2nd Trikker'n Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Imponerende og nesten for godt til å være sant at den ikke har spenningsfall. Har last alt jeg kan finne, med ingenting om hvordan de får det til. Har du noe info om det? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Ja, den er faktisk veldig god og en bra løsning for mange problemer. Men det er ikke noe hjemelighet at det ikke finnes spenningsfall. Dette er veldig kraftige, men stortsett "bare" flere relé som blir programstyrt. Funker fint. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 14,4V er anbefalt spenning ved 20oC, og så varmt er det vel ikke i batteriet ditt på denne tiden. Se Ladac sin kurve for ladespenning versus temperatur. Beklager, Lars. Dette er absolut ikke ment mot deg, jeg aner hvor mye du vet. Men akkurat slik har jeg lest så mange ganger og akkurat -nu- skjønnter jeg egentlig for først hva det er som irriterer meg så ofte. Det finnes faktisk ganske mange folk som kjører dynamoer med standarregulatorer som er fastinnstillte på 14,4°C ....og mer. Men de aller fleste har batteriene sine rett på motorrommet, som ofte ikke ha tilstrekkelig lufting. Jeg har sett mange slike rom som klarer fint å bli 60°C og mer varmt. At da batterier klarer å bli varmet opp til over mye mer enn 20°C er i så fall ikke noe kunst. Snakker vi da i tillegg om lokkete, eller gelbatterier som er enda verre, da kan det fort gå galt a) med 20°C beregningen over hodet, og b) fordi vanlig grense for å lade batterier skal være maks ca. 55°C. Ønkser bare å henvise på både det og at vanlige standardregulatorer -ikke- senser på temperatur i det hele tatt, Derfor anbefaling fra her: Hvis en ikke ønsker å oppgradere til en regulator som tilpasser spenninger etter temperatur er det bedre for batteriene hvis standardregulatoren er innstillt på noe spenning som er tydelig lavere enn den som batteriene takler som høyest spenning, i steden for å overlade batteriene permanent. ... selvfølgelig pluss at batteriene får regelmessig kompensasjonslading med landstrømslader etter hvert. Andre anbefaling: Hvorfor ikke å bruke en thermometer en gang i mellom for å sjekke temperaturene på både motorrom og batterier under "vanlige" forhold? En slik fjernthermometer m. "min-maks funksjon" koster sikkert ikke mye i Norge heller. Det kan jo brukes for annet også, etterpå. Men nå er jeg ferdig. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
ares Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 vil ladespenningen(14,80v) på startbatteriet synke når forbruksbatteriet nærmer seg toppladning ??? Var dette et dumt spørsmål? Sitér dette innlegget Ares Link to post
blueline Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Nå spenningen på forbruksbatteriet stiger vil kompensatoren senke spenningen på dynamoen og spenningen på forbruksbatteriet vil også synke. Som tidligere sagt så sjekk kvadratet på kablene til lading av forbruksbatteriet. Er kvadratet for lite så vil du få spenningstap som igjen vil presse kompensatoren til å øke spenningen for å få riktig spenning på forbruk. Etter at du har f.eks ladet forbruksbatteriene med stasjonærladeren slik at de er fulle kan du sjekke spenningene ved lading over motor. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 .... når forbruksbatteriet nærmer seg toppladning ??? Dumme spørsmål finnes ikke, Ares, fordi "ikke noe svar er bra nok, så lenge ikke barn kan forstår" ("Einstein") Ja, når det først flytter like mye strøm til begge uttak blir spenningen jevnet på begge to. Men det er ikke noe å satse på når man først har en stor forbruksbenk. Først trenger den lenge før begge batterigrupper får absolut like mye strøm, ellers er det jo avhengig hvor mye spenning startbatteriet takler uten å ta skade. Det etter "ellers" ville jeg sjekke først, i alle fall hvis en eier lokkete eller gel-batterier. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
ares Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Har vert i båten igjenn, forbruksbatteriet har blitt ladet fra i går med en cetek 7000 Startet motoren og den ladet med 14,8 på startbatteri og 14,05 på forbruk. hvor høyt må forbruksbatteriet før kompensatoren senker spenningen. Har i dag 70 kvadrat kabel (lengde 1,5 m)mellom dynamo og diodeskiller. Mellom diodeskiller og startbatteri er det 20 kvadrat kabel (lengde 1,5 m) og det same mellom diodeskiller og forbruksbatteri. Batteriene er 2 stk 145 amp. åpne syre batteri. Da jeg målte spenningen gjekk motoren på tomgang (850), spenningen endret seg ikke selv om jeg øket opp til 1500 omdr. Hvilken andre ledninger skal være koblet til B+ bortsett fra strømkabelen til diodeskilleren? (hos meg er det 2 tynne i tilegg) Sitér dette innlegget Ares Link to post
nives Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Har i går koblet over selv. målte 14.5 på forbruksbateri etter omkobling. Håper år med dårlig lading er over;) Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Joerg Becker Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 hvor høyt må forbruksbatteriet før kompensatoren senker spenningen. Hvilken andre ledninger skal være koblet til B+ bortsett fra strømkabelen til diodeskilleren? (hos meg er det 2 tynne i tilegg) Hei igjen. Hva er det som dere kaller "kompensator"? Det som du ser er et helt vanlig diodeeffekt. Spenningen ligger nærmest likt så snart det flytter like mye strøm i begge rettninger, dvs. til begge to batteribenk. Siden det i det praktiske "ikke" kommer til å skje blir det nesten alltid mer spenninmg på start enn på forbruk, allerede pga forskjell på batterikapasiteten men også pga. manglende utlading på start. Ang. koblinger på B+ "Normalt" finnes det ikke mer enn ladekablen som er standardmessig koblet til skille/ladefordeling, eller på batteri, eller på + av startmotoren. Kanskje at det finnes en kabel til forsyning av tenningssystemet fra der og noen ganger ligger der sensen fra W-regulatoren, men ellers skal det ikke være særlig mye mer enn det. B+ er bare ladeuttak til batteri, ikke mer og ikke mindre. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
blueline Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Om du har et tangampermeter så kan du sjekke ladestrømmen til forbruksbatteriet. Det virker som om det ikke er fulladet. Prøv også med grovere kabel fra skilledioden til forbruksbatteriene. Sjekk også at kontakter er rene og gi dem en dusj med wd40 el. Ellers så vil det alltid være høyere spenning på det batteriet som er fulladet. Du får holde øye med nivået og fylle på vann ved behov på startbatteriet. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Jeg målte også lav ladespenning i vinter 13.4 V. Målingen ble gjort direkte på batteripolene med landstrømkabel i. Båt + batteripark er fra 2007. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Er ikke det bra vedlikeholdslading da, mhemil? Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 (redigert) Har sett flere her på BP hevde den bør ligge på 14.4 V eller i hht kurven til Lars i innlegg #22 over. Målte hvilespenningen til å være 12.3 V på forbruksbatteriene og 12.5 V på startbatteri. Redigert 15.April.2009 av mhemil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Målte du 13,4V når du hadde satt på laderen, eller etter den hadde stått på noen dager? Hvis det er vedlikeholdslading over tid, er det jo ikke galt, men hvis det er det den skal fylle batteriene med, skjønner jeg du er betenkt. 12,3 og 12,5V var vel heller dårlig, hvis ikke de har stått lenge uten lading. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Hvilespenning og vedlikeholdspenning er noe forskjellig. Hvilespenning er batterispenningen etter noen timer -uten- påsatt ladekilde. Vedlikeholdsspenning er den spenningen som enten - batteriprodusenten anbefaler for å holde liv i batteriene mot selvutlading - eller det som ladekilden leverer som vedlikeholdspenning. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
mhemil Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Målte du 13,4V når du hadde satt på laderen, eller etter den hadde stått på noen dager? Hvis det er vedlikeholdslading over tid, er det jo ikke galt, men hvis det er det den skal fylle batteriene med, skjønner jeg du er betenkt. 12,3 og 12,5V var vel heller dårlig, hvis ikke de har stått lenge uten lading. Målte 13.4 V når laderen stod på. Batteriene hadde da stått uten lading siden opptak i høst. Etter ca 10 timers lading ble hvilespenningen målt. Vet ikke hva som er galt her. Har forøvrig aldri hatt problemer med batteriene som jo er forholdsvis nye. Mulig jeg må sjekke at mitt voltmeter viser korrekt spenning. Sitér dette innlegget Link to post
Capt'n Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Jeg var i båten min i kveld og jobbet litt. I den forbindelse hadde jeg behov for noen spenningsmålinger. Resultatet jeg fikk var uforståelig, derfor hentet jeg et annet multimeter, da fikk jeg 0,4V lavere spenning og helt i tråd med det resultatet jeg forventet. Endte opp med å hente ytterligere et multimeter som gav samme resultat som forrige. Da var jeg fornøyd. Med andre ord, sjekk måleinstrumentet. Selv har jeg flere Fluke instrumenter som jeg kalibrerer innimellom, veldig godt fornøyd med disse (det første jeg målte med, som gav feil måleverdi, var et eldre Goldstar multimeter som jeg nok ikke har passet så godt på). Lønner seg ikke alltid å spare på shillingen når man skal kjøpe godt verktøy. Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
ares Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Spenning mellom dodeskiller og -startbatteri er lik spenning mellom diodeskiller og -forbruksbatteri (14,81v) over polene startbatteri er det 14,81 volt. over polene forbrukbatteri er det 14,05 volt. Sitér dette innlegget Ares Link to post
prin435 Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 (redigert) Spenning mellom dodeskiller og -startbatteri er lik spenning mellom diodeskiller og -forbruksbatteri (14,81v) over polene startbatteri er det 14,81 volt. over polene forbrukbatteri er det 14,05 volt. Jeg forstod kke helt den målingen, men kan det være at skilledioden til startbatteriet som har gått? Stemmer ikke helt med 0,7V. Mål mellom inntaket på skilledioden og uttaket til hendholdsvis start og forbruk. Der skal de være ca. 0,7V begge steder om det går strøm. Skilediodene er to stykk. Tenk deg en hopper med V stil. Du sender strøm inn på begge skiene bakfra. Over bindingen skal du miste ca. 0.7V. Ut fra tuppene går strømmen videre til henholdsvis forbruk og start. Måler du fra fellespunktet ( bakerst på begge skiene), og til batterisiden (tuppene) skal du måle ca. 0,7V på begge tuppene. Redigert 15.April.2009 av prin435 (see edit history) Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
prin435 Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 (redigert) Kom på en annen mulig test. Bytt om på ledningene ut fra skillediodene og se om forbruksbatteriene får høyest spenning. Da er dioden defekt. Om senseledingen står på forbruk vil denne spenningen være uforandret, men spenningen til start ligge 0,7 V under. Flytter du sense ledningen til startbatteriet, vil du ha samme resultat som før, men forbruk med høyest spenning. Redigert 15.April.2009 av prin435 (see edit history) Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
ares Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Mellom inntak diodeskiller og minus forbruk er det 14.81volt, inntak diodeskiller til minus start er det også 14,81 volt. Om jeg måler fra utgang(1) diodeskiller til minus forbruk er det også 14,81. same spenningen er det fra utgang(2) diodeskiller til minus start. Same spenningen (14.81) er det over polene på start mot 14,05 mellom polene på forbruk. tolker jeg dette rett, så er det ikke spenningsfall i diodeskiller Sitér dette innlegget Ares Link to post
prin435 Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 (redigert) Mellom inntak diodeskiller og minus forbruk er det 14.81volt,inntak diodeskiller til minus start er det også 14,81 volt. Om jeg måler fra utgang(1) diodeskiller til minus forbruk er det også 14,81. same spenningen er det fra utgang(2) diodeskiller til minus start. Same spenningen (14.81) er det over polene på start mot 14,05 mellom polene på forbruk. tolker jeg dette rett, så er det ikke spenningsfall i diodeskiller Helt rett. Da kan det kun være dårlig kontakt eller tynn ledning mellom batteripol + forbruk og utgang skillediode. Da måler du mellom batteripol + forbruk og utgang skilledode. Der skal du måle 14.81-14,05=0,76V.Om feilen er dårlig kontakt, vil du finne den ved å flytte den ene målepinnen trinn for trinn nærmere den andre. Det kan f.eks. være kabelsko eller batteriklemme. Ideelt skal du få tilnærmet 0V når du har "passert" feilen. Redigert 15.April.2009 av prin435 (see edit history) Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
ares Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Takk for hjelpen,reiser i båten for å sjekke dette i morra. Sitér dette innlegget Ares Link to post
logget av Svart 16.April.2009 Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 Spenningsfall målinger i slike systemer blir ofte tvilsomme hvis man ikke med sikkerhet kan fastslå hvor mye strøm det går i kretsene. Jeg ville kjøpt et tangamperemeter og rykket tilbake til start. Sitér dette innlegget Link to post
Marulf Svart 16.April.2009 Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 Finnes det B+ for "sense ledning" på alle dynamoer? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.