Jump to content

Utvidelse av batteribank

EMMA

Recommended Posts

Hei. Er ny på forumet og med ny båt Saga 315 i fjor. Båten er utstyrt med en VP D4-260 med 115amp dynamo. Ett start og to forbruksbatterier på 115amp. Opplevde at jeg gikk tomm for strøm etter en helg i uthavn og ønsker derfor mer. Blir anbefalt solcellepanel til 17000 av forhandler, men mener det holder med ett batteri til eller to. Så til spørsmålet. Kan jeg bare montere nye batterier i enden av den banken jeg har? Har litt peiling på strøm,men ikke mye. Ben Thorkildsen. Captain på Emma2

Redigert av EMMA (see edit history)

Bavaria 37c 2007 Fønix

Da må du hive de to du har og kjøpe 4 nye, batterier som skal kobles sammen må være like gamle og identiske.

Neida, jeg bare spøker, se denne tråden.

Helt ok å kjøpe to nye og koble i parallell med de du har.

Ift å ligge noen dager i uthavn har et solpanel liten hensikt, ladestrømmen er for lav. Som du har funnet ut et det stor batteribank som gjelder. Og skikkelig ladesystem slik at du virkelig får 115A fra dynamoen.

Takk for hurtig svar. Har kjøleskap og eltoalett,ankervinsh,baupropell pluss at fruen har kjøpt ny Isotherm kjøl/frys. Hun vil kunne fryse fisken hun får når vi drar ut på fredagene. I fjor fikk hun mye pir, nybegynnerflaks. Første sesongen vi hadde båt. Ellers har jeg tenkt å bytte til led pærer.

Bavaria 37c 2007 Fønix

Jeg ville ikke avfeiet bruk av solcellepaneler. For en Saga315 får en fint plass til 2stk paneler på 60-70W på hyttetaket, og med en bra regulator, f.eks. MaxPower får en fort 6 -7A på dagtid. Dette er faktisk nok til å forsyne et kjøleskap på 40-60 liter med strøm. Så det gir fort noen dager ekstra liggetid i uthavn. Og på taket av en Saga315 kan en bruke paneler i ramme. Disse er en god del rimeligere enn de tynne til å montere på dekk.

Lars H.

(med panel på tilsammen 166W)

PS. Skal du ikke snart bytte fra Saga27 til Saga315 i signaturen din Emma?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei Lars. Takk for sist. Du vet at hvis jeg kan løse problemet med 2 ekstra batterier som det er god plass til å som er overkommelig i pris, kontra solcelleanlegg som jeg har fått pris på til over 15000kr, er valget enkelt. Det var da enten 2 paneler på 44watt som limes fast, men da er de i skyggen når taklukene er åpne, eller ett stort på 130 watt som monteres på bøyler over lukene. Skal se om jeg klarer å bytte signatur. Er ikke så god på data. Dessuten eier jeg formeldt 27 enda.

Redigert av EMMA (see edit history)

Bavaria 37c 2007 Fønix

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...