bliss X Startet 8.April.2009 Del på Facebook Startet 8.April.2009 Den 108 år gamle redningsskøyta «Stavanger» legger 17. april ut på siste seilas, fra Lofoten til Sjøfartsmuseet i Oslo. Snart blir skøyta å se på Bygdøy museum sammen med polarskutene «Fram» og «Gjøa». http://www.an.no/nyheter/article4253573.ece Er dette en riktig måte å forvalte slike kulturminner på? Bør ikke slike skuter heller seile framfor å ligge på et museum? Både «Fram» og «Gjøa» ligger der som plankehauger på land, og kan aldri mer seile. Håper ikke RS14 også ender på land, men det kan virke slik utfra artikkelen. Sitér dette innlegget Link to post
sodne Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 Polar var etter det jeg forstår, veldig dårlig på sjøen/ bra i isen. Så den er det vel bare greit at er på land, begge dei ilandsatte båtene holdt jo på å råtne bort då de bla "konservert". Så for at en om 200 år skal kunne se hvordan en byggde disse båtene, så synes jeg det er helt rett å sette de i hus. Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 Eneste jeg ikke skjønner er hvorfor ikke Larvik kommune gjør noe utav at Colin Archer bodde og virket i kommunen. Er ikke bombesikker men ble ikke alle Colin Archer bygd i Larvik, pluss også Fram? Rett og slett pussig at alt skal flyttes til Oslo. Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 Dreier ikke stort alt seg om sentrale strøk her i landet da? JRO Patriot Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 8.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2009 Rett og slett pussig at alt skal flyttes til Oslo. RS14 ble hvertfall bygget i Larvik, og det ble Fram også. Hadde det vært snakk om et råttent skip som hadde gjort sitt, så kan jeg forstå at det er bedre å sette fartøyet på land, men dette er jo en relativt liten båt i god stand? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 Er ikke bombesikker men ble ikke alle Colin Archer bygd i Larvik, pluss også Fram? Rett og slett pussig at alt skal flyttes til Oslo. Noen ble bygget av Mester Colin, eller en av hans formenn på Tollerodden. Ellers ble de bygget rundt på bygda, gjerne i Lyngør, Risør, Porsgrunn osv. Men man kan spørre seg hvorfor Larvik ikke har profilert CA mer. Kanskje vi må vente inntil Grev Stein Erik og Grevinne Mille Marie tar tak i saken. De har jo akkurat bidratt til byens fremme ved å sjenke et relieff av seg selv. Det er vel kanskje ikke så rart at man prøver å samle alt på et sted. Det koster å drive slikt, og så skal det være tilgjengelig for flest mulig. Jeg hadde selv ønsket å få vikingskipene tilbake til Vestfold, men innser at det aldri kommer til å skje. Og det var jo ingen innertier å flytte flymuseet til Bodø. Det er veldig utilgjengelig for folk flest. RS14? Bør få seile til den ikke kan seile noe mer. Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 Finnes nok seilende Colin-Archere fra før. Rundø må være et godt eksempel på at seiling ikke nødvendigvis er beste konservering. Jeg synes det er helt greit at de bevarer en på land. Forøvrig er det mange museer som sliter med lave besøkstall, så det å lage et nytt museum i Larvik er kanskje ikke verdens beste idé. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
jupan Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 (redigert) Og det var jo ingen innertier å flytte flymuseet til Bodø. Det er veldig utilgjengelig for folk flest. Det er nok ikke like tilgjengelig for Osloværingene ( som er folk flest), men så er ikke Operaen i Bjørvika som skattebetalerne i hele Norge har betalt for veldig tilgjengelig for folk fra Kjøllefjord eller Namsos heller... Bodøværingene får hvertfall ta del i luftfartshistorien... Innertier for dem :) JRO Sta, hissig, gammeldags og vanskelig patriot ;) Redigert 8.April.2009 av JRO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 Ja man kan jo se bort fra at halve befolkningen bor i Osloområdet. Ellers er det svært glissent. Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 Heldigvis skjer ikke ALT på deres premisser... Bare nesten. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 Hadde det vært noen logikk i hvor luftfartsmuseet skulle plasseres, så hadde det blitt i Horten. Det var der det begynte. 10% av befolkningen bor nord for Steinkjer. Museet er plassert der ingen bor. Distriktspolitikk = mindretallets tyranni. Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 Kan ikke si at jeg er enig med deg Mulligan, men det er heller ikke målet - at folk skal være enige. Alle har rett til å ha en mening. Alle har også rett til å ta del i historie og kultur, uavhengig av hvor man bor. Dette er min mening. Håper det går bra med RS14. Fin båt. JRO Entusiast Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 Jeg stemmer for at RS14 settes på land. Trist, men da blir den bevart for ettertiden. Husk RS1 og losskjøyta Sjøløven. Begge ble donert til Sjøfartsmuseet, men overlatt andre for å være seilende museumsgjenstander. Ingen anklager mot museet eller de som overtok, men så vidt jeg vet finnes ingen av båtene lenger. Vi får glede oss over Svanen. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 (redigert) Ja man kan jo se bort fra at halve befolkningen bor i Osloområdet.Ellers er det svært glissent. Ser det poenget, samtidig er Larvik ett eksempel på at utkanten er lett tilgjengelig. Aner ikke hvor mange titusener dansker osv som kommer med danskebåten i året, og toget tar vel under et par timer fra Oslo, samt at en haug med relativt store byer nær Larvik. Colin A. og Tollerodden ligger jo bare et par steinkast fra vikingbosted/funn nr. 1 i Norge, Kaupang. Videre kan man jo ikke stikke hvalfangsthistorien til Sandefjord under en stol heller, og videre derfra skipsfart opp til i dag. Temmelig åpenbart at Vestfold burde være riktig plassering for ett nasjonalt sjøfart/maritimt historisk museum. Oslo er i såmåte stang ut. Og Oslo har jo Holmenkollen da... :lol: Alt fra vikingeskip og "oppover" burde vært samlet på feks Kaupang. Edit: Og både Oseberg og Gokstadskipet ble jo funnet i Vestfold.... Redigert 8.April.2009 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 Husk RS1 og losskjøyta Sjøløven. Begge ble donert til Sjøfartsmuseet, men overlatt andre for å være seilende museumsgjenstander. .....Ingen anklager mot museet eller de som overtok, men så vidt jeg vet finnes ingen av båtene lenger. RS1 "Colin Archer" lever da i beste velgående!! Museet har en avtale med Seilskøyteklubben Colin Archer, SSCA, om vedlikehold og drift av skøyta, og klubben har overlatt det daglige ansvaret til Knut von Trepka. Båten har vært rundt hele kysten og deltatt i masse arrangementer som aktivt seilende museumsbåt. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
2nd Trikker'n Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 RS1 "Colin Archer" lever da i beste velgående!! Det var da godt å høre. Trodde den hadde havarert. Nå er jeg virkelig glad at jeg tok feil. Stå på KvT. Sitér dette innlegget Link to post
BjA Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 Jeg foreslår å selge alt øst for vannskille til våre naboer i øst. Med den verdiskapingen vestlandet og nordnorge har, klarer vi oss godt selv ! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 litt historikk om "#1" http://www.galeas.no/Colin%20Archer.html Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
bliss X Svart 8.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2009 Gir blaffen i hvor skuta bør være rent geografisk (båter lett kan flyttes), men synes det er tragisk hvis båten må ligge på land for å være museumsgjenstand. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 Jeg foreslår å selge alt øst for vannskille til våre naboer i øst. Selge? Noen som vil kjøpe skog og noen hundre tusen bortskjemte frisører da? Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 9.April.2009 Del på Facebook Svart 9.April.2009 (redigert) Jeg foreslår å selge alt øst for vannskille til våre naboer i øst.Med den verdiskapingen vestlandet og nordnorge har, klarer vi oss godt selv ! Enig. Hva har egentlig søringene gjort for oss? Utrolig lite annet enn å være nærmere EU-området. Takk for at de er en buffer i så måte. Gir blaffen i hvor skuta bør være rent geografisk (båter lett kan flyttes), men synes det er tragisk hvis båten må ligge på land for å være museumsgjenstand. Enig. En båt hører hjemme på vannet. Den bør seiles til den ikke finnes mer. Selge? Noen som vil kjøpe skog og noen hundre tusen bortskjemte frisører da? Ja. Det finnes visse folk som synes slikt er viktig. JRO Patrioten uten kompromiss NB! Etter a ha fulgt med fiskerflaten på Lofotfisket våren 1894, seilte "Colin Archer" sammen med finnmarksflåten til sin første faste redningsstasjon, Vardø. Dagen etter - søndag 20. mai - raste det en orkanaktig storm med snøføyke fra nordøst. Den truet med a blåse hele fiskerflaten i Hamningberg på land, og det ble telegrafert til Vardø etter hjelp. Med sin dyktige fører Nicolai M. Anthonisen fra Nevlunghamn ved roret, gikk den lille seilskøyta ut der dampskip måtte snu, og med utrolig dyktighet reddet de 36 personer fra den visse død med sin "hvite stormfugl". RS 1 "Colin Archer" utførte flere bragder i Redningsselskapets tjeneste, hvor den ble i 40 år - for det meste stasjonert på fiskevær i Lofoten og i Finnmark. Da hun "gikk av" som redningsskøyte i 1933, hadde hun reddet 67 båter fra havari og 237 mann fra den visse død, og assistert 1.522 båter med ca. 4.500 mann om bord. Fantastiske båter... Historien er fra min hjemby. Det historien ikke forteller er at de måtte gjøre samme operasjon kun et par dager senere i tillegg..! Vet ikke om nr 14 er lik som nr 1, men likevel. Det er riktig som Jarle Andhøy uttalte: "Den gangen da menn var av stål og båter av tre. I dag er det kun plastbåter og pappskaller igjen..." Redigert 9.April.2009 av JRO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 noen som vet når dokumentaren om RS 14 skal sendes på NRK??? Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Honduras Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 Dere bør kjøpe siste WoodenBoat. Bilde av "Stavanger" på utsiden og mye historie og begrunnelse for vernevedtaket inne i bladet. Jeg var i utgangspunktet mot, men etter å ha lest begrunnelsen forstår jeg bedre hvorfor. For det første er Stavanger den båten som det er gjort minst endringer på. I tillegg går det for å være den beste av CA-båtene som er bygget. Den har dermed stor historisk verdi med tanke på å vise fremtidige generasjoner hvordan de ble bygget og brukt. Det blir færre og færre av de gamle båtene igjen. Selv med eiere som legger ned hundretusenvis av kroner i drift og vedlikehold er de konstant utsatt for slitasje og naturens gang. I tillegg går det ned en og annen båt i ny og ne. Hva hvis Stavanger en stormfull natt gikk ned eller ble ødelagt "beyond repair". Hva har vi da å vise fram... Nå har man i det minste EN båt som "bestandig" vil være der, og det er i tillegg den som er nærmest urørt fra den ble bygget. Det finnes da ikke noe bedre å vise fram en det? For dere pietister som mener at alle båter bør råtne i sjøen og forsvinne kan jeg opplyse om at ikke bare skal den tas på land, man skal også skjære ett stort hull i siden på den.... To formål. Det ene er at folk skal kunne se hvordan båten er bygget opp, det andre er å få luftet ut slik at den ikke råtner innenfra. Det nevnes vikingskip. Hvis alle vikingskip ble seilt til de råtnet og sank ville vi ikke hatt mye å vise fram. Selv om bevaringstanken ikke var det som drev våre forfedre, har det faktum at de senket skipet i blåleire gjort det mulig for oss å ta del i den fantastiske båtbyggertradisjon som frembrakte bl.a. Osebergskipet. Og for å avslutte, alle vikingskipene kommer ikke fra Vestfold, Tuneskipet kommer fra Østfold Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Frivakten Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 noen som vet når dokumentaren om RS 14 skal sendes på NRK??? Skulle vel vært sendt i romjula iflg. den som burde vite det best. Skipperen på RS14. Men dette var i høst. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 (redigert) Sannsynligvis 31.01. Jeg var klar til å se den i kveld http://www.nssr.no/Nyheter/Nyhet?key=93687 Radioprogram om livet ombord fra 1935: http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/591072 Redigert 7.Januar.2010 av Skjælø (see edit history) Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.