Jump to content

Laddar med 13.8 v er dette normalt Volvo Penta motor


Steinsvigen

Recommended Posts

Finnes det B+ for "sense ledning" på alle dynamoer?

B+ finnes på alle, der tilkobles +ladekablen.

 

Men til det du antakeligvis ville spørre om:

De færreste dynamoer har mulighet for noe ekstern sense.

Senseledningen finnes presis talt ikke på selve dynamoet (som er en enhet av flere grupper),

men på regulatoren som er en separat del av dynamoen.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Målte 13.4 V når laderen stod på. Batteriene hadde da stått uten lading siden opptak i høst. Etter ca 10 timers lading ble hvilespenningen målt. Vet ikke hva som er galt her. Har forøvrig aldri hatt problemer med batteriene som jo er forholdsvis nye. Mulig jeg må sjekke at mitt voltmeter viser korrekt spenning.

Sjekk voltmeter først. Hva slags lader har du? Hvis laderen er liten og banken stor, kan det hende den trenger lenger tid om batteriene er langt nede. Den bør jo komme opp på omkring 14,4V under ladesyklussen, skal det bli noe greie på.

Link to post
Etter ca 10 timers lading ble hvilespenningen målt. Vet ikke hva som er galt her.

 

Hvor lenge ventet du, etter avsluttet lading, før du målte hvilespenning?

 

Et fulladet batteri vil teoretisk ha en hvilespenning på 12,76 volt, mens et flatt batteri har en hvilespenning på 11,88 volt.

Hele batterikapasiteten utgjøres altså av en differanse på 0,88 volt. For å kunne måle hvilespenningen bør batteriet stå uten belastning noen timer

 

 

batterispenning.jpg

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post

Jeg har 2 dynamoer på min VP 43HK (m/turbo)

 

Det er skilledioder etter begge dynamoene. Kan jeg da trekke den gule ledningen til + på forbruksbanken, eller blir det helt feil?

Det er en "Batman"-sak som overvåker det hele, så det er mulig det er koblet slik av forrige eier at alt egentlig fungerer som det skal, men jeg mener å huske at den lader på en spenning rett under 13V. (mulig jeg husker feil, men jeg skal sjekke senere i kveld når jeg skal ned i båten).

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Ja, hvilespenningen ble målt flere dager etter ladingen på 10 timer (som jeg antar er for kort tid til å fullade batteriene).

 

Der ligger hele problemet! Laderen har stått for kort tid, og batteriene har vært for mye nedtappet. Om laderen hadde stått tilkoplet et par døgn så hadde nok tallene stemt bedre med fasiten....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg lurer på hvorfor de aller fleste snakker om volt og voltmetre hele tiden og glemmer amperemetrene?

Er det ikke litt logisk at man i tillegg til å måle potensialforskjeller i anlegget med de utallige feilkilder som finnes der også måler hvor eventuelt strømmen blir av og om det i det hele tatt går noe strøm i kretsen?

 

Det er jo det som er det fine med amperemeterne, at målingen man foretar kun gjelder for den kretsen man måler i mens volten fort blir en blanding av hummer og kanari når man har en feil et eller annet sted.

 

Mange ganger skyldes slike problemer det jeg kaller feil i klessnorkretsen, det vil si de sorte ledningene mange har glemt at det også går strøm i. Med ørten kabelsko oppå hverandre og en dårlig kontakt i bussen så får man kanskje metervis av feilsløyfer og noen uforklarlige spenningsmålinger.

 

Så hender det jo også at dynamoen jobber som bare pokker og batteriene ikke blir oppladet fordi et fastsveist gløderele holder glødingen på motoren inne osv.

 

Et tangamperemeter er et must hvis man ønsker å finne slike feil effektivt.

Link to post

Alle instrumenter må gjøres gode med å lære seg å bruke dem.

Man kan med de fleste multimetre måle strøm opp til ca 10 ampere noe som er for lite for de målingene det her er snakk om.

Men så kan man kjøpe et tangamperemeter for større strømmer og koble dette til multimeteret.

 

Et bedre alternativ er å kjøpe et eget tangamperemeter, for da kan man lese av strøm og spenning samtidig.

 

Det har blitt diskutert slike instrumenter her på båtplassen flere ganger, og de koster ikke så veldig mye i den kvaliteten du trenger.

Link to post

Nye målinger i dag, temp. 8,5C

 

Mellom inntak diodeskiller og minus forbruk er det 14.76volt,

inntak diodeskiller til minus start er det også 14,76 volt.

 

Om jeg måler fra utgang(1) diodeskiller til minus start er det også 14,76volt.

Utgang(2) diodeskiller til minus forbruk er det 14.05volt

 

Same spenningen (14.76volt) er det over polene på start, og 14,05volt mellom polene på forbruk.

 

Skiftet kabel utgang (1) diodeskiller over til forbruk å fekk 14,05volt, mens kabel fra utgang (2) til start viste forsatt 14,76volt

 

 

Målte også inngang diodeskiller til pluss start og forbruk det viste 0 volt,

målte også respektive utganger (1 og 2) fra diodeskiller til pluss start og forbruk her var det 0,7 volt.

 

 

Fann foresten en celle på forbruksbatteriet som det var lite væske på og som hadde litt lavere syrevekt, enn de andre cellene.

 

Er det noen her som forstår problemet ????

Ares

Link to post
Jeg har 2 dynamoer på min VP 43HK (m/turbo)

Det er skilledioder etter begge dynamoene. Kan jeg da trekke den gule ledningen til + på forbruksbanken, eller blir det helt feil?

Det kan du vel gjøre.

 

Obs:

Hvis dynamoene lader på hver sin krets (f.eks. den ene bare på start og den andre bare på forbruk)

da -må- tilsvarende gule senskablen også sitte på samme/tilhørende ladekretsen.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Skiftet kabel utgang (1) diodeskiller over til forbruk å fekk 14,05volt, mens kabel fra utgang (2) til start viste forsatt 14,76volt

Siden det ikke går strøm til (1) og du fortsatt måler 14,76 blir det bare at dioden er knekkt,

 

=> hvis det ikke finnes en tilkobling til.

Kanskje at man glemte å ta bort kablen mellom B+ og + på startmotoren?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

"Siden det ikke går strøm til (1) og du fortsatt måler 14,76 blir det bare at dioden er knekkt"

 

Forsto ikke dette.

 

Det jeg gjorde var å koble ledning fra utgang(1) diodeskiller til pluss start og da viste den 14,76volt, når den sto tilkobla pluss forbruk viste den 14,05 volt.

 

Samtidig kobla jeg ledning fra uttak(2) diodeskiller til pluss forbruk og den viste 14,05, da den var tilkobla pluss start viste den 14,76.

 

Ja du kan gjerne si at jeg er helt grønn, for slik føler jeg meg også i dette øyeblikk.

Ares

Link to post

Hvis jeg forstår dette riktig, så har du byttet om ledningene mellom utgang en og to på diodeskilleren, men spenningen på batteriene forblir uendret under ladning.????

 

Hvis dette er riktig konkludert av meg, så vil jeg si at du har kanskje har to mulige årsaker.

1.

Det går strøm gjennom kretsen til forbruksbanken slik at spenningsfallet i dioden der er størst samtidig som dynamoen klarer å opprettholde regulator setpunkt. Sjekk strømmen i kretsen. Man kan ikke utelukke at en slik feil kan skyldes en batterifeil. Har du to forbruksbatterier, kan du gjøre et forsøk ved å koble fra minuspolen på det ene batteriet, starte opp og kontrollere, koble til dette batteriet og så koble fra det andre og gjenta testen.

 

2

Du har kanskje et spenningsfall i en minuskobling mellom batteriene i en eller annen kobling. Mål spenningen mellom minus på startbatteri og minus på forbruksbatteri mens motoren går. Multimeteret skal vise 0 volt.

Link to post

Jeg har forstått det sånt at

- han skiftet utgang 1 til utgang 2 og omvent

- at han fortsatt måler 14,76V på startbatteriet etter hvert.

 

Med det blir det egentlig som eneste mulighet at det finnes en ladekilde -forbi- skilledioden.

Korriger meg gjerne hvis jeg har missforstått.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Det ringte forresten en bjelle langt inni bakhodet. Jeg tror jeg har vært ute for et tilfelle hvor senseledningen leverte ladespenning ut når motoren gikk på grunn av en feil i regulatoren. hvis batteriet da er fulladet, så er det teoretisk mulig at dette er den uønskede forbikoblingen. Man kan enkelt kontrollere dette vil jeg anta ved å koble senseledningen til B+ på dynamoen.

Link to post

For å gjøre det enkelt kan du koble batteriene i banken fra hverandre å måle spenningen på hvert batteri. Da vil du se om det batteriet som hadde lite vann/lav syrevekt på en celle er ok. Så kan du koble kun et av batteriene i banken tilbake til skilledioen(late som om det ene batteriet er banken) å se hva ladespenningen nå blir.

 

Jeg regner med at du ikke har den nye 115 amp dynamoen og de eldre dynamoene med lavere effekt har en tøff jobb med med å lade banken så spenningen blir lav på banken inntil den nærmer seg full. Det ser for meg ut som om det ikke er noe feil på hvordan du har koblet systemet eller på dioden. Det er nok heller banken som drar mye strøm(ikke full, eller strømtyv).

 

Om ikke noe av det over nevnt gir fornuftig svar kan du koble ut skilledioden å la ladestrømmen gå rett til forbruksbatteriet for å se hva spenningen nå blir.

 

Som tidligere nevnt så vil et amperemeter gi mange svar. Jeg har selv et billig et fra Biltema. Sikkert ikke det mest nøyaktige men for en skapelektriker så har den gitt stor glede og betalt seg mange ganger. Veldig greit å sjekke systemet om bord for å se hvor strømmen faktisk tar veien.

Redigert av blueline (see edit history)
Link to post
Målte også inngang diodeskiller til pluss start og forbruk det viste 0 volt,

målte også respektive utganger (1 og 2) fra diodeskiller til pluss start og forbruk her var det 0,7 volt.

 

Disse målingene skurret litt for meg. Mener du at du har 0 spenningsforskjell fra inn på diode til plusspol, mens det er 0,7V i forskjell på begge utganger til plusspol? Det var ikke omvendt?

 

Du har sagt litt om kablene på plussiden din, men hvordan er minusdelen? Kan det være dårlig kontakt fra minuspolen på forbruksbatteriet? Jeg var borti et tilfelle med to forbruksbatterier i paralell, hvor det ene var under 12V og det andre over 12,8 etter to dager. Det var nye polsko og kabler, og så veldig flott ut. Under måling, var jeg borti både pol og polsko samtidig med målepinnen, og det slo gnister. Da ringte ei bjelle, og det viste seg at et spenningsfall i polskoen på over 2V hindret forbruk fra det ene batteriet :eek: .

Link to post

Ser av flere innlegg att det er ”angsten” for å tappe startbatteriet som får flere til å kjøpe masse dubidetter for å sikre seg. Har gjort det veldig enkelt, har ett startbatteri som er koblet kun til motoren (starteren) og to stykk forbruks-batteri som dynamoen er koblet til, fra forbruks-batteriene går det ein ledning over til start-batteriet der det er koblet ett enkelt relé som er styr av olje-tryks bryteren. Når motoren starter aktiveres relet og batteriet vert ladet og når motoren stopper er det ikkje fysisk kontakt mellom batteriene, lader med 14,4 til 14,5v. Denne koblings-måten er sikkert ikkje etter ”boka” har virker fint i alle dei 4 årene eg har hatt dette opplegget.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...