style Startet 8.April.2009 Del på Facebook Startet 8.April.2009 Er det noen som vet hvordan man desinfiserer springvannssystemet i båten? Er det bare å tømme oppi en skvett klor eller noe og la d stå en stund? Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 "Min" metode...... Tøm tanken for gammelt vann. Bland ut noen spisesjeer maskinoppvaskmiddel i vann. Tøm på vanntanken. Fyll opp vanntanken. Åpne alle vannkraner til det kommer ut "oppvaskvann". Også varmtvannet. Steng. La stå natten over. Neste dag, åpne alle kraner, og tøm tanken. La det renne i en hvit bøtte el.lignende, så får du se all "gørra" som kommer ut:-) Putt vannslangen i påfyllingen å la det renne over, + at du lar kranene renne, også varmtvannet.......... Nå for du skyllt systemet skikkelig. Ren tank, og rør/slanger.......... Hvis du vil "teste" metoden? prøv på en "skitten" termos:-)) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 (redigert) Hei. Jeg vil anbefale en velutprøvet rensing med klor. Les gjennom en kort og grei fremgangsmåte (på engelsk) fra "guruen" Peggie Hall som du finner i PDF-format her. Med "household bleach" i teksten menes vanlig Klorin fra dagligvarebutikken. Lars H. Redigert 8.April.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kompismannen Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 Er dette noe man må/bør gjøre fra tid til annen, eller er det tegn som kommer som tyder på at dette bør gjøres? Vi kjøpte ny (brukt) båt ifjor sommer og vannet virket greit, men vann som drikkes tar vi fra kjøpeflasker eller flasker vi fyller på brygga. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 (redigert) Vel, - selv om jeg ofte har referrert til artikkelen til Peggie Hall, må jeg beskjemt innrømme at jeg aldri i de 22 årene jeg har hatt båten har gjort annet enn å tørke over tanken innvendig en gang i året eller så. Nå drikker jeg ikke vann i båten bortsett for å skylle ned en Paracet en gang i blant, men det går da noen liter vann i løpet av sesongen til skipshunden som aldri har blitt dårlig av vannet. Men en eller annen gang skal jeg ta rensejobben, - kanskje i år? Men ikke akkurat nå. Nå er tanken fylt opp og båten klar før sjøsetting lørdag. Lars H. Redigert 8.April.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bao Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 Bruker vanlig Klorin fra dagligvarebutikken i gang i året og spyler igjenom med friskt vann 5-6 ganger. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 Jeg har i alle år renset vanntanken ved å vaske/tørke innv på "vanlig" måte. D.v.s. tørke opp alt vann, fjerne evt. belegg på veggene og fjerne alle synlige urenheter i tanken. Vi har alltid drukket vannet rett fra springen gjennom sesongen, og aldri hatt problemer verken med mage, med misfarging eller med det vannet vi har fylt tanken med i de ulike havnene. Tror sjelden "problemet" ligger i tanken,....snarere i hvor du fyller. Men, på tross av det...vann er vann, så lenge det ikke er misfarget! Sitér dette innlegget Link to post
style Svart 8.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2009 Takker for svar. Utrolig mange folk med god peil der ute. Sitér dette innlegget Link to post
sukram Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 Det finnes faktisk egne produkter for dette! Jeg vet at man får kjøpt dette hos både båt og caravanforhandlere, dessverre husker jeg ikke navn på produktet. Man legger enkelt oppi tabletter etter størrelsen på tanken, og disse skal virke noen timer. Etter det er det bare å bruke vannet igjen, og det kan faktisk drikkes! Uten at man har blitt nødt til å tømme tanken. Markus Sitér dette innlegget Båt: Alicraft 16 fot 83mod - Motor: Suzuki DF40 07mod Båtførerbeviset Link to post
Sistestyrmann Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 Man legger enkelt oppi tabletter etter størrelsen på tanken, og disse skal virke noen timer.Etter det er det bare å bruke vannet igjen, og det kan faktisk drikkes! Uten at man har blitt nødt til å tømme tanken. Det finns ikke piller mot møkkete vann . DumDumboys ??? Maskinoppvaskpulver ville jeg ikke flushet med . Har tro på at dersom du greit kommer til tanken og har mannhull , tøm og tørk over tanken med rein fille . Sjokk klor og skylf gjennom hele systemet . Noe vi har brukt til sjøs for FW tank vask er et stoff som heter Rockin Alka skum , skal være godkjent av næringsmiddeltilsynet for vask av FW tank . Sitér dette innlegget Link to post
sukram Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 (redigert) Det finns ikke piller mot møkkete vann . DumDumboys ??? Maskinoppvaskpulver ville jeg ikke flushet med . Har tro på at dersom du greit kommer til tanken og har mannhull , tøm og tørk over tanken med rein fille . Sjokk klor og skylf gjennom hele systemet . Noe vi har brukt til sjøs for FW tank vask er et stoff som heter Rockin Alka skum , skal være godkjent av næringsmiddeltilsynet for vask av FW tank . Ikke? Du får sjekke Kama Fritid katologen: http://www.kamafritid.se/pdf/10006.pdf Se side 19! Diverse midler for rensing av vanntank og dreping av bakterier. Redigert 8.April.2009 av sukram (see edit history) Sitér dette innlegget Båt: Alicraft 16 fot 83mod - Motor: Suzuki DF40 07mod Båtførerbeviset Link to post
Hobby 430 Sport Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 (redigert) Denne bruker eg, kjøpte den på Carawan butikken.. Ja vett de er dårlig bilde... mobbilde Redigert 8.April.2009 av SandvikAC25 (see edit history) Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Larvik Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 Hei, du får også kjøpt et middel til å helle på vanntanken på apotek. Da kan man drikke vann rett fra spring, mengden pulver avhenger av str på vanntank. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 Sett på et fastmontert og stort nok aktivt kullfilter. Det er ikke noe jeg har funnet på selv, men denne båten har det og vi ble staks slått av hvor godt vannet smaker. Vi har helt sluttet med kjøpevann. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Nemo Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 Rensemiddel til vinballonger virker bra.Da får du sterilisert vanntanken. Jeg tror det heter Pvw. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 9.April.2009 Del på Facebook Svart 9.April.2009 Jeg har noen slike flasker ombord - men de er foreløbig ubrukt. Jeg tømmer tankene fullstendig 2 - 3 ganger i sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 9.April.2009 Del på Facebook Svart 9.April.2009 Jeg har også hatt noen tabletter eller pulver på tanken - fått hos Maritim. Men jeg minnes i en annen tråd her at det fantes noe lignende te-poser, der man kunne tappe vann fra springen i båten og ha en slik te-pose-greie oppi i et visst antall minutter, og deretter skulle eventuelle ulumskheter i vannet ha avgått med døden. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 9.April.2009 Del på Facebook Svart 9.April.2009 Tøm tanken før vinteren. Slå på ei flaske sprit på tanken og kjør vannpumpa til det kommer sprit ut. Tapp ned berederen. La dette stå over vinteren. Dermed så har du desinfisert hele systemet. Har praktisert dette i 30 år, og har alltid drukket vann direkte fra kranen. Har kjørt blindtest på besøkende med flaskevann/tankvann. Tankvannet vinner hver gang. Jeg forsøker alltid å fylle vann fra offentlig anlegg med kloring av vannet. Å fylle vann fra private anlegg uten kloring er forbundet med litt risiko. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
o.b.lix Svart 9.April.2009 Del på Facebook Svart 9.April.2009 Slå på ei flaske sprit på tanken ...... Har kjørt blindtest på besøkende med flaskevann/tankvann. Tankvannet vinner hver gang. hmmm Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 9.April.2009 Del på Facebook Svart 9.April.2009 Ush... Trodde spørsmålet var hvordan man kan rengjøre tanken, uten å opne den. Blir vannet "renere" av å tilsette en masse rare kjemikalier? Maskinoppvaskmiddelet virker, koster nesten ingenting, og SKAL skylles ut igjen. Da følger alle avleiringer og ulumskheter med. Og, er sikkert godkjent av Mattilsynet:-)) "Det finns ikke piller mot møkkete vann":-))) Sitér dette innlegget Link to post
MVH Svart 9.April.2009 Del på Facebook Svart 9.April.2009 Clas Ohlson har nå fått to nye produkter for dette: 31- 7040 Vanntanksdesinfeksjon, Biotablett Vanntanksdesinfeksjon, Biotablett. Gjør vanntanker etc. bakteriefrie på ca. 60 min og fri for belegg på ca. 6 timer. Rekker til ca. 200 liter vann Fritid og kroppspleie / Friluftsliv 139,00 DESINFEKSJONSTABLETT TANK 31-7040 Kategori: Produkter Og også 31-7041 Drikkevannsdesinfeksjon, Biotablett til kr. 139,- for 800 liter Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 9.April.2009 Del på Facebook Svart 9.April.2009 Ok,. et litt dumt spørsmål.. Jeg har aldri renset tanken,. Lurer på det. Men å ha nedi klor. osv.. hvordan tømmer jeg tanken igjen?? Skal jeg la pumpa stå å gå i en evighet?. Jeg er jo redd jeg ødelegger pumpa?? Tapper dere med hevert? Jeg har vel ca 250 liter.. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Sylvester Svart 9.April.2009 Del på Facebook Svart 9.April.2009 Ok,. et litt dumt spørsmål.. Jeg har aldri renset tanken,. Lurer på det. Men å ha nedi klor. osv.. hvordan tømmer jeg tanken igjen?? Skal jeg la pumpa stå å gå i en evighet?. Jeg er jo redd jeg ødelegger pumpa?? Tapper dere med hevert? Jeg har vel ca 250 liter.. Mvh Pjolter Jeg har 300l, pumpa går og går, ingen problemer. Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
SandAnker Svart 9.April.2009 Del på Facebook Svart 9.April.2009 ...Og bruke sprit er vel litt drastisk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.