Sogndalstrand Startet 8.April.2009 Del på Facebook Startet 8.April.2009 Har nettopp kjøpt en ny VHF Raymarine 49E som jeg ønsker å få posisjonsdata fra min Simrad CX44 plotter ifbm. DSC. Er det noen som har koblingsskjema til kabelen mellom disse? Finnes disse kablene ferdig i handelene noen steder? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 9.April.2009 Del på Facebook Svart 9.April.2009 Dersom VHF'en leser NMEA 183, er det stor sannsynlighet for at den kan det. Leser den bare "SeaTalk" - neppe. Sjekket og det gjør den. Sitér dette innlegget Link to post
Sogndalstrand Svart 9.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2009 Takker for raskt svar! Ut fra VHF-en kommer det fire ledninger som skal til plotteren, NMEA inn/ut. Jeg lurer egentlig på hvordan disse skal kobles sammen med simnet kabel, tenker da på pinnekonfigurasjonen.... Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 10.April.2009 Del på Facebook Svart 10.April.2009 Takker for raskt svar!Ut fra VHF-en kommer det fire ledninger som skal til plotteren, NMEA inn/ut. Jeg lurer egentlig på hvordan disse skal kobles sammen med simnet kabel, tenker da på pinnekonfigurasjonen.... Jeg tror ikke VHF'en skal ikke kobles sammen med Simnet. Den skal kobles til NMEA 183 inn/ut se installasjons beskrivelsen. Regner med at du vil finne en (eller to) NMEA kabler med løse ender - eller eller rekkeklemmer inne i boksen. Det er viktig å bruke skjermet kabel og skjermen skal bare jordes i den ene enden. Mest sannsylnlig i CX44 Sitér dette innlegget Link to post
foshak Svart 10.April.2009 Del på Facebook Svart 10.April.2009 (redigert) Hei, har gjort noe det samme på en CA44. CA44 er forgjengeren til CX44, og har samme utseende. Du må kjøpe en kabel fra Simrad som muliggjør NMEA ut fra CX44 boksen din. Ser bruksanvisning her: http://cs.simradyachting.com/Index.aspx?Pa...ry=Download,191 Se på side 18 i den og du vil se hvordan kabelen fungerer og du har koplingsskjema. Posisjon kan fint overføres via NMEA0183 standarden. Kan være værre å få DSC signaler fra VHF til CX44, da DSC signalene er litt spesielle på Simrad. Det viktigste er ihvertfall at du får posisjon inn på VHF, og det skulle være ganske plankekjøring. Om du har en fungerende SIMNET konfigurasjon er du avhengig av å kjøpe en AT10 boks (også fra Simrad) for å få NMEA signaler ut og inn fra SIMNET. Mer info om denne her: http://cs.simradyachting.com/Index.aspx?Pa...ery=Download,94 Håper dette hjelper litt :-) Redigert 10.April.2009 av foshak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 10.April.2009 Del på Facebook Svart 10.April.2009 Om du har en fungerende SIMNET konfigurasjon er du avhengig av å kjøpe en AT10 boks (også fra Simrad) for å få NMEA signaler ut og inn fra SIMNET. Har CX44 NMEA2000 (SimNet) ? Jeg byttet nylig ut CX34 i en båt og den var av gammel konstruktsjon, kun med NMEA0183. Den plotteren skal eier selge med helt ny GPS antenne til 3500kr. Vis noen ønsker seg den kan jeg videresende kontakt. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
foshak Svart 10.April.2009 Del på Facebook Svart 10.April.2009 (redigert) CX44 har Simnet via en AT44 boks (en liten adapter som plugges inn i NMEA2 porten). Er ganske vanskelig å få denne til å fungere men. Sliter med det akkruat nå og har en postering på det her på forumet. Trodde CX34 hadde Simnet plug i seg jeg men? Redigert 10.April.2009 av foshak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 10.April.2009 Del på Facebook Svart 10.April.2009 CX34 har kun NMEA0183 men man kan bruke eksempel AT10 interfaceboks til overføring mellem NMEA0183 og NMEA2000 (SimNet). Nye NX serien har NMEA2000 (SimNet) plugg mens NMEA0183 ut er i strømkabelen og skjerm skal brukes til minus og kobles til jord til aktivering. NMEA0183 inn er i Fuel-kantakten og til bruk av AIS til den NX-serien blir hel haug med kabler og vis plotter er innstallert på den måten den skal altid demonteres etter bruk har man mange kabler og alle med lik kontakt I manual siger dem at ingen deler tar skade av feilkobling men de første båteier gjørde var å koble NMEA2000 til Power og Power til NMEA2000. GPS antenne ble ødelagd og jeg har opprettet garantisak mot Simrad vedrørende den. Venter svar etter påske fra dem Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Sogndalstrand Svart 10.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2009 Slik jeg oppfatter det kan jeg kople til VHF-en via AT10 Universal NMEA0183 converter. Denne kobler jeg inn i AT44 converteren som autopiloten går inn til plotteren via. Stemmer dette? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 10.April.2009 Del på Facebook Svart 10.April.2009 Det tror jeg ikke! AT44 er bare en "aktiv T-kobling"! Så vidt jeg kan se er AT44 kun for "Simnet", som er en NMEA2K wannabe. Er den derimot så "aktiv" at den har egen NMEA 183 tilkobling - så tar jeg feil. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.