

(Og utstyret virker det, også om du selv, ektefelle/samboer, barn eller passasjerer får litt panikk når utstyret virkelig trengs.)

 

Vær heller ikke redd for å prøve utstyret ved å kalle opp en kompis eller kystradioen. Læreboka inneholder standard rutine for å kalle opp kystradioen og sjekke signalet. Prøv den. Har du DSC så kan du prøve å kalle opp kystradioen med direkte oppkall for å sjekke at også dette virker. Det er litt for mye sjansespill å vente til du faktisk er i trøbbel før du prøver om utstyret i båten virker. :wink:

 

(Det du aldri, aldri skal gjøre selv er å teste nødmeldinger.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bonita I, kanalplanen for sør-norge finner du her.. 20 eller 27 vil nok ikke hjelpe deg, det er 22, 60 og 81 som er arbeidskanalene i Bergensområdet. Det går fint an å kalle opp Rogaland på en av disse for en radiosjekk hvis du er i tvil om kvaliteten på installasjonen din.

 

Mvh,

Kjell

Se det det, lærte plutselig noe som ikke fikk med meg under selvstudiet :) Tester helt klart i morgen. Våge meg på et spørsmål til siden det er så mange hjelpsomme på BP: Hvordan stiller jeg VHF til "lystfartøy-kanaler" ? Har en eldre Scanti? VHF men kan ikke finne noen måter å stille inn på dette ?

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Bonita I.

 

Ser at du er reg. her på Askøy. Da ville jeg gjort følgende:

 

Kall opp Rogaland radio på kanal 81, du får da som oftest spørsmål om hvor du befinner deg. Når du så sier hvor du befinner deg, vil det være nok for Rogaland Radio til å fastslå om utstyret du har ombord er av tilfredstillende kvalitet, og du vil også få beskjed om å gå på en annen kanal om den du kaller opp fra ikke er i riktig område.

 

Bare si at du ønsker å sjekke din VHF.

 

Veldig hyggelige folk på Rogaland Radio..

 

Capella.

Link to post
Share on other sites

 

Glimrende eksempel på hvor viktig det er å ta VHF sertifikat.

 

Dersom denne karen virkelig hadde sunket , der og da, tror jeg det kunne ha tatt lang tid før noen fant ham.

 

Har du virkelig bare et par sekunder, så rop Mayday og gi posisjon f.eks Vest for Storøya. Har du tid, kan du ta med hva det gjelder og hvor mange dere er. Har du så god tid, så har du tid til en nød kalling og melding.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...