Wrooar Startet 9.April.2009 Del på Facebook Startet 9.April.2009 Jeg er i ferd med å bytte skroggjenomføringene. Har faktisk klart å få løs den minste av de, den største på 38mm sitter som støpt fast i båten. Har brukt en del timer men det eneste jeg har oppnått er å kunne vri rundt hele saken - både kran og mutter sitter dønn fast. Er det noen som har tips, tas dette i mot med stor takk! Sitér dette innlegget Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs Link to post
nordan family 27 Svart 9.April.2009 Del på Facebook Svart 9.April.2009 Dette finnes det diverse tråder på. Blant tipsene er blant annet å benytte vinkelsliper på utsiden, og da tar det vel meget kort tid før stussen er borte og gjennomføringen kan dyttes inn. Men en viss forsiktighet må vel ytes. Et annet tips har vært å stappe inn en treplugg fra utsiden og kjøpe et hull-bor i diameter lik den delen som går igjennom skroget. Det overfødige på stussen forsvinner fort og den kan dyttes inn. Om gjennomføringen er i messig skal det visst går riktig å fort - og med mindre fare for skader enn ved vinkel-sliper (?). Jeg har ikke prøvd noen av metodene selv, men den første er i alle fall ganske så utbredt. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 9.April.2009 Del på Facebook Svart 9.April.2009 Med en vinkelsliper radiesliper du flensen i innløpet til gjennomføringen deler seg i to. Sitér dette innlegget Link to post
Wrooar Svart 9.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2009 Snakket med en kar i den lokale båtbutikken som frarådet meg å bruke vinkelsliper grunnet fare for at smådeler kunne trenge seg inn i skroget - men det kan være det er dette som er løsningen. Hull bor i 40mm koster vel en liten formue - eller? Sitér dette innlegget Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs Link to post
Zach Svart 9.April.2009 Del på Facebook Svart 9.April.2009 Jeg brukte vinkelsliper og slipte bort flensen på utsiten bit for bit - forsiktig. Vridde så gjennomføringen løs med rørtang (på innsiden). Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 9.April.2009 Del på Facebook Svart 9.April.2009 Da tror jeg ikke båtbutikkens betjening har skiftet gjennomføringer, for du kommer over hode ikke i kontakt med skroget når vinkelsliper blir brukt. Du sliper jo med radien på skiven inn i hullet til det ikke er mer gods igjen mellom flens og rør. Da deler gjennomføringen seg fint der den skal. Sitér dette innlegget Link to post
Ceciliestorming Svart 9.April.2009 Del på Facebook Svart 9.April.2009 (redigert) Hei. Stikk et baufilblad inn i flensen (gjennom), sag to spor, f.eks oppe og nede. Øk dybden på sagsporet forsiktig, slik at du ikke sager helt ut til skroget. Flensen vil dele seg i to, (du kan sette en meisel eller skrutrekker i sagsporet og banke forsiktig for å hjelpe litt), deretter kan du lett plukke flensen ut. Dette er en enkel måte som fungerer fint. Jeg har sett mekanikere gjøre dette både på bil og båt, og det er spesielt gunstig på steder hvor det er vanskelig å komme til med vinkelsliper. Risken for skader er også tilnærmet lik null. Mvh. Cecilie Redigert 9.April.2009 av Ceciliestorming (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sunny33 Svart 9.April.2009 Del på Facebook Svart 9.April.2009 Brukte vinkelsliper med flap (sandpapir) , fikk lett vekk flensen på utsiden og det blir ikke så store merker i skroget hvi du er uheldig. Sitér dette innlegget Link to post
jentorge Svart 9.April.2009 Del på Facebook Svart 9.April.2009 Gjorde dette i går. Regnet med mye banning og frustrasjon. Mutteren virket nermest sveiset fast i hylsa. Tok rett og slett ei baufil og saget mot et av hjørnene på mutteren og litt ned i gjengepartiet ,dette gikk forbausende lett. Deretter tok jeg en hammer og et gammelt flatskrujern slo med den mot mutteren som da delte seg i to og løsnet. Deretter PLOPP. Sitér dette innlegget Link to post
rex Svart 9.April.2009 Del på Facebook Svart 9.April.2009 Er enig med bruk av baufilblad. Brukte deg selv på en skroggjennonføring fra septik tanken, og det gikk veldig lett. Og med håndkraft har du full kontroll. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.