Jump to content

En herlig serie med bilder fra en strandet breiflabb

blacki

Recommended Posts

Ja , hadde og ett øyenvitne, forstår godt skepsisen ,tror nok jeg også ville ha smilt litt om noen har fortalt meg dette.

Det har bare skjedd en gang att en hoppet opp mot mine hender som holdt på med garnet , den var ca 15-20kg .

Jeg datt bakover og ble utolig forskrekket og overasket , spesielt over att hele flabben klarte å lette fra dekket

Den klarer bare å sprette rett opp og ikke noe fremmover. :yesnod:

En medsoldat ved Dykker- og Froskemannskolen la seg ned for å se nærmere på en stor og flott sjøanemone. Det han ikke så var den digre breiflabben som lå rett ved siden av. Han kvapp i hvert fall noe j**lig til når breiflabben hogg til rundt låret hans :lol: En annen annen dykker tok den med kniven, selv var han var alt for skjelven til å gjøre noe som helst etterpå. Beistet var visst på 25kg.

Bundin er bátleysur maður

Breiflabben er meget farlig, den kan leve meget lenge etter den er tatt ombord i båten og om du legger merke til det så følger den med deg med øynene sine når den lever og med sine små ben så kan den hoppe rett opp og bite i ca 50cm høgde fra ett båtdekk og tennene er kvassere enn ei synål og så lynrask att du ikke klarer å følge den med øynene , omtrent som ei krokkkodille.

Hvor stor/hva slags skade kan den da gjøre? Finnes det ulykker som har skjedd i forbindelse med dette?

Hvor stor/hva slags skade kan den da gjøre?

Den har mange skarpe tenner men ikke særlig kjevetrykk, derfor er de fleste ulykker med dette at man tror fisken er død, og så glefser den og man trekker til seg hånda, med det resultat at du river deg opp.

Når den først får tak, slipper den ikke. En grandonkel klarte det kunsstykket å få hånda si inne i gapet på en slik, og måtte sitte helt musestille i to (!) timer før beistet slapp taket (oppe i en båt)

Når den først får tak, slipper den ikke. En grandonkel klarte det kunsstykket å få hånda si inne i gapet på en slik, og måtte sitte helt musestille i to (!) timer før beistet slapp taket (oppe i en båt)

Stakkar fyr :cryin:

Den har mange skarpe tenner men ikke særlig kjevetrykk, derfor er de fleste ulykker med dette at man tror fisken er død, og så glefser den og man trekker til seg hånda, med det resultat at du river deg opp.

Har jeg aldri visst...en skikkelig mystisk rovfisk, breiflabben.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...