Jump to content

10 hk mercury under vann, kan den repareres ? Hjelp


Hjartøy

Recommended Posts

Har en 10 hk mercury (ca -92 mod) som har vært under vann.

 

Jeg fikk denne motoren som delemotor sammen med en annen lik motor.

jeg synes motoren er så fin ellers at den må ha vært lite brukt før den gikk under vann.

Den har stått inne i mange år nå, så her i går fikk jeg ånden over meg.

Plukket motor av stamme, og alle deler av blokken før jeg delte den.

 

Det ser ut som den har hatt 5000rpm når den gikk under vann på grunt vann med mye sand.

Den ene sylinderen er fylt opp med sand..............!

 

Så kommer 10tusen kronersspørsmålet, kan den repareres ????

Har noen gjort det, er det mulig?

 

Ser for meg å få løst opp veiva og skiftet lagre og stempelringer når dette er løst.

Veiva har bare litt overflaterust så det ser ut som det er håp.

 

1. Trinn, løse opp veiv og stempel. Kan noen gi meg hete tips om hvilket middel jeg kan/bør bruke ??? :confused:

 

ps: det er ikke et must å få motoren til å gå igjen, men det kunne vært morro (mekkeprosjekt over tid) :fishing:

Link to post
Share on other sites

Det første vi bør vite er om tenninga er kaputt.

Har forgasser overlevd? og indre motordeler.

 

Det er greit å vite :smiley:

 

Det meste kan vel repareres, Bedre med 2 reparatører enn med ingen! Men om det lønner seg har ingen sagt noe om.

Redigert av Hilmar 2 (see edit history)

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

det er vel ikke verd å ligge mye penger i en motor som har vert druknet for flere år siden.

kjøp ny. :easter:

 

Her er det ikke snakk om å bruke mye penger, det er i utgangspunktet en delemotor.

Motorer har jeg nok av, dette er et "koseprosjekt"

Du vet sånn "morro å få til"

Link to post
Share on other sites

Stempler, veiv, reed ventilen og lignende :smiley:

 

Har som sagt ikke tatt det ut ennå, ønsker noe som løser det opp først slik at det løsner.

Men det er ikke ødelagt (???) reed ventilen , forgasseren og veiva er bare lett korrodert så det ser ut ( :crazy: ) som det er håp.

Redigert av Hjartøy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ser ut som den har hatt 5000rpm når den gikk under vann på grunt vann med mye sand.

Den ene sylinderen er fylt opp med sand..............!

 

Har motoren hatt noe særlig over tomgang kan jeg nesten garantere bøyde råder....vann er vanskelig å komprimere.

 

Så kommer 10tusen kronersspørsmålet, kan den repareres ????

Har noen gjort det, er det mulig?

ALT kan repareres, er bare tid og penger det kommer anpå.

 

Og JA , jeg har gjort det... fikk meg et billig restaurerings objekt herifra for et par år siden, hadde sunket ved kai, lå et døgn... tidligere eier hadde skylt og hatt på bra med olje i sylinderene og der stoppet det...

Blokka trengte bare en let hon ( for nye ringer ), veiva var totalhavarert pga rust i lagrene samme med rådene.... men siden jeg tilfeldighvis hadde noen deler på lager :rolleyes: lever motoren den dag idag..... er snakk om en Mercury 90hk, nå trimmet til ca 140hp..

 

Ser for meg å få løst opp veiva og skiftet lagre og stempelringer når dette er løst.

Veiva har bare litt overflaterust så det ser ut som det er håp.

 

Antagelig er veiva kassabel.... ene lagerflaten for råde lagrene ER veiva, den andre er selve råden, flatene KAN slipes men jeg vet ikke om noen som kan levere overdim lagre til 2-taktere...

Veiva kan selvsagt bygges opp til STD igjen, koster bare litt penger...

 

Det du kan gjøre er å finne ei god veiv + 2 gode råder, har du dette er resten lett.

Blokka må antagelig borres opp en dimensjon, du trenger da nye stempler/lager og et paknings sett.

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...