Jump to content

Gummibåt og daviter

Larvik

Recommended Posts

Hei alle

Som helt fersk båteier har jeg merket at det alltid kommer spørsmål ved hvert eneste prosjekt.

Jeg skal henge en gummibåt som jeg har kjøpt i eksisterende daviter på moderskipet.

Jeg har tenkt til å ha øyeringer i akterfestet og kjøpt d-ringer til å lime på foran.

spørsmål 1:

bør avstanden mellom øyering og d-ring være lik avstanden mellom daviter?

spørsmål 2:

bør man bruke kjetting mellom øye- til øyering, og derfra til daviter-feste (karabinkrok), eller tauverk?

Kom gjerne med tips :smiley:

Jo mer jeg tenker på dette, jo mer usikker blir jeg....

Noen som har noen gode erfaringer med dette?

Redigert av Larvik (see edit history)

Jeg har to øyekroker på akterspeilet på jolla, og mellom dem en kjetting med en karabinkrok huket inne på øyekroken. Så bruker jeg en karabinkrok i enden på daviterbåndet som jeg hekter inn midt på kjettingen.

Beklageligvis har jeg ikke detaljbilder, og har ikke montert opp daviter og jolle for sesongen ennå.

pictures_up_to_summer_2008_142.jpg

087.jpg

094.jpg

Redigert av nimbuster (see edit history)
Hei alle

Som helt fersk båteier har jeg merket at det alltid kommer spørsmål ved hvert eneste prosjekt.

Jeg skal henge en gummibåt som jeg har kjøpt i eksisterende daviter på moderskipet.

Jeg har tenkt til å ha øyeringer i akterfestet og kjøpt d-ringer til å lime på foran.

spørsmål 1:

bør avstanden mellom øyering og d-ring være lik avstanden mellom daviter?

Jeg bruker kjetting mellom øyeringene bak, og mellom d-ringene framme. Det er viktig med samme avstand mellom øyeringer/d-ringer som mellom daviterne for å få jolla helt oppunder.

Redigert av Kingsea (see edit history)

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

• 11 år senere...

Løfter denne tråden igjen..

Holder på å pusse opp brygga hjemme. Har i samme slengen montert daviter på brygga for å løfte en 11 fots RIB ut av vannet. Den blir fort skikkelig skitten under og må stadig vaskes. Forsøker meg litt på hvordan jeg skal feste den i krokene... Problemer er at den har avtakbare bunnplater. Så jeg tviler på at jeg kan feste en krok i de platene, selv om de låses, er redd for at de vil begynne å bule i forkant eller slippe taket. Slik jeg har festet tauet i forkant nå, så ser eller ikke bra ut syntes jeg. Da det blir ett press og kan se ut til at det blir merker. Bak skal jeg nok løse det med å ha ett par øye-bolter på innsiden og ikke utsiden slik jeg har nå. Legger ved litt bilder og dette er som sagt på forsøksstadiet :wink:

Så takker for tips her...

Roger og Olina 

106898142_2971948842904437_1812468644276454970_n.jpg

106929100_762080957866869_2250179302286482768_n.jpg

106985443_1507355462778324_315554135911942875_n.jpg

107047297_294422741918432_8020670292374985254_n.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...