mateco Startet 9.April.2009 Del på Facebook Startet 9.April.2009 E det noen her inne som har erfaringer å dele vedrørende Samyung radar SMR-3600 som ble lansert i mars i år? Her er spesifikasjonene til radaren. Er den verdt 25.000,- (lanserings tilbud) eller bør jeg bruke midlene på en annen radar? Synspunkter ønskes ! mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
mateco Svart 5.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 Er det ingen her inne med erfaringer å dele?? Til dere som har greie på radar? Er den verdt pengene (ref. spesifikasjoner sammenlignet med andre tilsvarende kjente merker) ??? Sjappa holder til i "ballbyen" hvor jeg bor og er derfor litt ekstra lysten på denne! Er jo ike lange veien ved evt. reklamasjon, etc. Og spør jeg i sjappa så er den sikkert bare "super" og jeg gjør et "kjemepekupp"! PS! Bursdagsgave til kjerringa på forskudd !!! (I år fikk hun ankerwinch !!) Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
BMP Svart 5.Mai.2009 Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 Ikke så let og vurdere når det er data på en GPS som kommer opp når mann prøver og laste ned tekniske data på radar. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 5.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 He.. he.. Det prøvde jeg også, og akkurat der feila nok web siden til Samyung Norge !!! Trykker du derimot på linken i innlegg #1 "spesifikasjoner" så skal den virke Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
TrondT Svart 5.Mai.2009 Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 Umiddelbart synes spec'en ok, men produsenten kan jeg ikke si noe om. Jeg hadde nok sjekket alternative, mer kjente systemer i samme prisleie før jeg handlet. Hva har du ombord fra før da, noe som kan bygges ut? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Mulligan Svart 5.Mai.2009 Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 Samyung er alldeles ikke ukjent. Brukes MYE i Østen. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 5.Mai.2009 Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 (redigert) Speken på den er vel omentrent som andre radarer i samme klasse men jeg savnet noen form for plottemulighet EPA/MARPA. Det er en fungsjon jeg bruker mye på min radar. Redigert 5.Mai.2009 av BMP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 5.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 Hva har du ombord fra før da, noe som kan bygges ut? TrondT Har en "steingammal" Furuno med åpen antenne og greier!! Men den har selvfølgelig tatt kvelden for leeeeenge siden!! Har forsøkt å få litt hjelp her inne på forumet også, samt Furuno i Ålesund, men den er så gammal at der antagelig ikke finnes deler til den engang!! Har derfor avskrevet hele greia !! Var inne å kikka litt på Garmin sin løsning. Den hadde MARPA også, men syntes 29 båtpenger ble litt mye for den minste utgaven (Høcoms web). Er MARPA funksjonen noe man egentlig har behov for, eller er det mere sånn kjekt å ha -funksjon?? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
TrondT Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 Samyung er alldeles ikke ukjent.Brukes MYE i Østen. Hjelper ikke mye at noe er mye brukt på andre siden av kloden...får du problemer her så er det greit å få hjelp her. Og jeg sier ikke nå at Samyung er hverken bedre eller dårligere enn andre merker, bare at dersom anlegget må sendes til andre siden av kloden for eventuelle reparasjoner så er det noe som for meg heller i merkets disfavør. mateco: ARPA/MARPA er et veldig greit hjelpemiddel ved bruk av radar, og bør nok telle med i vurderingen. Se her for litt mer info. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
motorbåd Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 Denne radar er også værd at vurdere. http://www.seatech.dk/mod_inc/?p=itemModul...amp;pageId=1233 Den har alt legetøjet og er lidt mindre i skærmen. Måske lidt dyrere. Michael Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 Tenk på hva du skal bruke radaren til rent praktisk .... Navigasjon Anti kollisjon Kombinasjon av begge... med krav til overlay osv... Deretter ser du på farvannet og bruksmåten av båten og vurderer hvor ofte tåke, nattseilas gjøres osv... Så vil du komme frem til hvor viktig det er at du ser den 150m åpningen fra 2 NM eller 5 kabellengder, ser de små stakene osv. Dette vil gi deg den spesifikasjonen du trenger ... generelt så er det antennens strålebredde / høyde i grader som gir intrykk av bildekvaliteten (lavere tall, jo bedre evne til å skille ut ekko fra hverandre). Husk at en godt instilt budsjett radar lett kan gi et bedre bilde enn en dårlig instilt "kvalitets radar". For anti-kollisjon, så er en godt instilt budsjett radar helt OK for den gjennomsnittelige fritidsbåten, men de fleste vil jo ha litt mer ut av dem for navigasjonsformår .... og for andre så er det merket på antennen som teller mest... Vet ikke noe om prisleiet i Norge, men kun du kan gjøre valget ditt... men det bør være informert... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
mateco Svart 11.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 Her var det ikke mange meninger og erfaringer!! Kanksje ikke så rart, radaren har ikke vært solgt enda her i landet!! Jeg tok sjansen og kjøpte den de hadde til en meget fordelaktig pris! Men så er det som sagt den eneste omsatte og får da endelig håpe at alt funker slik det skal. Er noe feil må reservedeler komme langveis fral Samyung Norge har besluttet å ta den midlertidig ut av sitt varesortement ! Fikk derfor kjøpt hele pakka for 20 båtlapper. Så no ble kjerringa glad for bursdagsgaven (Som hun selv har justert til julegave 2008) I løpet av høsten 2009 vil Samyung Norge ta den inn i varmen igjen og samtidig oppgradere med norsk brukermanual etc. Så da gjenstår montering og uttesting! Meget spennende!! Rapport følger!! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Frøken Fryd Svart 11.Juni.2009 Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 Dette var morsomt og litt spenstig, ingen har vondt av litt utfording. Det ville ikke vere først gangen østen lager gode produkter til båt iallefall! Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 27.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Ja så har jeg da endelig fått montert og prøvet kjerringas ”julegave” bestående av en flett ny Samyung radar SMR-3600. Montering gikk overraskende greit. Kabelen som fulgte med måtte trees fra display og ut til antenna. Den var utformet slik at kontaktene for antennetilkobling kunne trees i hullstørrelse tilnærmet kabel dimensjon. Selve antenne doomen valgte jeg å montere med noen grader forover tilt slik at den ble noenlunde rett under marsjfart. Antenna tiltet noen grader forover. Vil se sjøflate og strandkant fremfor fjelltopper og fugler i marsjfart Nå må det være sagt at jeg er ingen radar-guru og kan derfor heller ikke gi noen ekspert uttalelser vedrørende ytelse eller om de oppgitte spesifikasjonene er bra eller dårlige. Siden den ble montert om bord i Tulla så har jeg kun konsentrert meg om å lære å lese radarbildet. Radarens alle funksjoner får vente! I de ca. 3 ukene i Juni/Juli vi var på båttur, så var radaren i bruk stort sett hele tiden under fart, så sant vi ikke selv satt på flygebrua. Har hele tiden brukt autotuning (tenkte det er bedre at systemet fikser sjøl enn at jeg skal justere meg vekk).Ved bruk så viser den greit konturene av landskapet, ekko av sjømerker, småbåter, kajakker, samt kabelspenn og broer, etc. Displayet er kompakt og solid (Bildet knabba fra Samyung) Farge displayet er STORT med over 10 tommers LCD skjerm. Synes det er et stort pluss for meg som er litt nærsynt. Med to dedikerte knapper, opp og ned, kan jeg justere lysstyrken. Skjermen er ikke noen dagslysskjerm. Lysstyrken på det høyeste vil jeg si er ca. som en vanlig LCD skjerm. Når man stiller den helt ned så blir displayet helt svart. Jeg setter dimmeegenskapene foran lyssterkheten da jeg mener denne er viktigere under mørke kjøring enn hva lysstyrken er ved fullt sollys. Hos oss er displayet plassert inne i cockpit, skjermet for direkte sollys, og har derfor vært leselig under alle forhold. Av det jeg har funnet ut så langt: Radaren har en rekke range setting, fra 0,25 nm til 36 nm. I displayet kan man enkelt flytte eget fartøy fra senter til hvor man måtte ønske. Radaren har tilkobling for NMEA inn og ut. Har ikke peiling på hvilke signaler den sender ut eller hvilke den kan bruke. Mener at NMEA fra kompass kan legges inn slik at man får benyttet Nord-opp funksjonen. Pr i dag så finnes bruksanvisning på engelsk, men Samyung Norge forteller at de arbeider med en norsk oversettelse. Ut i fra de små erfaringene jeg har gjort så er i allefall jeg svært godt fornøyd med radaren. Og er jeg fornøyd, så er kjerringa overbegeistret. Sammen har vi studert radarbildet og sammenlignet med kartplotter og på den måten funnet ut hvordan konturene i landskapet vises. Dessuten å lese ekko fra objekter som ikke skal være der iht, kartet. Spennende!! For 20.000 har jeg fått en 4 kW, 36 nm, radar med 10” fargeskjerm. Hva koster lignende hos de etablerte merkene tro?? PS! Samyung Norge kjører tilbud på denne nå. 20.300 NOK ved bestilling innen Juli for levering medio August. (Ikke ment som noe reklame for produktet, bare et hint til de som kanskje har vært å ”luktet” på denne radaren tidligere!!) Dessuten så kunne det være greit med noen radarkyndige her inne hadde en slik i eie som jeg kunnet pumpet for litt lærdom!! Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
nordan family 27 Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Dette med helningen på antennen - er det nødvendig? Er det ikke bredde nok på signalene til å hensynta at motorbåter ligger i litt helning? Bakgrunnen for spørsmålet er at min egen (gammel furuno som antagelig tok kvelden i ferien) viste helt greie bilder når jeg lå i skikkelig halvplan, og antennen er vannrett når båten ligger stille. Interessant tilbud - ser ikke bort fra at jeg må ha ny. Furuno var ikke veldig optimistiske for min heller.... Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 27.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Dette med helningen på antennen - er det nødvendig? ............. ........... Furuno var ikke veldig optimistiske for min heller.... Heisann nordan family 27!! Sant å si så haar jeg ikke peiling om helningen betyr noe , men studerte litt monteringsanvisningen før montasje. Der ble det påpeket dette med helning og at for stor kunne skape et uheldigt resultat. Samtidig så ser jeg jo rundt meg at de fleste har sine radarantenner vannrette. Ikke vet jeg, men jeg tror neppe at denne tiltingen skader!!?? Hadde akkurat samme situasjon med en åpen steingammal Furuno radar. Ikke mye håp å hente verken her på plassen eller Furuno Derfor ble det Samyung. Den første solgt i Norge!! Men den har 3 års garanti så jeg tok sjansen. Uansett... lykke til med ditt valg av ny-radar!! mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
nordan family 27 Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Ser at flere båter i havna har valgt som deg - litt helning på radaren. Ja det er ikke så lett å velge. Enten en kjiip budsjett-radar som erstatter den gamle - eller la seg friste til noe som langt overgår det jeg strengt tatt har forstand til å bruke Har kikket på noen av de kombinerte tilbudene som er linket en den tidligere tråden din. De blir nok billigere - men antennene er mindre, og det er de færreste som har like mye effekt. Jeg tror jeg ender på en budsjett-radar hvis ikke det blir liv i den gamle snart. Har en "radar-mann" i familien som skal få ta en kikk på den først. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Jeg ser frem til å lese mer om radaren din. Jeg har sansen for at skjermen er plassert slik den er og ikke i "widescreen" format, spesielt hvis du ikke har behov for splittet skjerm. Hvis du har autopilot og kompass vil jeg anbefalle å få inn kompasset slik at du får nord opp som du skriver. I tillegg vil du kunne få etterslep på ekkoene, se i menyen om du finner noe med "trails"! Prisen er det neppe noe å si på. Jeg har også 4 graders helling på antennen, dette er nok litt avhengig av hvordan båten legger seg i plan. Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Kjøpte plotter 8" kombinert plotter/ekkolodd av samme merke i vinter. Eg er kjempefornøgd, halv pris i samanlikning med kjente merker i nermaste Navy butikk. Godt fornøgd med service, berre å ringe dersom det er noko eg lurer på. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 Nå har jeg fått somlet meg til å bestille ny radar. Det ble riktignok et annet merke, men jeg diskuterte dette med helning med en tekniker fra importøren. Han mente at radomen som jeg har valgt (Raymarine) leste i ca 12 grader opp og 12 grader ned. Så da var det bare å vurdere hvor mye båten hadde av helning - er den over 12 grader burde jeg vurdere å helle litt på den. Men jeg har jo ingen formening om hvor stor vinkel båten har i god marsjfart. Om jeg skulle helle litt på den solgte de festeplater med 4 graders vinkel. Hvordan foretok du radarfeste når du monterte med helning? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 Det finnes antennefester med denne helningen, det finnes også små plater som tar seg av hellingen. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 12.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2009 (Raymarine) leste i ca 12 grader opp og 12 grader ned. Så da var det bare å vurdere hvor mye båten hadde av helning - er den over 12 grader burde jeg vurdere å helle litt på den. Men jeg har jo ingen formening om hvor stor vinkel båten har i god marsjfart. Om jeg skulle helle litt på den solgte de festeplater med 4 graders vinkel. Hvordan foretok du radarfeste når du monterte med helning? Heisann Nordan family 27! Når det gjelder helningen på antenna så må jeg innrømme at jeg var noe usikker på hvor mye denne burde være! Jeg ville derfor feste den med muligheter for senere justering! Samyungs radardom er festet fra undersiden med 4 stk M10 bolter, 2 foran og 2 bak. Mhp. helningen valgte jeg å benytte syrefaste skiver mellom anlegget og domen på de akterste festene. På den måten kan jeg enkelt fjerne, eller tilføre ekstra skiver, hvis helningen skulle bli uheldig! mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Olafsen Svart 1.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 Hei jeg ser hva du har skrevet dette høres bra ut.Har selv bestillt en slik radar har jobbet 18 år som navigatør og konsultert med de som innstalerer radarer hos oss at dette vil være et godt kjøp? Jeg glæder meg til og prøve denne i høst/vinter skal komme med en tilbakemelding om hvordan den er og bruke på dene årstiden. Sitér dette innlegget Link to post
Sjarken Nord Svart 7.November.2009 Del på Facebook Svart 7.November.2009 Hei, jeg er ny her. Registrerte meg bare for å spørre om denne radaren. Jeg har vært i kontakt med Samyung og spurt om de kunne gi meg navn på kunder som har radaren og som jeg kan sjekke referanser med. De sier de ikke kan oppgi navnet på sine kunder. Det er kanskje riktig, men irriterende likevel. Ble henvist til dette forumet og de sa jeg kunne spørre her. Ser ut til at det er flere som har radaren her. Jeg er ikke ute etter en superavansert radar, men en som gjør jobben og har basisfunksjoner. Er semiprofesjonell fisker og trenger bare en som er kraftig nokk til å se ganske langt og har en god skjerm. For min del har teknologien tatt litt av og jeg er heller ikke den mest oppegående på data og tuller meg fort bort i avanserte duppedingser. Prisen på denne er gunstig, men er den virkelig bra? Har aldri handlet på nett før og foretrekker å se på ting jeg kjøper først, men en seriøs referanse ville vært veldig greit å få. Hos importøren sier de at de ikke har forhandlere heller så da er jeg pokka nødt til å ha en referanse først. Bor på sørlandet og reiser ikke til Kristiansund i ens ærend for å se på radaren. Mvh terje Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 15.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2009 ......Med to dedikerte knapper, opp og ned, kan jeg justere lysstyrken. Skjermen er ikke noen dagslysskjerm. Lysstyrken på det høyeste vil jeg si er ca. som en vanlig LCD skjerm. Når man stiller den helt ned så blir displayet helt svart. Jeg setter dimmeegenskapene foran lyssterkheten da jeg mener denne er viktigere under mørke kjøring enn hva lysstyrken er ved fullt sollys. Hos oss er displayet plassert inne i cockpit, skjermet for direkte sollys, og har derfor vært leselig under alle forhold. ..... Mvh Bjørn Man har liksom ikke lyst til å meddele negative erfaringer med sine investeringer, men nå har jeg startet denne tråden og synes derfor jeg må følge den litt opp, også når det gjelder saker som jeg føler ikke er så bra med dette produktet! Derfor; Min uttalelse i sitatet over må justeres en smule!! Har i November hatt noen mørkeseilaser og har da erfart at displayet ikke blir helt mørkt slik jeg hadde inntrykk av da jeg testa den i sommer. I stummende mørke så viser det seg at skjermen, med helt nedstillet "Brilliance" får en irriterende grålys som kan forstyrre nattesynet. I tillegg så viser det seg at når man ser displayet rett forenfra så forsvinner selve radarbildet i den omtalte svake "grålyset"! Nå hadde jeg, ubevist dette problemet, allerede montert displayet litt på skrå i forhold til styreposisjonen og derav ble dette ikke et problem for fører. Med andre ord virker det som man dimmer kun kontrasten og ikke skjermens baklys!! Spent om andre eiere av denne radaren erfarer det samme !!! Tror det er solgt 15-20 stk av denne, men er de medlemmer/lesere av baatplassen.no tro ??? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.