Jump to content

Laddar med 13.8 v er dette normalt Volvo Penta motor


Steinsvigen

Recommended Posts

Hei og god påske BP folk.

 

Har stussa litt på laddinga i båten til far min , Den viser ca 13.8 v på målaren .Så vi tok målte litt seriøst med voltmeter da fann vi ut at dynamoen laddar med 14.5 volt :-) så følgde vi ledninga til ein slags ISOLATOR VOLVO BOX. (sjå bildet) Der kjem laddeledninga fra dynamo den i midten med 14.5 volt så har vi dei ledningane på kvar side den eine til Startbatteri og den andre til forbruksbatteri.. ut i fra boxa kjem der 13.8 volt er dette slik som det skal være ? eller er det noe gale med den boxa?

 

God Påske

 

ladding.jpg

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

 

mini2.jpg

Link to post

Tja, det er ikke det at den er montert slik, men virkemåten til diodene. Dioden begynner å lede i fremretningen først ved ca. 0.6V, og der har du spenningsfallet ditt. Derfor vil du ha et slikt spenningsfall over alle skilledioder.

Dioden sperrer i tilbakeretningen, derfor kan du ikke tappe startbatteriet over på forbruk. Dette er vitsen med skilledioden.

 

Så denne løsningen med skille mellom startbatteri og forbruksbatteri ved hjelp av skillediode vil gi et slik spenningsfall.

Alternative løsninger kompenserer for spenningsfallet. Feks. Mastervolt batteriisolator. Men disse koster litt mer.

Vennlig hilsen Capt'n.

Link to post
Hvis du er litt fingernem kan du lett øke spenningen på dynamoen din for å kompansere for skillediodene.

http://www.smartgauge.co.uk/alt_mod.html

Hmmm... har du lest det som står på slutten der?

WARNING.... Under no circumstances must this modification be done in an attempt to overcome the voltage drop introduced by split charge diodes. The voltage drop through split charge diodes varies too much as a function of the current through them. If you attempt to use this modification to compensate for this voltage drop you will either A) Achieve nothing or B) Severely overcharge your batteries or C) Achieve next to nothing followed by overcharging your batteries! It will not work.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Er det en "original" Volvo Penta dynamo er det en gul ledning som kommer ut bak på dynamoen. Det er en senseledning. Den er på mange gamle installasjoner bara ført rett til pluss på dynamoen. Den skal forlenges og kobles på + polen på batteriet. Da føler den spenningen på batteriet og vil da kompensere for spenningsfallet gjennom skilledioden.

Link to post

Hei, ser at jeg har samme problemet, men mangler denne boksen du har.

Jeg har bare 14 volt på dynamoen, men også 14 volt på batteriet.

 

Blueline: Er det denne guler ledningen du mener ?

img_1050_small.jpg

 

Den gule nede på B+, ser at den ikke går bort til batteriet.

Ville jeg fått 14,4 Volt dersom jeg hadde strekt denne gule ledningen på B+ bort til batteriet ?

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post
Har stussa litt på laddinga i båten til far min , Den viser ca 13.8 v på målaren .Så vi tok målte litt seriøst med voltmeter da fann vi ut at dynamoen laddar med 14.5 volt :-)

 

En mulighet til å omgå spenningsfallet over diodene er å flytte "spenningsføleren" til batteripolene.

Lars H. kan redegjøre for detaljene.

 

Det er verdt innsatsen.

Link to post

Det er den gule ledningen du ser. Den er koblet til + originalt sikkert for at det skal fungere også om du ikke gidder å koble den til batteriet. Du drar den bare av og forlenger den til + på forbruksbatteriet. Da kjenner den av spenningen på batteriet og kompenserer for evt. spenningstap. Du vil få mellom 14,2-14,4 V på batteriet om du gjør dette. Andre kompliserte metoder er etter mitt syn unødvendig for å få en tilfredstillende ladespenning når du har denne muligheten. Desverre der det mange ukyndige/late "proffer" som ikke kobler til denne ledningen. De tjener kanskje penger på at kundene må bytte batterier ofte?

Redigert av blueline (see edit history)
Link to post

Problemet til Steinsvigen burde kunne løses ved å flytte tilkoblingen for senseledningen bort fra B+ og til +polen på batteriet. Da vil regulatoren øke spenningen ut av dynamoen, slik at han får sine 14,5V helt frem til batteriet.

 

Problemet til Lykkeliten III lar seg nok ikke fikse på denne måten. Han har nok tykke nok kabler mellom B+ og batteriet siden han måler samme spenning på B+ som på batteriet. Dette med et lite forbehold for hvordan har har målt. Er de 14 voltene han har målt henholdsvis mellom B+ og minus på dynamoen og rett over pluss og minus på batteriet, er det nok som jeg antyder, og ny intern eller ekstern regulator er tingen.

 

Men dersom spenningen rett over dynamoen er høyere, 14 - 15V, kan problemet bestå i dårlig jordforbindelse med tap i jordforbindelsen som ofte går gjennom motorblokken. En tykk god kabel fra dynamo minus direkte til batteriminus vil da kunne få denne spenningen frem til batteriet. Litt krøkket forklart, men mål rett over pluss og minus på dynamoen og rett over batteripolene og kom med måleresultatet, så skal jeg forsøke å forklare litt bedre. Er litt sliten nå en sen kveldstund etter en hel dag i båten før sjøsetting imorgen.

 

Lars H. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Glimrende. Takk for hjelpen.

Fant også dette innlegget, og her nevner de at det bør settes på en sikring på denne "Senseledningen".

Det høres jo også smart ut (sikringer er vel alltid lurt ?).

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=39892

 

Takk, Lars. Skal måle slik du beskriver.

Redigert av LykkelitenIII (see edit history)

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post

Jeg tror du har misforstått hvor du skal sette sikringen. Jeg ville i hvert fall ikke satt den på senseledningen. Ryker sikringen, vil ladespenningen øke dramatisk, med resultat overlading og koking av batteriene, og sansynligvis også havari av dynamoen! Men en saftig sikring på selve ladekabelen, kan du så gjerne sette inn.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Da har jeg trekt ny sensor ledning (den gule), tok den av fra fra B+ og la den til + på forbruksbatteriet.

 

Resultatet ble.....

 

FØR:

Startbatteri 13,95 Volt

Forbruksbatteri 13,74 Volt

 

ETTER:

Startbatteri 14,10 Volt

Forbruksbatteri 14,00 Volt

 

Testet med 1000 rpm.

Litt forbedring etter en relativ enkel jobb :smiley:

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post

Se det ja, noe hjalp det jo. Men målte du tvers over pluss og minus ut av dynamoen etter omkoblingen? Er den spenningen mye høyere, har du for tynne kabler, enten pluss eller minus eller begge ledningene. Så kanskje du kan komme ennå høyere opp i spenning med bedre kabler? Og husk, 14,4volt på et batteri skal du ikke ha før batteriet er nærmest fulladet og du har bra turtall på motoren.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

hei dette var bra jeg såg, har også diodeskiller men hos meg går senseledningen fra +forbruk til D+, til D+ er det også koblet til en brun ledning.

 

Veldigt trangt å komme til , men jeg kan ikke se at den gule er koblet til D+

 

Kan dette være grunn til at jeg ikke får lading over 14,02 v ??

 

har kødda med dårlig lading fra jeg kjøpte båten for 2 år siden.

 

Kan batteria lade seg ut når jeg har denne koblingen??

Redigert av ares (see edit history)

Ares

Link to post

Ein ledning frå + på batteri til D+ på dynamo vil kunna tømma batteriet, ja. Den gir spenning til regulatoren, som i sin tur sender strøm gjennom ankeret i dynamoen, for å få meir lading mens motoren står. Dette tømmer batteriet, men det kan og skada regulatoren og i verste fall dynamoen. Når denne ledningen vert fjerna, kan du oppleva å få sjå lys på ladelyset igjen, om alt då er i orden.

 

Magne

Link to post

Hei igjenn!

Kobla av ledningen fra +forbruk til D+ (kobla av ved D+)

Kobla så ledningen fra +forbruk til den gule (den var kobla til B+)

 

Startet motor.

 

Her hadde skjedd noe.....

 

over polene startbatteri 14,81

over polene forbruk 13,91 ( dette var nok helt utladet)

 

senseledningen er koblet til +forbruk.

 

Synest det var voldsom lading på startbatteriet

 

Håper på å få et svar fra forumet.

Ares

Link to post

Ja, det var noe annet. Nå skal du ikke være så bekymret for at spenningen på startbatteriet synes høy. 14,4V er anbefalt spenning ved 20oC, og så varmt er det vel ikke i batteriet ditt på denne tiden. Se Ladac sin kurve for ladespenning versus temperatur. Og måleinstrumentet ditt, er det helt nøyaktig? Vanlige "billig" instrumenter kan fort gi en tidel feilvisning. Men følg litt med på spenningen både på start og forbruksbatteriet en stund.

 

volt-temp.gif

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Nå skal du ikke være så bekymret for at spenningen på startbatteriet synes høy. 14,4V er anbefalt spenning ved 20oC, og så varmt er det vel ikke i batteriet ditt på denne tiden.

 

Tillatter meg å småkorrigere litt.

14,8V er kanskje ikke noe teknisk problem for åpne bly-syre eller få AGM,

men for nesten alle andre batterier er permanente ladespenninger av mer enn 14,4V et allvorlig problem.

 

At spenningen økes på start er et fenomen som skjer pga. diodefordelingen mens det flytter høy strøm til en batteribenk mens det flytter lite strøm til andre benken.

Altså vanlig forhold ved lading av start og forbruk.

 

Litt reklame om en løsning men også forklaring til prinsippet kan leses her.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...