Jump to content

Startmotor trøbbel


Jon-Kåre

Recommended Posts

Startmotoren min har tydeligvis fått sjøsprøyt på seg :cryin:med den konsekvens at alt satt fast. (fått det løst nå)Motoren er nå tatt fra hverandre og alle deler med untak av "innslaget" er lagt i disel. Alt som satt fast er løsnet. Mitt spørsmål bli hva bør jeg eventuelt gjøre etter at jeg har tatt den ut av disel og rengjort den. Noen sier kok den i linolje, andre sier kok i vann og tørk i stekeovnen mens 3 mann sier at den må lakkes med en spessiel vikle lakk hvis dette skal være holdbart. Hva sier forumet her???????????????????????????????????

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Hei,

 

Hvis det virkelig bare er sjøsprøyt, da har det sikkert ikke trengt langt inn i viklingene, hverken på anker eller på stator. Men hvis den har vært neddykket i sjøvann kortere eller lengre tid  -  da er det straks litt mer alvorlig.....

 

Hovedsaken er å få bort alt saltet, slik at det ikke kan skape problemer senere. Det enkleste er å demontere den og la den ligge i en bøtte med rennende ferskvann en dags tid. Så må du selv vurdere om du vil koke den i ferskvann etterpå.

 

Uansett så må den tørke ordentlig etter vaskingen, og det er her mor sin stekeovn er god å ty til. La den ligge noen timer, eller gjerne over natten for den del, i en temperatur omkring 50-70 grader.

 

Når det gjelder isolasjon så ville jeg holdt meg langt borte fra linoljen, den er alt for tykk til å trekke inn. Kjøp heller en sprayflaske med ordentlig isolasjonslakk og bruk den generøst inn i alle krinkelkroker i viklingene, gjerne mens delene fortsatt er varme. Du kan godt maskere kommutatoren med tape mens du holder på....

 

Når du monterer igjen kan det være like greit å spandere nye lager/bøssinger når du først holder på.

 

Lykke til med en kosejobb.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Takk for utfyllende svar :sailing:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Hei,

 

Uansett så må den tørke ordentlig etter vaskingen, og det er her mor sin stekeovn er god å ty til. La den ligge noen timer, eller gjerne over natten for den del, i en temperatur omkring 50-70 grader.

 

Etter et forsøk i mors stekeovn før hun kom hjem fant jeg fort ut at dette gikk ikke ut med startern og opp med vindu for her luktet det disel, sikkert fordi den ble liggende i disel da dette var første råd jeg fikk. Lot den ligge i rennende vann i ca 4 timer men hva fjerner vel diselen, så nå skal jeg dra ned på jobben og legge delene mellom 2 stk 3kw vifter eller kanskje 3-4 stk det bør vel kunne tørke "dritten"

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Ja, ja, sånn kan det gå . . .

 

Det er ordentlig synd at den kvinnelige del av besetningen også er utstyrt med en langt bedre luktesans enn oss  :wink:

 

For noen uker siden var det en annen her på baatplassen med samme problem; og han måtte male huset i bytte for å få låne mor sin stekeovn til å tørke ut starteren. :wink:

 

Den løsningen du har valgt går sikkert bra; hvis den ikke blir så effektiv at du brenner ned hele jobben   -   og ender opp med å få ny starter på forsikringen  :lol:

 

Lykke til, det vil helst gå bra!

 

mvh

Poseidon

 

PS

har du isolasjonslakken klar, slik at du kan få sprøytet viklingene grundig mens den er god og varm i morgen tidlig....?

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Nei isolasjonslakken har jeg ikke klar men det får surre å gå til jeg får tak iden. Må vel på en bilrekvisita forettning eller?? Vet noen hva lakken heter Type /merke etc. Ellers så takker jeg nok en gang for svar og krysser fingrene for at det skal gå bra, hadde hvert fint iom den holdt denne sesongen iallefall

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Takk for tilbudet sagablott har desverre ikke sett det før idag, det positive er at starteren virker igjen så tak til dere som kom med råd og spesielt da poseidon

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

...  det positive er at starteren virker igjen så takk til dere som kom med råd og spesielt da poseidon

Ja, det var jo gode nyheter jonkare!

 

Det er denne slags småjobber som kan være koselige å tutle med når man har god tid, men alt for ofte har Murphey en finger med i spillet   -   og dermed svikter utstyret når det er absolutt mest ubeleilig. . . .

 

I ditt tilfelle gikk det jo bra; jeg tør vedde på at du var spent når du prøvet starteren for første gang  -  og tilsvarende stolt over "selvgjort og velgjort" da den virket som den skulle.

 

Lykke til videre!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
  • 2 år senere...

"låner" denne gamle tråden litt :wink:

Har en gammel Yamaha 50hk autolube(1987), som jeg frykter har vært druknet for noen år siden(har gått over hele motoren og byttet ledningsnettet, og motoren går nå som en klokke).

 

Men startmotoren mangler krefter.. Byttet børster idag, men den er fortsatt like slakk :sad:

 

Kan det være ankeret som er ødelagt(noen måte å måle dette på?), eller kan det hjelpe å koke den i rent ferskvann?

Jeg kan ikke se antydning til salt inni..

Link to post

Startmotorer er generellt utstyrt med lagerforinger av sintret bronselegering. De er porøse og inneholder smøremiddel. Dersom neddykket i diesel eller annen fettløsende væske blir disse foringene ødelagt og må byttes.

 

Minimum må du presse foringene ut og smøre disse opp igjen.

 

Smøring av slike foringer gjøres på en helt spesiell måte: Plasser foringen på tommelen og fyll den med olje. Plasser den andre tommelen oppå og presse sammen til oljen tyter ut gjennom foringens porøse gods.

 

For 20 år siden brukte man vanlig kvistlakk til å lakkere feltviklinger og anker når isolasjonslakk ikke var tilgjenglig. Dette fungerer nok også i dag.

 

På båtstartere bør drev og innslag holdes oppsmurt med tynn olje for å hindre rust. På bil er dette fy pga. støv fra clutchen.

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...

Får slenge meg på denne tråden.

 

Måtte inn på nettet å søke etter alt jeg kunne finne om start kødd på en gammal tempest captain. (det var forøvrig ikke stort...)

 

Ser det sies at tempest,bmc osv er samme (Unnskyld uttrykket) DRITTEN!

 

Har kjøpt meg en Skorgenes 24 tre snekke, med tidligere omtalt helvetes maskin. Fikk laaaaaaangt om lenge start på denne og fikk stor kost meg på sjøen i ca 3 timer før det var tid for litt søvn osv.

 

Når jeg da neste gang skulle starte møkka så var alt fullstendig dødt, min første tanke var da strøm problemer.

Dro umiddelbart og kjøpte nytt batteri, lada dette til topps.

 

Tok med meg start boosteren og skulle vel få snurra igang maskineriet for nok en deilig kveld på sjøen. Men ikke pokker, samma var det samma.

 

Prøvde å starte, men det eneste jeg fikk til respons var innslags "Klikket", og en antydning til at drevet slo i start kransen. Men der stoppa hele moroa og 3 åringen i huset sto jo selvfølgelig utålmodig og sa "Sander" kjøre no????

 

Men der tok`n feil gitt. "Sander" hadde jo alt annet enn å kjøre å stri med da kan man si.

 

Hoppe i bilen igjen, inn til verkstedet, hente nye kabler da de gamle var av type høyspent og totalt umulige å rikke på¨.

 

Så tilbake å montere disse, men ikke FA.. Like lite respons.

 

Så hva gjør jeg nå? Alle ideer og forslag mottas med takk.

 

Noen som vet en eller annen bil starter som kan brukes inntil jeg får tak i en ny/ overhalt den jeg har? Skulle så absolutt ha fått igang doningen slik at man kunne fått nytt sommeren litt mens den fortsatt fins her oppi nord.

Redigert av Bilspa (see edit history)
Link to post
Så hva gjør jeg nå? Alle ideer og forslag mottas med takk.

 

Kanskje du kan prøve å slepe den i gang, stor nok fart så er det jo dei som mener at det skal gå. :lol:

 

Dersom du har den gamle starteren på, kan du jo prøve å pikke litt på den med en hammer over enden der børstene sitter mens du vrir på nøkkelen, dersom starteren slår inn er det som reget kontakten over børstene som er problemet, da kan noen slag der løyse problemet en stund.

Link to post

Har du sppedbåt ? I tilfelle kan vi slepe balja til månen og tilbake bare jeg kommer meg på sjøen :crazy:

 

Har banka med det meste, men det skjer ikke stort. Det eneste man ser etter uttallige start forsøk er at det kommer røyk fra tilkoblingene til kablene og nærmest røyk signaler fra dekselet over børstene.Gøy å se på, men ikke heeeeelt det samme som en litt lengre båttur....

Link to post

Da var starteren demonter og tatt med hjem, løsna bak dekselet og der var det jaggu ikke lett å se at det var noe som minte om en starter gitt. Grå gørre, olje, vann etc var det eneste man kunne se. Nå er det ut på hage bordet med verktøy,starter, en balje med diesel og ikke minst litt øl. Skal slenge inn noen bilder under demontering,vask,rens osv så får dere se elendigheta :)

Link to post

Da var starteren plukka i fille biter og lagt i diesel for rens, begynte med å plukke fra hverandre delene for å løse opp i litt diesel og vaske med oppvask børsten.

 

Før demontering

 

07072007011.jpg

 

Delvis demontert

 

07072007012.jpg

 

Dritten sitter tykt over og inni overalt:

 

07072007013.jpg

 

 

Etter lett vask med diesel og oppvask børste:

 

07072007014.jpg

 

Der var det jammen ikke mye som holdt børstene inntil, fjærene for 2 børster er totalt ubrukelige.

 

boerstefjaerer.jpg

 

Så da gikk resten av starteren rett i diesel badet igjen og dele leting starter.

 

Men hvor i nærheten av narvik skal man klare å få tak i børste fjærer til en lucas m45g i helga????

 

Forslag?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...