Jump to content

Sjokkpris sink anode


Arve

Recommended Posts

Var nedom mitt Mercruiser verksted forleden og skulle kjøpe to nye sink anoder til motoren. (4,2 d-tronic) Disse har tidligere år kostet noe i overkant av kr 100,- pr stk. Den største av de to kostet fortsatt det samme men så kom sjokket :headbang: ... den minste anoden var priset til kr 407,- :sweat: !!!!!!!! Hva f........ sa jeg og innehaveren så brydd ned på disken.

Jo det stemte. Han forklarte det med ny leverandør. Dette er jo rett og slett et ran! Er det lovlig tenkte jeg. Undersøkte pris også et annet sted som ikke er Mercruiser forhandler men også der samme sinnsyke pris.

Er det noe man kan gjøre med dette. Må jo være flere her som opplever det samme etterhvert.

Arve

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte komplett sett til Bravo 1 drev i dag. Kr 890,- hos Wave.

Er 5 stk i den pakken. Er første året mitt med drev, så jeg vet ikke hva det har kosta før. Syntes jo det var dyrt for 5 små "klosser" som bare skal tære bort...

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post
Share on other sites

Det er ikke sikkert at det bare er leverandøren som er ny, for det hender at egenskapene på anodene blir endret for å løse større eller mindre problemer i kjølesystemene. Nye anoder kommer gjerne fra en annen produsent enn før, og så går det noen år før de andre produsentene gjør en såkalt reversed engineering og kommer med det samme produktet.

 

Det er blant annet et firma i Belgia som har spesialisert seg å løse diverse problemer og utvikler nye anodelegeringer. Så vidt jeg husker er det gjerne mer aluminium og jern i disse anodene som også er vesentlig dyrere å produsere enn de mer vanelige sink anodene.

 

Det er sjeldent en Mil spec på disse anodene som på skrog anodene etc.

Link to post
Share on other sites

Litt oppklaring her.

Anoder er rasende billig å lage. Metallene som brukes er rasende billig.

Noen salg er ikke salg men tyveri!

 

En sinkanode inneholder godt over 99% sink. Jern er bannlyst i alle typer anoder. Det fører til intern kortslutning i anoden og den prøver å beskytte seg sjæl. En aluminiumsanode inneholder over 95% aluminium. Det resterende er i hovedsak sink. En magnesiumanode inneholder, for uten godt over 90% magnesium, et par prosent sink og litt flere prosenter aluminium.

 

Sinksettet med 5 anoder til Yanmaren min koster godt under en hundrelapp hvis man kjøper standard sinkanoder, men 700 spenn hvis man kjøper tilsvarende sinkanoder gjennom Yanarforhandler.

 

De fleste anoder er laget etter de samme standardene, som oftest US naval milityary standarde et eller annet.

Følger man standarden skal det ikke spille filla rolle hvem man kjøper av og hvor man kjøper. Ingar testet for øvrig Biltemas sinkanoder med godt resultat for noen år siden.

 

Å ta mange hundre kroner for en sinanode er sjørøveri. Mins små CAMP pencil-anoder koster et par dollar, produseres etter samme mil standar som alle andre.

 

les mer om anoder her: http://www.harboranodes.com/anode_technical.html

 

les mer om priser her: http://www.shipstore.com/search?search=zinc+pencil

 

Søk litt, så finner du sikkert anoden din til en pris så latterlig lav at den vil irritere deg :wink:

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En rekordhøy pris på sinkanoder tror jeg Hondaforhandleren i Molde må ha. De skulle ha over 800 kr. for sinkanoden som står på motorbraketten på en 75 hk. Spurte karen bak disken om han trodde det var gull han solgte. Det værste var at de selv ikke reagerte på prisen, men der i gården er de vel vant med å flå folk.

 

5 liter motorolje, oljefilter, bensinfilter og sinkanode kom på 2800. Helt hinsides spør du meg.

Link to post
Share on other sites

Jeg har alltid trodd at "anoder" med påtrykt spenning er katoder???

Da blir det vel også helt andre kriterier for materialvalget?

 

"5 liter motorolje, oljefilter, bensinfilter og sinkanode kom på 2800. Helt hinsides spør du meg"

Enig!

Når det gjelder sinkanoder ville jeg laget dem selv dersom prisen er over kr. 100/stk!

Og motorolje: En behøver vel ikke gå til hondaforhandleren for å kjøpe det?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jernanoder brukes blant annet på CuNi legeringer som finnes i en rekke kjølesystremer i dag, men da ofte i kombinasjon med Cuprilite og påtrykt spenning.

 

Noen må bare utvide horisonten litt.

 

Trenger ikke anoder på CuNiFe-rør, har jo anoder på svartstål rørene i systemet.

Link to post
Share on other sites

Inerte anoder brukes ikke opp med mindre…….

Semi inert anoder må ha hjelp

Offeranoder trenger ikke hjelp i samme forstand som semi inerte anoder, men bestanddelene i legeringen har flere oppgaver som for eks. hindre at anoden blir passiv.

 

Påtrykt spenning med pluss på en anode vil føre til……………

 

Dette kan jo være en fin påskenøtt for de som ønsker å finne ut hvorfor blant annet Princcess har valgt den løsningen de har.

 

Jeg har beskrevet systemet før her på Båtplassen, Lotus er ikke enig.

 

Hva mener du med svartstålrør Mask? inkluderer du skroget på en Ubåt eller er det noe noe annet spesielt du hadde i tankene?

Her er et anodesystem for CuNi seawater

stavanode.jpg

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Jern er bannlyst i alle typer anoder".

TJA! Jeg har noen zinkanoder på flapsene der festeørene er av jern. Festeørene er støpt inn i zinken. Når zinken er tæret bort står bare jernet tilbake. Det er vel helt vanlig, eller?

Ja, det er helt vanlig, men jeg antar at du klarer å se forskjellen på blandingen av metaller i selve anoden og noen festeører i jern? Vedder på at akselanoden din har festeskruer i jern også, men du kan vel ikke påstå at anoden inneholder jern av den grunn?

Link to post
Share on other sites

Ole Petter. Dette er ingen gjettekonkurranse. Du kommer med så mange påstander. Nøyaktig hva er det jeg ikke skulle være enig i denne gangen?

 

Og så er det dette med å være konkret da. Er det så at du påstår at anodene vi bruker i fritidsbåtverdenen vår inneholder jern?

Et konkret ja eller nei burde vel være mulig å gi?

Link to post
Share on other sites

Ok. Da kan jeg lære deg noe nytt, Ole Petter: Våre vanlige anoder i sink, alu og magnsesium skal ikke inneholde jern over hode. Siden du tror at anoder i henhold til husken din inneholder jern, må du mangle forståelse for hvordan anoder fungerer.

 

Absolutt null forurensing av jern er vanskelig og/eller dyrt å unngå, så man tillater gjerne sinnsykt små mengder som maksimalt innhold. Type 0,00x prosent et eller annet. Altså en del jern for 10.000 deler sink f.eks. Dette burde alle som har god peiling på anoder vite. De bør også vite hvorfor dette faktum gjelder.

Link to post
Share on other sites

Mye latterlige priser på sink.

Et eks er en sink til QL(Engbo) 4 Hk baugthruster. En bitteliten "knott" av en sink som de tar 95 spenn for hos Båtbua i Fredrikstad. Sidepower Sp 55 kostet omtrent halvparten (50,-) fortalte de. Det er også dyrt, men Ql prisen er et ran.

 

For dem som har muligheter til å produsere sink så er det bare å kjøpe inn en av hver av all de vanligste typene og kopiere, produsere og selge. Er jo mer avanse på dette enn på fyrverkeri. Bør vel undersøke om det er noe patentrettigheter, men det tviler jeg på at det er.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er riktig Lotus. De fleste anoder produseres vel etter US Mil Spec og da er jern innhold gjerne under 0,05 %.

Men det var ikke poenget når jeg antydet at det kanskje er forskjell på anoder til kjølesystemene.

Diskusjonen hadde nok vært enlere å forholde seg til hvis vi to ikke hadde dratt dette ut på viddene med vår "høflighet".

Link to post
Share on other sites

Men nå er familien endelig klar til å dra på påsketur.

Jeg har nå kjøpt med meg en ny hardtmetallbor til borhammeren. De første jeg hadde varte lenge som bare det, men så ble jeg lokket til å kjøpe en billig.

Det ble en kortvarig glede så nå har jeg kjøpt av den gode dyre typen igjen.

 

Riktig god påske alle sammen.

 

Ole Petter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...