Jump to content

Simrad CX44 plotter kompatibel med Raymarine VHF?


Sogndalstrand

Recommended Posts

Takker for raskt svar!

Ut fra VHF-en kommer det fire ledninger som skal til plotteren, NMEA inn/ut. Jeg lurer egentlig på hvordan disse skal kobles sammen med simnet kabel, tenker da på pinnekonfigurasjonen....

 

Jeg tror ikke VHF'en skal ikke kobles sammen med Simnet. Den skal kobles til NMEA 183 inn/ut se installasjons beskrivelsen.

 

Regner med at du vil finne en (eller to) NMEA kabler med løse ender - eller eller rekkeklemmer inne i boksen.

 

Det er viktig å bruke skjermet kabel og skjermen skal bare jordes i den ene enden. Mest sannsylnlig i CX44

Link to post
Share on other sites

Hei, har gjort noe det samme på en CA44. CA44 er forgjengeren til CX44, og har samme utseende. Du må kjøpe en kabel fra Simrad som muliggjør NMEA ut fra CX44 boksen din.

 

Ser bruksanvisning her: http://cs.simradyachting.com/Index.aspx?Pa...ry=Download,191

 

Se på side 18 i den og du vil se hvordan kabelen fungerer og du har koplingsskjema.

Posisjon kan fint overføres via NMEA0183 standarden. Kan være værre å få DSC signaler fra VHF til CX44, da DSC signalene er litt spesielle på Simrad. Det viktigste er ihvertfall at du får posisjon inn på VHF, og det skulle være ganske plankekjøring.

 

Om du har en fungerende SIMNET konfigurasjon er du avhengig av å kjøpe en AT10 boks (også fra Simrad) for å få NMEA signaler ut og inn fra SIMNET.

Mer info om denne her: http://cs.simradyachting.com/Index.aspx?Pa...ery=Download,94

 

Håper dette hjelper litt :-)

Redigert av foshak (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om du har en fungerende SIMNET konfigurasjon er du avhengig av å kjøpe en AT10 boks (også fra Simrad) for å få NMEA signaler ut og inn fra SIMNET.

Har CX44 NMEA2000 (SimNet) ? Jeg byttet nylig ut CX34 i en båt og den var av gammel konstruktsjon, kun med NMEA0183. Den plotteren skal eier selge med helt ny GPS antenne til 3500kr. Vis noen ønsker seg den kan jeg videresende kontakt.

Link to post
Share on other sites

CX34 har kun NMEA0183 men man kan bruke eksempel AT10 interfaceboks til overføring mellem NMEA0183 og NMEA2000 (SimNet). Nye NX serien har NMEA2000 (SimNet) plugg mens NMEA0183 ut er i strømkabelen og skjerm skal brukes til minus og kobles til jord til aktivering. NMEA0183 inn er i Fuel-kantakten og til bruk av AIS til den NX-serien blir hel haug med kabler og vis plotter er innstallert på den måten den skal altid demonteres etter bruk har man mange kabler og alle med lik kontakt :crazy: I manual siger dem at ingen deler tar skade av feilkobling men de første båteier gjørde var å koble NMEA2000 til Power og Power til NMEA2000. GPS antenne ble ødelagd og jeg har opprettet garantisak mot Simrad vedrørende den. Venter svar etter påske fra dem :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...