Jump to content

Hvor mye ballast i Rolvsnes 26


maia

Recommended Posts

Har en Rolvsnessnekke fra 1969 26,etter noen turer på fjorden i ruskevær kan det virke som om den ruller vel mye,kjører jeg mot bølgene oppfører den seg greit,fra før vil jeg tro det ligger ca 200kg ballast fordelt i kjølen,båten har vel ikke nok fribord til at det bør være noe mye mer kanskje?fint om noen kunne komme med innspill på dette,det er jo en gammel skute men ser ut til å være robust bygget,kanskje flere med denne type båt på forumet.

Link to post

Jeg har en 25 ft. Forlandsbåt, en båttype som ligner på Rolvsnes. Da jeg kjøpte denne var det ca. 200 kg. rullestein under dørkene på båten. Da jeg gjorde rent under dørkene fjernet jeg all ballasten og erstattet noe av denne med ca. 60 kg jernbarrer noe som har fungert bra. Motoren som står i denne båten er en Sabb 2H som veier ca. 200 kg.

Jeg antar at en økning av ballastmengden ikke vil ha så mye å si for rullingen, da mye rulling er typisk for denne skrogfasongen. Mer ballast vil kunne medføre at bevegelsene blir krappere og båten mer ubehagelign å være ombord i. Dersom du likevel ønsker mer ballast i båten så vil forresten fribordet bli redusert med ca. 1 cm for hvert 100 kg innlagt ballast.

 

MVH

Fiks

Link to post

Har en 28 fots Rolfsnes som aldri har vært i bruk, stått i naust siden den var ny i 83. Hører en del om at disse båtene ruller og at det kan monteres slingrekjøler for å bremse rullingen litt. Solide båter som varer evig hvis de blir tatt vare på, kjennt for å være gode sjøbåter. Båten står på finn hvis du vil se bilder av den. undefined

Link to post

Min Rolfsnes 26 slingrer noe helt utrolig mye i sjø fra siden. Kan ikke tenke meg at den har for lite ballast. Båten har vært rimelig urørt siden den kom fra fabrikken. Har blitt fortalt at disse båtene slingrer mye rett og slett, uten at det egentlig har noe å si for sikkerheten.

 

Og husk, det er en sjark og ikke en snekke.

 

JRO

Link to post
  • 2 måneder senere...

For å få en båt til å slingre mindre må tyngdepunktet KG flyttes opp, vil slingre mer hvis man legger mye vekt i feks kjøl (tenk pendelen)

KG= avstanden mellom kjøl (K) og G (tyngdepunktet)

 

Husk.. En båt som slingrer har som regel god stabilitet, kontra en som slingrer lite.

 

Dette var enkelt forklart.. Her følger en dypere formulering vedrørende stabilitet:

 

Det er Avstanden GM = Metasenterhøyden som er mål for stabiliteten (avstanden mellom tyngsesenter og metasenterhøyden) M er opggitt fra båt konstruktøren og kan bare endres ved ombygging av skroget.. Minimum kravet for dette er 0,15 meter. Desto høyere punktet M (Metasenteret) ligger over G desto mer stabilt skrog og motsatt..

 

Og vet dere hvorfor båter omtales som kvinner?? Fordi GZ kurven (den opprettende arm) har kvinnelige former.

 

Jaja vet ikke om dette var interessant, men gammel lærdom poppet opp når jeg så denne tråden.

Redigert av Mrd68 (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...