Arve Startet 8.April.2009 Del på Facebook Startet 8.April.2009 Var nedom mitt Mercruiser verksted forleden og skulle kjøpe to nye sink anoder til motoren. (4,2 d-tronic) Disse har tidligere år kostet noe i overkant av kr 100,- pr stk. Den største av de to kostet fortsatt det samme men så kom sjokket ... den minste anoden var priset til kr 407,- !!!!!!!! Hva f........ sa jeg og innehaveren så brydd ned på disken. Jo det stemte. Han forklarte det med ny leverandør. Dette er jo rett og slett et ran! Er det lovlig tenkte jeg. Undersøkte pris også et annet sted som ikke er Mercruiser forhandler men også der samme sinnsyke pris. Er det noe man kan gjøre med dette. Må jo være flere her som opplever det samme etterhvert. Arve Sitér dette innlegget Link to post
Goran Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 Jeg kjøpte komplett sett til Bravo 1 drev i dag. Kr 890,- hos Wave. Er 5 stk i den pakken. Er første året mitt med drev, så jeg vet ikke hva det har kosta før. Syntes jo det var dyrt for 5 små "klosser" som bare skal tære bort... Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
Kompismannen Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 Jeg har et slikt anode-kit til salgs dersom noen av dere skulle være interessert. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 Vi har diskutert priser og løsninger på sinkanoder i flere tråder. Flid har engang henvist til denne leverandøren: http://www.marcussen.no/anoder.htm . Jeg har bestilt anoder til min båt og kom svært rimelig ut av det. Sitér dette innlegget Link to post
Arve Svart 8.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2009 Send meg en IM med pris Comicguy. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 Det er ikke sikkert at det bare er leverandøren som er ny, for det hender at egenskapene på anodene blir endret for å løse større eller mindre problemer i kjølesystemene. Nye anoder kommer gjerne fra en annen produsent enn før, og så går det noen år før de andre produsentene gjør en såkalt reversed engineering og kommer med det samme produktet. Det er blant annet et firma i Belgia som har spesialisert seg å løse diverse problemer og utvikler nye anodelegeringer. Så vidt jeg husker er det gjerne mer aluminium og jern i disse anodene som også er vesentlig dyrere å produsere enn de mer vanelige sink anodene. Det er sjeldent en Mil spec på disse anodene som på skrog anodene etc. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 (redigert) Litt oppklaring her. Anoder er rasende billig å lage. Metallene som brukes er rasende billig. Noen salg er ikke salg men tyveri! En sinkanode inneholder godt over 99% sink. Jern er bannlyst i alle typer anoder. Det fører til intern kortslutning i anoden og den prøver å beskytte seg sjæl. En aluminiumsanode inneholder over 95% aluminium. Det resterende er i hovedsak sink. En magnesiumanode inneholder, for uten godt over 90% magnesium, et par prosent sink og litt flere prosenter aluminium. Sinksettet med 5 anoder til Yanmaren min koster godt under en hundrelapp hvis man kjøper standard sinkanoder, men 700 spenn hvis man kjøper tilsvarende sinkanoder gjennom Yanarforhandler. De fleste anoder er laget etter de samme standardene, som oftest US naval milityary standarde et eller annet. Følger man standarden skal det ikke spille filla rolle hvem man kjøper av og hvor man kjøper. Ingar testet for øvrig Biltemas sinkanoder med godt resultat for noen år siden. Å ta mange hundre kroner for en sinanode er sjørøveri. Mins små CAMP pencil-anoder koster et par dollar, produseres etter samme mil standar som alle andre. les mer om anoder her: http://www.harboranodes.com/anode_technical.html les mer om priser her: http://www.shipstore.com/search?search=zinc+pencil Søk litt, så finner du sikkert anoden din til en pris så latterlig lav at den vil irritere deg Redigert 8.April.2009 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 Lotus! Helt riktig.. Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 En rekordhøy pris på sinkanoder tror jeg Hondaforhandleren i Molde må ha. De skulle ha over 800 kr. for sinkanoden som står på motorbraketten på en 75 hk. Spurte karen bak disken om han trodde det var gull han solgte. Det værste var at de selv ikke reagerte på prisen, men der i gården er de vel vant med å flå folk. 5 liter motorolje, oljefilter, bensinfilter og sinkanode kom på 2800. Helt hinsides spør du meg. Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 saga! yepp. Sitér dette innlegget Link to post
Kompismannen Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 (redigert) IM sendt. Redigert 8.April.2009 av Comicguy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 9.April.2009 Del på Facebook Svart 9.April.2009 "Jern er bannlyst i alle typer anoder". TJA! Jeg har noen zinkanoder på flapsene der festeørene er av jern. Festeørene er støpt inn i zinken. Når zinken er tæret bort står bare jernet tilbake. Det er vel helt vanlig, eller? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 9.April.2009 Del på Facebook Svart 9.April.2009 Jernanoder brukes blant annet på CuNi legeringer som finnes i en rekke kjølesystremer i dag, men da ofte i kombinasjon med Cuprilite og påtrykt spenning. Noen må bare utvide horisonten litt. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 9.April.2009 Del på Facebook Svart 9.April.2009 (redigert) Jeg har alltid trodd at "anoder" med påtrykt spenning er katoder??? Da blir det vel også helt andre kriterier for materialvalget? "5 liter motorolje, oljefilter, bensinfilter og sinkanode kom på 2800. Helt hinsides spør du meg" Enig! Når det gjelder sinkanoder ville jeg laget dem selv dersom prisen er over kr. 100/stk! Og motorolje: En behøver vel ikke gå til hondaforhandleren for å kjøpe det? Redigert 9.April.2009 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
mask Svart 9.April.2009 Del på Facebook Svart 9.April.2009 Jernanoder brukes blant annet på CuNi legeringer som finnes i en rekke kjølesystremer i dag, men da ofte i kombinasjon med Cuprilite og påtrykt spenning. Noen må bare utvide horisonten litt. Trenger ikke anoder på CuNiFe-rør, har jo anoder på svartstål rørene i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 9.April.2009 Del på Facebook Svart 9.April.2009 (redigert) Inerte anoder brukes ikke opp med mindre……. Semi inert anoder må ha hjelp Offeranoder trenger ikke hjelp i samme forstand som semi inerte anoder, men bestanddelene i legeringen har flere oppgaver som for eks. hindre at anoden blir passiv. Påtrykt spenning med pluss på en anode vil føre til…………… Dette kan jo være en fin påskenøtt for de som ønsker å finne ut hvorfor blant annet Princcess har valgt den løsningen de har. Jeg har beskrevet systemet før her på Båtplassen, Lotus er ikke enig. Hva mener du med svartstålrør Mask? inkluderer du skroget på en Ubåt eller er det noe noe annet spesielt du hadde i tankene? Her er et anodesystem for CuNi seawater Redigert 9.April.2009 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 9.April.2009 Del på Facebook Svart 9.April.2009 "Jern er bannlyst i alle typer anoder".TJA! Jeg har noen zinkanoder på flapsene der festeørene er av jern. Festeørene er støpt inn i zinken. Når zinken er tæret bort står bare jernet tilbake. Det er vel helt vanlig, eller? Ja, det er helt vanlig, men jeg antar at du klarer å se forskjellen på blandingen av metaller i selve anoden og noen festeører i jern? Vedder på at akselanoden din har festeskruer i jern også, men du kan vel ikke påstå at anoden inneholder jern av den grunn? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 9.April.2009 Del på Facebook Svart 9.April.2009 Ole Petter. Dette er ingen gjettekonkurranse. Du kommer med så mange påstander. Nøyaktig hva er det jeg ikke skulle være enig i denne gangen? Og så er det dette med å være konkret da. Er det så at du påstår at anodene vi bruker i fritidsbåtverdenen vår inneholder jern? Et konkret ja eller nei burde vel være mulig å gi? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 9.April.2009 Del på Facebook Svart 9.April.2009 (redigert) Ja det finnes i noen anoder og det står i legeringsspesifikasjonene. Minimum og maksimum. Det er mulig at det i de fleste tilfellene bare er oppgitt maksimum for jern, men det er da standard greier. Redigert 9.April.2009 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 9.April.2009 Del på Facebook Svart 9.April.2009 Det står under katalysatorer Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 9.April.2009 Del på Facebook Svart 9.April.2009 Jeg hadde også noen spørsmål som du kunne hjulpet meg med til etter påske i denne tråden. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=52407&st=20 Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 9.April.2009 Del på Facebook Svart 9.April.2009 Ok. Da kan jeg lære deg noe nytt, Ole Petter: Våre vanlige anoder i sink, alu og magnsesium skal ikke inneholde jern over hode. Siden du tror at anoder i henhold til husken din inneholder jern, må du mangle forståelse for hvordan anoder fungerer. Absolutt null forurensing av jern er vanskelig og/eller dyrt å unngå, så man tillater gjerne sinnsykt små mengder som maksimalt innhold. Type 0,00x prosent et eller annet. Altså en del jern for 10.000 deler sink f.eks. Dette burde alle som har god peiling på anoder vite. De bør også vite hvorfor dette faktum gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 9.April.2009 Del på Facebook Svart 9.April.2009 (redigert) Mye latterlige priser på sink. Et eks er en sink til QL(Engbo) 4 Hk baugthruster. En bitteliten "knott" av en sink som de tar 95 spenn for hos Båtbua i Fredrikstad. Sidepower Sp 55 kostet omtrent halvparten (50,-) fortalte de. Det er også dyrt, men Ql prisen er et ran. For dem som har muligheter til å produsere sink så er det bare å kjøpe inn en av hver av all de vanligste typene og kopiere, produsere og selge. Er jo mer avanse på dette enn på fyrverkeri. Bør vel undersøke om det er noe patentrettigheter, men det tviler jeg på at det er. Redigert 9.April.2009 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 9.April.2009 Del på Facebook Svart 9.April.2009 Det er riktig Lotus. De fleste anoder produseres vel etter US Mil Spec og da er jern innhold gjerne under 0,05 %. Men det var ikke poenget når jeg antydet at det kanskje er forskjell på anoder til kjølesystemene. Diskusjonen hadde nok vært enlere å forholde seg til hvis vi to ikke hadde dratt dette ut på viddene med vår "høflighet". Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 9.April.2009 Del på Facebook Svart 9.April.2009 Men nå er familien endelig klar til å dra på påsketur. Jeg har nå kjøpt med meg en ny hardtmetallbor til borhammeren. De første jeg hadde varte lenge som bare det, men så ble jeg lokket til å kjøpe en billig. Det ble en kortvarig glede så nå har jeg kjøpt av den gode dyre typen igjen. Riktig god påske alle sammen. Ole Petter Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.