Jump to content

Laddar med 13.8 v er dette normalt Volvo Penta motor


Steinsvigen

Recommended Posts

Ja, den er faktisk veldig god og en bra løsning for mange problemer.

 

Men det er ikke noe hjemelighet at det ikke finnes spenningsfall.

Dette er veldig kraftige, men stortsett "bare" flere relé som blir programstyrt.

Funker fint.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
14,4V er anbefalt spenning ved 20oC, og så varmt er det vel ikke i batteriet ditt på denne tiden. Se Ladac sin kurve for ladespenning versus temperatur.

 

Beklager, Lars.

Dette er absolut ikke ment mot deg, jeg aner hvor mye du vet.

Men akkurat slik har jeg lest så mange ganger og akkurat -nu- skjønnter jeg egentlig for først hva det er som irriterer meg så ofte.

 

Det finnes faktisk ganske mange folk som kjører dynamoer med standarregulatorer som er fastinnstillte på 14,4°C ....og mer.

Men de aller fleste har batteriene sine rett på motorrommet, som ofte ikke ha tilstrekkelig lufting.

 

Jeg har sett mange slike rom som klarer fint å bli 60°C og mer varmt.

At da batterier klarer å bli varmet opp til over mye mer enn 20°C er i så fall ikke noe kunst.

 

Snakker vi da i tillegg om lokkete, eller gelbatterier som er enda verre, da kan det fort gå galt

a) med 20°C beregningen over hodet, og

b) fordi vanlig grense for å lade batterier skal være maks ca. 55°C.

 

Ønkser bare å henvise på både det og at vanlige standardregulatorer -ikke- senser på temperatur i det hele tatt,

 

Derfor anbefaling fra her:

Hvis en ikke ønsker å oppgradere til en regulator som tilpasser spenninger etter temperatur

er det bedre for batteriene hvis standardregulatoren er innstillt på noe spenning som er tydelig lavere enn den som batteriene takler som høyest spenning,

i steden for å overlade batteriene permanent.

 

... selvfølgelig pluss at batteriene får regelmessig kompensasjonslading med landstrømslader etter hvert.

 

Andre anbefaling:

Hvorfor ikke å bruke en thermometer en gang i mellom for å sjekke temperaturene på både motorrom og batterier under "vanlige" forhold?

En slik fjernthermometer m. "min-maks funksjon" koster sikkert ikke mye i Norge heller.

Det kan jo brukes for annet også, etterpå.

 

 

Men nå er jeg ferdig. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Nå spenningen på forbruksbatteriet stiger vil kompensatoren senke spenningen på dynamoen og spenningen på forbruksbatteriet vil også synke. Som tidligere sagt så sjekk kvadratet på kablene til lading av forbruksbatteriet. Er kvadratet for lite så vil du få spenningstap som igjen vil presse kompensatoren til å øke spenningen for å få riktig spenning på forbruk. Etter at du har f.eks ladet forbruksbatteriene med stasjonærladeren slik at de er fulle kan du sjekke spenningene ved lading over motor.

Link to post
.... når forbruksbatteriet nærmer seg toppladning ???

Dumme spørsmål finnes ikke, Ares, fordi

"ikke noe svar er bra nok, så lenge ikke barn kan forstår" ("Einstein")

 

 

Ja, når det først flytter like mye strøm til begge uttak blir spenningen jevnet på begge to.

Men det er ikke noe å satse på når man først har en stor forbruksbenk.

Først trenger den lenge før begge batterigrupper får absolut like mye strøm,

ellers er det jo avhengig hvor mye spenning startbatteriet takler uten å ta skade.

 

Det etter "ellers" ville jeg sjekke først, i alle fall hvis en eier lokkete eller gel-batterier.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Har vert i båten igjenn, forbruksbatteriet har blitt ladet fra i går med en cetek 7000

Startet motoren og den ladet med 14,8 på startbatteri og 14,05 på forbruk.

hvor høyt må forbruksbatteriet før kompensatoren senker spenningen.

 

Har i dag 70 kvadrat kabel (lengde 1,5 m)mellom dynamo og diodeskiller.

Mellom diodeskiller og startbatteri er det 20 kvadrat kabel (lengde 1,5 m) og det same mellom diodeskiller og forbruksbatteri.

Batteriene er 2 stk 145 amp. åpne syre batteri.

Da jeg målte spenningen gjekk motoren på tomgang (850), spenningen endret seg ikke selv om jeg øket opp til 1500 omdr.

 

Hvilken andre ledninger skal være koblet til B+ bortsett fra strømkabelen til diodeskilleren? (hos meg er det 2 tynne i tilegg)

Ares

Link to post
hvor høyt må forbruksbatteriet før kompensatoren senker spenningen.

 

Hvilken andre ledninger skal være koblet til B+ bortsett fra strømkabelen til diodeskilleren? (hos meg er det 2 tynne i tilegg)

Hei igjen.

Hva er det som dere kaller "kompensator"?

 

Det som du ser er et helt vanlig diodeeffekt.

Spenningen ligger nærmest likt så snart det flytter like mye strøm i begge rettninger, dvs. til begge to batteribenk.

Siden det i det praktiske "ikke" kommer til å skje blir det nesten alltid mer spenninmg på start enn på forbruk,

allerede pga forskjell på batterikapasiteten men også pga. manglende utlading på start.

 

Ang. koblinger på B+

"Normalt" finnes det ikke mer enn ladekablen som er standardmessig koblet til skille/ladefordeling, eller på batteri, eller på + av startmotoren.

Kanskje at det finnes en kabel til forsyning av tenningssystemet fra der og noen ganger ligger der sensen fra W-regulatoren,

men ellers skal det ikke være særlig mye mer enn det.

 

B+ er bare ladeuttak til batteri, ikke mer og ikke mindre.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Om du har et tangampermeter så kan du sjekke ladestrømmen til forbruksbatteriet. Det virker som om det ikke er fulladet. Prøv også med grovere kabel fra skilledioden til forbruksbatteriene. Sjekk også at kontakter er rene og gi dem en dusj med wd40 el. Ellers så vil det alltid være høyere spenning på det batteriet som er fulladet. Du får holde øye med nivået og fylle på vann ved behov på startbatteriet.

Link to post

Hvilespenning og vedlikeholdspenning er noe forskjellig.

 

Hvilespenning er batterispenningen etter noen timer -uten- påsatt ladekilde.

 

Vedlikeholdsspenning er den spenningen som enten

- batteriprodusenten anbefaler for å holde liv i batteriene mot selvutlading

- eller det som ladekilden leverer som vedlikeholdspenning.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Målte du 13,4V når du hadde satt på laderen, eller etter den hadde stått på noen dager? Hvis det er vedlikeholdslading over tid, er det jo ikke galt, men hvis det er det den skal fylle batteriene med, skjønner jeg du er betenkt. 12,3 og 12,5V var vel heller dårlig, hvis ikke de har stått lenge uten lading.

Målte 13.4 V når laderen stod på. Batteriene hadde da stått uten lading siden opptak i høst. Etter ca 10 timers lading ble hvilespenningen målt. Vet ikke hva som er galt her. Har forøvrig aldri hatt problemer med batteriene som jo er forholdsvis nye. Mulig jeg må sjekke at mitt voltmeter viser korrekt spenning.

Link to post

Jeg var i båten min i kveld og jobbet litt. I den forbindelse hadde jeg behov for noen spenningsmålinger. Resultatet jeg fikk var uforståelig, derfor hentet jeg et annet multimeter, da fikk jeg 0,4V lavere spenning og helt i tråd med det resultatet jeg forventet. Endte opp med å hente ytterligere et multimeter som gav samme resultat som forrige. Da var jeg fornøyd.

Med andre ord, sjekk måleinstrumentet. Selv har jeg flere Fluke instrumenter som jeg kalibrerer innimellom, veldig godt fornøyd med disse (det første jeg målte med, som gav feil måleverdi, var et eldre Goldstar multimeter som jeg nok ikke har passet så godt på). Lønner seg ikke alltid å spare på shillingen når man skal kjøpe godt verktøy.

Vennlig hilsen Capt'n.

Link to post
Spenning mellom dodeskiller og -startbatteri er lik spenning mellom diodeskiller og -forbruksbatteri (14,81v)

 

over polene startbatteri er det 14,81 volt.

over polene forbrukbatteri er det 14,05 volt.

Jeg forstod kke helt den målingen, men kan det være at skilledioden til startbatteriet som har gått? Stemmer ikke helt med 0,7V. Mål mellom inntaket på skilledioden og uttaket til hendholdsvis start og forbruk. Der skal de være ca. 0,7V begge steder om det går strøm.

 

Skilediodene er to stykk. Tenk deg en hopper med V stil. Du sender strøm inn på begge skiene bakfra. Over bindingen skal du miste ca. 0.7V. Ut fra tuppene går strømmen videre til henholdsvis forbruk og start. Måler du fra fellespunktet ( bakerst på begge skiene), og til batterisiden (tuppene) skal du måle ca. 0,7V på begge tuppene.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post

Kom på en annen mulig test. Bytt om på ledningene ut fra skillediodene og se om forbruksbatteriene får høyest spenning. Da er dioden defekt. Om senseledingen står på forbruk vil denne spenningen være uforandret, men spenningen til start ligge 0,7 V under. Flytter du sense ledningen til startbatteriet, vil du ha samme resultat som før, men forbruk med høyest spenning.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post

Mellom inntak diodeskiller og minus forbruk er det 14.81volt,

inntak diodeskiller til minus start er det også 14,81 volt.

 

Om jeg måler fra utgang(1) diodeskiller til minus forbruk er det også 14,81.

same spenningen er det fra utgang(2) diodeskiller til minus start.

 

Same spenningen (14.81) er det over polene på start mot 14,05 mellom polene på forbruk.

 

tolker jeg dette rett, så er det ikke spenningsfall i diodeskiller

Ares

Link to post
Mellom inntak diodeskiller og minus forbruk er det 14.81volt,

inntak diodeskiller til minus start er det også 14,81 volt.

 

Om jeg måler fra utgang(1) diodeskiller til minus forbruk er det også 14,81.

same spenningen er det fra utgang(2) diodeskiller til minus start.

 

Same spenningen (14.81) er det over polene på start mot 14,05 mellom polene på forbruk.

 

tolker jeg dette rett, så er det ikke spenningsfall i diodeskiller

 

Helt rett.

Da kan det kun være dårlig kontakt eller tynn ledning mellom batteripol + forbruk og utgang skillediode. Da måler du mellom batteripol + forbruk og utgang skilledode. Der skal du måle 14.81-14,05=0,76V.Om feilen er dårlig kontakt, vil du finne den ved å flytte den ene målepinnen trinn for trinn nærmere den andre. Det kan f.eks. være kabelsko eller batteriklemme. Ideelt skal du få tilnærmet 0V når du har "passert" feilen. :flag:

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...