Jump to content

En herlig serie med bilder fra en strandet breiflabb

blacki

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Etter hva jeg har skjønt er det ett relativt vanlig fenomen at flabben strander. Har forstått at den er i ferd med å "ta kvelden" når den gjør det.

En jeg kjenner tok en stranda, men levende, med til mat. Kvaliteten var helt topp.

Tror faktisk ikke jeg hadde sendt flere kilo flabb ut på fjorden, det er da en av de absolutt beste matfiskene som finnes. Tror ikke jeg husker feil om vi betalte over 400,- pr. kg her i Oslo sist vi hadde det.

Forstår ikke hvorfor jeg plutselig begynte å tenke på Bergensere da jeg så dette bildet......?

Sorry :smiley:

Det kan jo ha noe å gjøre med Knutsen og Ludvigsens nidvise, som bergenserne har nøytralisert ved å ta den til seg som en slags reserve Bergensiana :flag:

Eg ve' te' Bergen, ve' te' bergen med det samme,

for der har eg det som fisken i vannet:

vått og kaldt

og breiflabb overalt

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Tror faktisk ikke jeg hadde sendt flere kilo flabb ut på fjorden, det er da en av de absolutt beste matfiskene som finnes. Tror ikke jeg husker feil om vi betalte over 400,- pr. kg her i Oslo sist vi hadde det.

Nogle fisk er faktisk sjovere at se på og lege med end at spise :lol:

Her er det stenbiderhunnen (på dansk:kvabsoen) fyldt med for mange hundrede kroner lækker rogn. - Og hun fik lov til at blive sammen med hannen og gyde sine æg.

r0011899.jpg

Redigert av Uffe (see edit history)
Allikevel irriterer det meg at jeg enda ikke har fått den på garn eller stang.... :sad:

Breiflabben ligger stille på bunnen eller gjerne oppå en stein og venter på at maten skal svømme forbi. Den fremste strålen på ryggfinnen er omdannet til et "fiskestang" som den bruker til å lokke til seg intetanende småfisk. Jeg tror den må være svært vanskelig å ta med stang. Du må nesten vite hvor den ligger og lande åtet rett i kjeften på den.

Jeg har tatt noen få med kniv i løpet av min dykkerkarriere. De kan være ekstremt vanskelige å få øye på. En gang svømte jeg rett over en som lå oppå en stein uten å se den, og så kom buddyen rett bak meg og tok den med kniven.

Men ett spørsmål: Har denne fisken pigger?

Nei, det har den vel ikke. Ikke andre enn de som sitter i kjeften på den :smiley:

irriterer det meg at jeg enda ikke har fått den på garn eller stang....

Vi fikk en gang en breiflabb på stang i Sognesjøen. Den var vel 6-8 kilo tenker jeg, men utrolig tung å få opp. Skulle tro den lot seg trekke opp til overflaten med munnen åpen, som et drivanker. Den er ikke pen, men smaker utrolig bra !

reiflabben ligger stille på bunnen eller gjerne oppå en stein og venter på at maten skal svømme forbi. Den fremste strålen på ryggfinnen er omdannet til et "fiskestang" som den bruker til å lokke til seg intetanende småfisk.

Stemmer det ja, stilig det der!

Jeg tror den må være svært vanskelig å ta med stang. Du må nesten vite hvor den ligger og lande åtet rett i kjeften på den.

Ja, høres sannsynlig ut.

Jeg har tatt noen få med kniv i løpet av min dykkerkarriere. De kan være ekstremt vanskelige å få øye på. En gang svømte jeg rett over en som lå oppå en stein uten å se den, og så kom buddyen rett bak meg og tok den med kniven.

Hvor store var de?

Litt artig med Breiflabben hvor lite redd den er. Jobbet på ROV fartøy tidligere, her kunne en ofte lande ROVen (ca 3x2x2m med masse lys på) foran Breiflabben uten den rikket seg en cm. Deretter kunne en plukke fisken med manipulatoren ("mekanisk hånd"). Fisken gjorde ikke antydninger til bevegelse før manipulatoren hadde klemt den fast.

Trolig er den ikke redd siden den ikke har noen naturlige fiender i havet. :fishing:

Trolig er den ikke redd siden den ikke har noen naturlige fiender i havet. :fishing:

Den stoler 100% på kamuflasjen sin, helt til det er uomtvistelig sikkert at den er oppdaget. Mange slags bunnfisk oppfører seg på den måten. Hvis du finner en flyndre på bunnen (de kan også være nærmest umulige å se) så skal det mye til at de stikker av før du tar på dem. Jeg har noen ganger plaget flyndrer med å plassere hånden rett framfor snuten på den og så ta på halen på den. Da prøver den å svømme av gårde gjennom hånden som er plantet foran snuten dens :smiley:

Jeg fisker breiflabb med breiflabbgarn, breflabben er nå fredet i store deler av året , til 28Mai tror jeg i farten.

Breiflabben kommer opp fra store havdyp og helt opp til land når den gyter og noen får tydlighvis en slags dykkersyke under denne oppstignigen som gjør att den grunnstøter eller oppfører seg rart slik som på bildet.

Breiflabben er meget farlig, den kan leve meget lenge etter den er tatt ombord i båten og om du legger merke til det så følger den med deg med øynene sine når den lever og med sine små ben så kan den hoppe rett opp og bite i ca 50cm høgde fra ett båtdekk og tennene er kvassere enn ei synål og så lynrask att du ikke klarer å følge den med øynene , omtrent som ei krokkkodille.

Med ei synål må du bruke makt på for å presse den inn i gjennom huden mens med ei breiflabbtann går det hull uten å måtte bruke makt.

Breiflabben er tvekjønnet og altetende , spiser alt fra blikkbokser til Ærfugel men mest fisk , den spiser også fisk med giftpigger som fjæsing , pigghå, havmus , uer etc og de spiser også hværandre.

Ekspertene hvet svært lite om breiflabbens vandringer/livssyklus med de kan bli meget gamle , trolig 30-50 år de største , mange kaller den oså ulke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...