Jump to content

RS14 - Siste seilas. Er dette så lurt?


bliss X

Recommended Posts

Den 108 år gamle redningsskøyta «Stavanger» legger 17. april ut på siste seilas, fra Lofoten til Sjøfartsmuseet i Oslo. Snart blir skøyta å se på Bygdøy museum sammen med polarskutene «Fram» og «Gjøa».

 

http://www.an.no/nyheter/article4253573.ece

 

Er dette en riktig måte å forvalte slike kulturminner på? Bør ikke slike skuter heller seile framfor å ligge på et museum? Både «Fram» og «Gjøa» ligger der som plankehauger på land, og kan aldri mer seile. Håper ikke RS14 også ender på land, men det kan virke slik utfra artikkelen.

Link to post

Polar var etter det jeg forstår, veldig dårlig på sjøen/ bra i isen. Så den er det vel bare greit at er på land, begge dei ilandsatte båtene holdt jo på å råtne bort då de bla "konservert". Så for at en om 200 år skal kunne se hvordan en byggde disse båtene, så synes jeg det er helt rett å sette de i hus.

stå i ro båt!

Link to post
Guest Avmønstret#

Eneste jeg ikke skjønner er hvorfor ikke Larvik kommune gjør noe utav at Colin Archer bodde og virket i kommunen.

 

Er ikke bombesikker men ble ikke alle Colin Archer bygd i Larvik, pluss også Fram?

 

Rett og slett pussig at alt skal flyttes til Oslo.

Link to post
Er ikke bombesikker men ble ikke alle Colin Archer bygd i Larvik, pluss også Fram?

 

Rett og slett pussig at alt skal flyttes til Oslo.

 

Noen ble bygget av Mester Colin, eller en av hans formenn på Tollerodden.

Ellers ble de bygget rundt på bygda, gjerne i Lyngør, Risør, Porsgrunn osv.

 

Men man kan spørre seg hvorfor Larvik ikke har profilert CA mer.

Kanskje vi må vente inntil Grev Stein Erik og Grevinne Mille Marie tar tak i saken. De har jo akkurat bidratt til byens fremme ved å sjenke et relieff av seg selv.

 

Det er vel kanskje ikke så rart at man prøver å samle alt på et sted. Det koster å drive slikt, og så skal det være tilgjengelig for flest mulig. Jeg hadde selv ønsket å få vikingskipene tilbake til Vestfold, men innser at det aldri kommer til å skje.

Og det var jo ingen innertier å flytte flymuseet til Bodø. Det er veldig utilgjengelig for folk flest.

 

RS14? Bør få seile til den ikke kan seile noe mer.

Link to post

Finnes nok seilende Colin-Archere fra før. Rundø må være et godt eksempel på at seiling ikke nødvendigvis er beste konservering. Jeg synes det er helt greit at de bevarer en på land.

 

Forøvrig er det mange museer som sliter med lave besøkstall, så det å lage et nytt museum i Larvik er kanskje ikke verdens beste idé.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Og det var jo ingen innertier å flytte flymuseet til Bodø. Det er veldig utilgjengelig for folk flest.

 

Det er nok ikke like tilgjengelig for Osloværingene ( som er folk flest), men så er ikke Operaen i Bjørvika som skattebetalerne i hele Norge har betalt for veldig tilgjengelig for folk fra Kjøllefjord eller Namsos heller...

 

Bodøværingene får hvertfall ta del i luftfartshistorien... Innertier for dem :)

 

JRO

Sta, hissig, gammeldags og vanskelig patriot

;)

Redigert av JRO (see edit history)
Link to post

Jeg stemmer for at RS14 settes på land. Trist, men da blir den bevart for ettertiden.

 

Husk RS1 og losskjøyta Sjøløven. Begge ble donert til Sjøfartsmuseet, men overlatt andre for å være seilende museumsgjenstander.

Ingen anklager mot museet eller de som overtok, men så vidt jeg vet finnes ingen av båtene lenger.

Vi får glede oss over Svanen.

Link to post
Guest Avmønstret#
Ja man kan jo se bort fra at halve befolkningen bor i Osloområdet.

Ellers er det svært glissent.

 

Ser det poenget, samtidig er Larvik ett eksempel på at utkanten er lett tilgjengelig. Aner ikke hvor mange titusener dansker osv som kommer med danskebåten i året, og toget tar vel under et par timer fra Oslo, samt at en haug med relativt store byer nær Larvik.

 

Colin A. og Tollerodden ligger jo bare et par steinkast fra vikingbosted/funn nr. 1 i Norge, Kaupang. Videre kan man jo ikke stikke hvalfangsthistorien til Sandefjord under en stol heller, og videre derfra skipsfart opp til i dag.

 

Temmelig åpenbart at Vestfold burde være riktig plassering for ett nasjonalt sjøfart/maritimt historisk museum. Oslo er i såmåte stang ut. Og Oslo har jo Holmenkollen da... :lol: :lol: :lol:

 

Alt fra vikingeskip og "oppover" burde vært samlet på feks Kaupang.

 

Edit: Og både Oseberg og Gokstadskipet ble jo funnet i Vestfold....

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Husk RS1 og losskjøyta Sjøløven. Begge ble donert til Sjøfartsmuseet, men overlatt andre for å være seilende museumsgjenstander. .....

Ingen anklager mot museet eller de som overtok, men så vidt jeg vet finnes ingen av båtene lenger.

 

RS1 "Colin Archer" lever da i beste velgående!! Museet har en avtale med Seilskøyteklubben Colin Archer, SSCA, om vedlikehold og drift av skøyta, og klubben har overlatt det daglige ansvaret til Knut von Trepka. Båten har vært rundt hele kysten og deltatt i masse arrangementer som aktivt seilende museumsbåt. :flag:

Link to post
Jeg foreslår å selge alt øst for vannskille til våre naboer i øst.

Med den verdiskapingen vestlandet og nordnorge har,

klarer vi oss godt selv !

 

Enig. Hva har egentlig søringene gjort for oss? Utrolig lite annet enn å være nærmere EU-området. Takk for at de er en buffer i så måte.

 

Gir blaffen i hvor skuta bør være rent geografisk (båter lett kan flyttes), men synes det er tragisk hvis båten må ligge på land for å være museumsgjenstand.

 

Enig. En båt hører hjemme på vannet. Den bør seiles til den ikke finnes mer.

 

Selge? Noen som vil kjøpe skog og noen hundre tusen bortskjemte frisører da? :wink:

 

Ja. Det finnes visse folk som synes slikt er viktig.

 

JRO

Patrioten uten kompromiss

 

NB!

 

Etter a ha fulgt med fiskerflaten på Lofotfisket våren 1894, seilte "Colin Archer" sammen med finnmarksflåten til sin første faste redningsstasjon, Vardø. Dagen etter - søndag 20. mai - raste det en orkanaktig storm med snøføyke fra nordøst. Den truet med a blåse hele fiskerflaten i Hamningberg på land, og det ble telegrafert til Vardø etter hjelp. Med sin dyktige fører Nicolai M. Anthonisen fra Nevlunghamn ved roret, gikk den lille seilskøyta ut der dampskip måtte snu, og med utrolig dyktighet reddet de 36 personer fra den visse død med sin "hvite stormfugl".

 

RS 1 "Colin Archer" utførte flere bragder i Redningsselskapets tjeneste, hvor den ble i 40 år - for det meste stasjonert på fiskevær i Lofoten og i Finnmark. Da hun "gikk av" som redningsskøyte i 1933, hadde hun reddet 67 båter fra havari og 237 mann fra den visse død, og assistert 1.522 båter med ca. 4.500 mann om bord.

 

Fantastiske båter... Historien er fra min hjemby. Det historien ikke forteller er at de måtte gjøre samme operasjon kun et par dager senere i tillegg..! Vet ikke om nr 14 er lik som nr 1, men likevel. Det er riktig som Jarle Andhøy uttalte: "Den gangen da menn var av stål og båter av tre. I dag er det kun plastbåter og pappskaller igjen..."

Redigert av JRO (see edit history)
Link to post
  • 8 måneder senere...

Dere bør kjøpe siste WoodenBoat. Bilde av "Stavanger" på utsiden og mye historie og begrunnelse for vernevedtaket inne i bladet.

Jeg var i utgangspunktet mot, men etter å ha lest begrunnelsen forstår jeg bedre hvorfor. For det første er Stavanger den båten som det er gjort minst endringer på. I tillegg går det for å være den beste av CA-båtene som er bygget. Den har dermed stor historisk verdi med tanke på å vise fremtidige generasjoner hvordan de ble bygget og brukt.

Det blir færre og færre av de gamle båtene igjen. Selv med eiere som legger ned hundretusenvis av kroner i drift og vedlikehold er de konstant utsatt for slitasje og naturens gang. I tillegg går det ned en og annen båt i ny og ne. Hva hvis Stavanger en stormfull natt gikk ned eller ble ødelagt "beyond repair". Hva har vi da å vise fram...

 

Nå har man i det minste EN båt som "bestandig" vil være der, og det er i tillegg den som er nærmest urørt fra den ble bygget. Det finnes da ikke noe bedre å vise fram en det?

 

For dere pietister som mener at alle båter bør råtne i sjøen og forsvinne kan jeg opplyse om at ikke bare skal den tas på land, man skal også skjære ett stort hull i siden på den.... :cool:

 

To formål. Det ene er at folk skal kunne se hvordan båten er bygget opp, det andre er å få luftet ut slik at den ikke råtner innenfra.

 

Det nevnes vikingskip. Hvis alle vikingskip ble seilt til de råtnet og sank ville vi ikke hatt mye å vise fram. Selv om bevaringstanken ikke var det som drev våre forfedre, har det faktum at de senket skipet i blåleire gjort det mulig for oss å ta del i den fantastiske båtbyggertradisjon som frembrakte bl.a. Osebergskipet.

Og for å avslutte, alle vikingskipene kommer ikke fra Vestfold, Tuneskipet kommer fra Østfold :cool:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...