Jump to content

Zinkanode på Bravo one drev - Hvor skal siste plasseres?


Goran

Recommended Posts

Har kjøpt komplett pakke med zinkanoder til drevet mitt (Bravo 1 - Mercruiser) i dag.

 

Men - Når jeg nå har montert anodene sitter jeg igjen med en. Hvor skal den stå?

 

Har montert to stk på stag på sidene og en stor bak på drevet (inn mot hekken på båten) Det siste jeg ikke finner plass til ser ut til å passe inni med propellen, men her er det ingen gammel anode, det er heller ikke skruehull til den. Kan det være at den siste skal monteres dersom man har Duo propell? Jeg har singel.

Redigert av Goran (see edit history)

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post
Share on other sites

Den på finnen, over propellen har jeg montert. Skal være en stor, innfelt i finnen der.

 

Den jeg har til overs er rund. - O - Som en smultring. Med en liten åpning i kanten, slik at den kan trees innpå "noe".

Redigert av Goran (see edit history)

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post
Share on other sites

Den siste zinken har du nok til overs..

De drevene som to runde anoder står begge under finnen. Den ene med skrue ned ovenifra og dn andre med skue fra undersiden.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Det siste jeg ikke finner plass til ser ut til å passe inni med propellen, men her er det ingen gammel anode, det er heller ikke skruehull til den.

Vet ikke om alle Bravo1-drev er like, men ifølge tegningen under er det vel en anode som skal inn på propell-akslingen? Du må altså skru av propellen og føre anoden inn bak. Men rart at der ikke er noen anode fra før? Vedlegger i alle fall tegningen jeg fant på nettet:

 

mercruiserbravoidiagram.jpg

Redigert av Skvulpen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg byttet nettopp anoder på mitt Alpha One drev, og den runde du beskriver minner mye om den som jeg monterte på propellakslingen på innsiden av propellen. Den skal også på innsiden av en stor "stoppskive" som propellen monteres inntil.

 

Jeg har fått super service og all mulig hjelp hos AB Marineservice i Leangbukta de gangene jeg har stått fast - anbefales på det varmeste !

Link to post
Share on other sites

Goran, har du ikke manual til drevet ditt? Hvis ikke kan du laste ned manual her: Mercruiser manualer

 

Hvis du har et Bravo One drev, og du har kjøpt et komplett anodesett, så skal det ikke være noen anode "til overs" i pakken. I manualen står dette om den anoden du antagelig sikter til:

bravo_one_propellanode.jpg

 

Men for å komme til denne anoden må du altså skru ut propellen og alle hylser og skiver, som vist her:

bravo_one_propellmontering.jpg

 

Da skal anoden skrues fast med to skruer helt bakerst i propellhuset, som vist her:

bravo_one_propellanodeplassering.jpg

 

Her fikk du det med teskje, så nå håper jeg bare at informasjonen stemmer! :sweat:

Link to post
Share on other sites

Se her ja...

Er akuratt den delen jeg "har til overs" Da skal jeg demontere propellen + div. og føre den inn på propellakslingen i morgen. Ikke lett å se at det var en zinkanode innpå der.

Lese manualen ja...Kanskje ikke så dumt :blush:

 

Tusen takk for hjelpen folkens!

 

Ellers nærmer påskepussen seg slutten. Er deilig å se båten skinne igjen. Etter å ha ligget ute hele vinter var det lite "shine" å spore, men nå både lukter det og ser det nytt ut :smiley:

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post
Share on other sites

Bra at "mysteriet" løste seg :lol:

Den er jo en liten rakker den anoden der, siden den ikke kan sees fra "utsiden". Jeg har nettopp vært gjennom samme prosedyren på mitt drev, det er Alpha One, men anodene sitter de samme stedene.

 

Husk å ha på rikelig med fett på propellakslingen før du setter på igjen propellen. Og momentnøkkel når du fester propellmutteren til slutt. :wink:

Link to post
Share on other sites

Nå er det gjort. Men har ikke momentnøkkel. Hvor viktig er det å bruke momentnøkkel? Jeg skrudde godt til med pipenøkkel.

Blir det katastrofe nå?

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg tror ikke det blir katastrofe... men tar et forbehold til ekspertene kommer tilbake fra påskeferie ... :wink:

 

I manualen til Alpha One står at momentet for muttertildraging skal være 75, jeg kjøpte en rimelig momentnøkkel på Biltema for formålet, men syntes at tiltrekkingen ble akkurat slik som den ville ha blitt om jeg hadde tiltrukket "manuelt" på "gefühlen", så hvor mye dette momentet betyr i praksis aner jeg ikke.

 

Det viktigste er at mutteren er fast tilskrudd og at "leppene" på låseskiva er presset på plass. Om propellen mot formodning skulle ta seg en tur på egenhånd midtfjords i sommer så vil du i alle fall merke det! :eek::lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...