nord119 Startet 8.April.2009 Del på Facebook Startet 8.April.2009 Har da klart å vann inn i drivstoffsystemet på Sabb'en min, men jeg sliter med å finne ut hvordan jeg skal få det ut? Altså, hvor må jeg åpne/stenge først osv? Noen som kan hjelpe? Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 Hei, Du må spyle gjennom og lufte heile systemet. 1. Først må tanken rensast. 2. Så skrur du av dieselrøret til fødepumpa og lar det renne ren diesel gjennom røret slik att det er reint. 3. Skrupå røret frå tanken til fødepumpa igjen, så skrur du av røret (på fødepumpa) som går til filteret. Bruk "nikke hendelen" påfødepumpa slikk att den reine dieselen kommer inn i heile fødepumpa. 4. Så skrur du på røret (på fødepumpa) som går til filter. Så løsner du samme røret opp med filteret. Bruk nikkepumpa til å fylle det røret med rein diesel. Men ikkje skru det på enda. (Om det renn frå røret kan du stenge kranen på tanken ei stund) 5. Skru opp filteret (berre ein skrue) og tømm beholderen, skift filter innsats med gummipakning. Rens beholdaren. Skru ihop filteret. No kan du skru på røret som blei tatt av i punkt 4. (røret som går frå fødepumpe til filter). 6. (no kan du opne kranen på tanken) Løsne på røret som går til hovudpumpa frå filteret, løsne på røret ned med pumpa. La det renne til det kjem rein diesel. Så skrur du det fast. 7. No er alt reingjort heilt til hovudpumpa. Så no kan du løyse røret på dysene. Det røret som kommer frå hovud pumpa. (men ikkje rør dyserøra sine fester nede på hovudpumpa) Tørn motoren med full regulator slik att det kommer ein liten dieselsprut ut av røra. Det må komme rein diesel ut. 8. Når det kommer rein diesel ut trykk røra på dysa, så setter du røra fast igjen på dysa. Men ikkje tørn motoren no! Løsne på dei skruene på dysa som retur røret er festa til. Løste ned på filteret og. (Det kann renne opp diesel frå filteret no, så da kan du stenge tank kranen slikk att du midlertidigt ikkje renn derfrå.) Tørn motoren nokre gonger med full regulator. 9. Skru alt ihop og tilslutt lufte på toppen av filteret og ved hovudpumpe røret. Alle forskruninger må vere godt igjenskrudd slik att dei er tette. Om det ikkje kjem diesel til dysa, så kan det hende att det må gjerast noko med hovudpumpa. Det kan ikkje eg hjelpe deg med. Men det er mange andre som veit det. Dette med lufting av retur rør kan nok gjerast på mange måtar. Følg instruksjonsboka den veit alt! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
nord119 Svart 8.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2009 Takk for meget god guide Har bare et problem foreløpig; hendelen på fødepumpa er knekt. Noen tips angående det? Mulig å sveise det på? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 Veeldig enkelt. Kjøp en ballongpumpe på bioltema til 39kr. Passer på 8mm slange. Klipp hvor du vil og monter inn. Bare sjekk pil for flow-retning. Knallkjekt å ha til luftejobber osv senere også. Eg har montert slik på vakumsiden hos meg, dvs mellom tank og racor-filter. Racor ligger høyt i motorrommet for lettere betjening, og det skal monteres på sugesiden pga separatorfunksjonen. Med ballongpumpe får eg enkelt fylt opp filteret igjenn etter filterskift. Lykke til ! Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
nord119 Svart 8.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2009 (redigert) Ah, konge Edit: Finner ikke denne pumpen jeg, har du et produktnr? :) Redigert 8.April.2009 av Nordfonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Hilde Svart 9.April.2009 Del på Facebook Svart 9.April.2009 Ah, konge Edit: Finner ikke denne pumpen jeg, har du et produktnr? :) Heisann Du finner pumpa hos Biltema. Pumpe for drivstoffslange Av PVC. Tilkoblinger for slange med innv. Ø 8 mm. Alkoholresistent. Art nr 25-6961 Pris 29,90 kr Sitér dette innlegget Link to post
nord119 Svart 11.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 (redigert) Da har jeg endelig fått motoren til å gå, etter mye skolearbeid og eksamener + latskap fra min side. Nå er det på tide med oljeskift, og siden dette er første gang jeg skifter olje på denne motoren, hva type olje bør jeg bruke? Det står i instruksjonsmanualen at det anbefales olje med en-grads viskositet, og ikke multigradolje. Ser at den tidligere eieren har brukt SAE 10W-40, går det fint å bruke denne, eller bør jeg ha SAE10 eller SAE20, som det står i boken? Redigert 11.Juni.2009 av Nordfonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Juni.2009 Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 I den nyere utgaven av boken anbefaler Sabb 15W-40 olje. Jeg brukte det selv når jeg hadde 2H, og det fungerte utmerket i de fem årene jeg hadde den. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nord119 Svart 11.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 Ah, takk ska du ha Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.