Larvik Startet 8.April.2009 Link til dette innlegget Startet 8.April.2009 (redigert) Hei alle Som helt fersk båteier har jeg merket at det alltid kommer spørsmål ved hvert eneste prosjekt. Jeg skal henge en gummibåt som jeg har kjøpt i eksisterende daviter på moderskipet. Jeg har tenkt til å ha øyeringer i akterfestet og kjøpt d-ringer til å lime på foran. spørsmål 1: bør avstanden mellom øyering og d-ring være lik avstanden mellom daviter? spørsmål 2: bør man bruke kjetting mellom øye- til øyering, og derfra til daviter-feste (karabinkrok), eller tauverk? Kom gjerne med tips Jo mer jeg tenker på dette, jo mer usikker blir jeg.... Noen som har noen gode erfaringer med dette? Redigert 8.April.2009 av Larvik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 8.April.2009 Link til dette innlegget Svart 8.April.2009 Ikke lurt å henge båten etter "D-ringer". Stropper, kjetting osv. vil gnage på gummien. Heng den etter akterspeilet, og fester i bunn foran. Monter fester foran så de stemmer omtrent med avstanden mellom daviter. Sitér dette innlegget Link to post
Larvik Svart 8.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2009 Hei, Var nok litt uklar vedr d-ringer. Har kjøpt d-ringer som jeg limer på potongen, orginalt Zodiac lim og fester. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 8.April.2009 Link til dette innlegget Svart 8.April.2009 BT, DT. Se denne: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=12590 Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Larvik Svart 8.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2009 Hei skipper W, hvordan har du gjort det mellom fester inne i båten mot feste på daviter-krok? Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 9.April.2009 Link til dette innlegget Svart 9.April.2009 (redigert) Jeg har to øyekroker på akterspeilet på jolla, og mellom dem en kjetting med en karabinkrok huket inne på øyekroken. Så bruker jeg en karabinkrok i enden på daviterbåndet som jeg hekter inn midt på kjettingen. Beklageligvis har jeg ikke detaljbilder, og har ikke montert opp daviter og jolle for sesongen ennå. Redigert 9.April.2009 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 9.April.2009 Link til dette innlegget Svart 9.April.2009 Jeg har gjort det slik bak: Foran har jeg som du foreslår limt ringer på pongtongene. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 9.April.2009 Link til dette innlegget Svart 9.April.2009 (redigert) Hei alle Som helt fersk båteier har jeg merket at det alltid kommer spørsmål ved hvert eneste prosjekt. Jeg skal henge en gummibåt som jeg har kjøpt i eksisterende daviter på moderskipet. Jeg har tenkt til å ha øyeringer i akterfestet og kjøpt d-ringer til å lime på foran. spørsmål 1: bør avstanden mellom øyering og d-ring være lik avstanden mellom daviter? Jeg bruker kjetting mellom øyeringene bak, og mellom d-ringene framme. Det er viktig med samme avstand mellom øyeringer/d-ringer som mellom daviterne for å få jolla helt oppunder. Redigert 9.April.2009 av Kingsea (see edit history) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Skipper Worse Svart 9.April.2009 Link til dette innlegget Svart 9.April.2009 Mitt opplegg er som innlegg #7. Galvanisert kjetting mellom øyeboltene, og karabinkrok i enden av båndet fra davitene. Det har fungert helt prima i fire sesonger hittil, året rundt. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Larvik Svart 9.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2009 Takk for svar og bilder. Har fått litt mer kjøtt på beina nå! God påske Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 5.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Løfter denne tråden igjen.. Holder på å pusse opp brygga hjemme. Har i samme slengen montert daviter på brygga for å løfte en 11 fots RIB ut av vannet. Den blir fort skikkelig skitten under og må stadig vaskes. Forsøker meg litt på hvordan jeg skal feste den i krokene... Problemer er at den har avtakbare bunnplater. Så jeg tviler på at jeg kan feste en krok i de platene, selv om de låses, er redd for at de vil begynne å bule i forkant eller slippe taket. Slik jeg har festet tauet i forkant nå, så ser eller ikke bra ut syntes jeg. Da det blir ett press og kan se ut til at det blir merker. Bak skal jeg nok løse det med å ha ett par øye-bolter på innsiden og ikke utsiden slik jeg har nå. Legger ved litt bilder og dette er som sagt på forsøksstadiet Så takker for tips her... Roger og Olina Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 5.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Kan du ikke lime på et par ringer? https://www.westsystem.no/p/17450 Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Roger og Olina Svart 5.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 enslagsgjest skrev for 3 timer siden: Kan du ikke lime på et par ringer? https://www.westsystem.no/p/17450 Kan se ut til å være en god plan... Takker Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.