Jump to content

Rensing av springvannet ombord

style

Recommended Posts

"Min" metode......

Tøm tanken for gammelt vann.

Bland ut noen spisesjeer maskinoppvaskmiddel i vann.

Tøm på vanntanken.

Fyll opp vanntanken.

Åpne alle vannkraner til det kommer ut "oppvaskvann". Også varmtvannet. Steng.

La stå natten over.

Neste dag, åpne alle kraner, og tøm tanken.

La det renne i en hvit bøtte el.lignende, så får du se all "gørra" som kommer ut:-)

Putt vannslangen i påfyllingen å la det renne over, + at du lar kranene renne, også varmtvannet..........

Nå for du skyllt systemet skikkelig.

Ren tank, og rør/slanger..........

Hvis du vil "teste" metoden? prøv på en "skitten" termos:-))

Hei.

Jeg vil anbefale en velutprøvet rensing med klor. Les gjennom en kort og grei fremgangsmåte (på engelsk) fra "guruen" Peggie Hall som du finner i PDF-format her. Med "household bleach" i teksten menes vanlig Klorin fra dagligvarebutikken.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vel, - selv om jeg ofte har referrert til artikkelen til Peggie Hall, må jeg beskjemt innrømme at jeg aldri i de 22 årene jeg har hatt båten har gjort annet enn å tørke over tanken innvendig en gang i året eller så. Nå drikker jeg ikke vann i båten bortsett for å skylle ned en Paracet en gang i blant, men det går da noen liter vann i løpet av sesongen til skipshunden som aldri har blitt dårlig av vannet. Men en eller annen gang skal jeg ta rensejobben, - kanskje i år? Men ikke akkurat nå. Nå er tanken fylt opp og båten klar før sjøsetting lørdag.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har i alle år renset vanntanken ved å vaske/tørke innv på "vanlig" måte. D.v.s. tørke opp alt vann, fjerne evt. belegg på veggene og fjerne alle synlige urenheter i tanken. Vi har alltid drukket vannet rett fra springen gjennom sesongen, og aldri hatt problemer verken med mage, med misfarging eller med det vannet vi har fylt tanken med i de ulike havnene.

Tror sjelden "problemet" ligger i tanken,....snarere i hvor du fyller. Men, på tross av det...vann er vann, så lenge det ikke er misfarget!

Det finnes faktisk egne produkter for dette!

Jeg vet at man får kjøpt dette hos både båt og caravanforhandlere, dessverre husker jeg ikke navn på produktet.

Man legger enkelt oppi tabletter etter størrelsen på tanken, og disse skal virke noen timer.

Etter det er det bare å bruke vannet igjen, og det kan faktisk drikkes! Uten at man har blitt nødt til å tømme tanken.

Markus

Båt: Alicraft 16 fot 83mod - Motor: Suzuki DF40 07mod

Båtførerbeviset

Man legger enkelt oppi tabletter etter størrelsen på tanken, og disse skal virke noen timer.

Etter det er det bare å bruke vannet igjen, og det kan faktisk drikkes! Uten at man har blitt nødt til å tømme tanken.

Det finns ikke piller mot møkkete vann . DumDumboys ???

Maskinoppvaskpulver ville jeg ikke flushet med .

Har tro på at dersom du greit kommer til tanken og har mannhull , tøm og tørk over tanken med rein fille . Sjokk klor og skylf gjennom hele systemet .

Noe vi har brukt til sjøs for FW tank vask er et stoff som heter Rockin Alka skum , skal være godkjent av næringsmiddeltilsynet for vask av FW tank .

Det finns ikke piller mot møkkete vann . DumDumboys ???

Maskinoppvaskpulver ville jeg ikke flushet med .

Har tro på at dersom du greit kommer til tanken og har mannhull , tøm og tørk over tanken med rein fille . Sjokk klor og skylf gjennom hele systemet .

Noe vi har brukt til sjøs for FW tank vask er et stoff som heter Rockin Alka skum , skal være godkjent av næringsmiddeltilsynet for vask av FW tank .

Ikke?

Du får sjekke Kama Fritid katologen:

http://www.kamafritid.se/pdf/10006.pdf

Se side 19! Diverse midler for rensing av vanntank og dreping av bakterier. :flag:

Redigert av sukram (see edit history)

Båt: Alicraft 16 fot 83mod - Motor: Suzuki DF40 07mod

Båtførerbeviset

Jeg har også hatt noen tabletter eller pulver på tanken - fått hos Maritim. Men jeg minnes i en annen tråd her at det fantes noe lignende te-poser, der man kunne tappe vann fra springen i båten og ha en slik te-pose-greie oppi i et visst antall minutter, og deretter skulle eventuelle ulumskheter i vannet ha avgått med døden.

Tøm tanken før vinteren. Slå på ei flaske sprit på tanken og kjør vannpumpa til det kommer sprit ut. Tapp ned berederen. La dette stå over vinteren. Dermed så har du desinfisert hele systemet. Har praktisert dette i 30 år, og har alltid drukket vann direkte fra kranen. Har kjørt blindtest på besøkende med flaskevann/tankvann. Tankvannet vinner hver gang.

Jeg forsøker alltid å fylle vann fra offentlig anlegg med kloring av vannet. Å fylle vann fra private anlegg uten kloring er forbundet med litt risiko.

Ush... Trodde spørsmålet var hvordan man kan rengjøre tanken, uten å opne den. Blir vannet "renere" av å tilsette en masse rare kjemikalier?

Maskinoppvaskmiddelet virker, koster nesten ingenting, og SKAL skylles ut igjen. Da følger alle avleiringer og ulumskheter med. Og, er sikkert godkjent av Mattilsynet:-))

"Det finns ikke piller mot møkkete vann":-)))

Clas Ohlson har nå fått to nye produkter for dette:

31- 7040 Vanntanksdesinfeksjon, Biotablett

Vanntanksdesinfeksjon, Biotablett. Gjør vanntanker etc. bakteriefrie på ca. 60 min og fri for belegg på ca. 6 timer. Rekker til ca. 200 liter vann

Fritid og kroppspleie / Friluftsliv

139,00 DESINFEKSJONSTABLETT TANK 31-7040

Kategori: Produkter

Og også 31-7041 Drikkevannsdesinfeksjon, Biotablett til kr. 139,- for 800 liter

Ok,. et litt dumt spørsmål.. Jeg har aldri renset tanken,. Lurer på det. Men å ha nedi klor. osv.. hvordan tømmer jeg tanken igjen?? Skal jeg la pumpa stå å gå i en evighet?. Jeg er jo redd jeg ødelegger pumpa?? Tapper dere med hevert? Jeg har vel ca 250 liter..

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Ok,. et litt dumt spørsmål.. Jeg har aldri renset tanken,. Lurer på det. Men å ha nedi klor. osv.. hvordan tømmer jeg tanken igjen?? Skal jeg la pumpa stå å gå i en evighet?. Jeg er jo redd jeg ødelegger pumpa?? Tapper dere med hevert? Jeg har vel ca 250 liter..

Mvh

Pjolter

Jeg har 300l, pumpa går og går, ingen problemer.

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...