skandale Startet 24.Mai.2004 Del på Facebook Startet 24.Mai.2004 HEI ALLE SAMMEN.JEG HAR FÅTT EN DEL SOPP PÅ TREVERKET MITT I PENTEYEN SOM ER UTE UNDER KALESJEN.lURER NÅ PÅ OM DET ER NOEN SOM HAR ET GODT FORSLAG HVORDAN JEG KEN EVT. SKJULE DET STYGGE TREVERKET.ÅPEN FOR ALLE FORSLAG.HILSEN JARLE SKANDALE.OBS VILL HA EN PEN BRUNFARGE. Sitér dette innlegget Link to post
heira Svart 24.Mai.2004 Del på Facebook Svart 24.Mai.2004 Hei. Hva slags trevirke er det fra før, farge???????????? Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post
skandale Svart 24.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2004 Hei.Det er Brunt med en god del sopp.Har prøvd og pusse ned men da blir det også endel hvite(lyse)flekker.Jeg har en 26 Fjord Consul fra 1967 som det ikke er gjort noe med treverket på mange år Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 24.Mai.2004 Del på Facebook Svart 24.Mai.2004 Beste vil nok være å bytte pentryet(det er det du mener, ikke sant? står nemlig PENTEYEN) ditt(holder vi forresten på med), men dette kan nok komme til å koste litt da. Hva med en mørk beis eller lakk? Eventuelt kan du jo male det i en farge....... Har du noe bilder av denne soppen og pentryet? Da vil det bli lett å komme med flere forslag. Hvis det bare er deler av pentryet som det er sopp på kan det jo hende at det går an å bytte bare disse delene........... Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
heira Svart 24.Mai.2004 Del på Facebook Svart 24.Mai.2004 Hei. Den soppen du snakker om er antagelig jordslag og den er et he...te og bli kvitt hvis den har koset seg der lenge . Prøv og puss det meste bort men det er vel begrenset hvor mye du kan pusse da jeg mener der er finer i innredningen?? Vask deretter med soppstopp for å bli kvitt soppsporene som kommer til bake hvis de får ny næring (f.eks fuktighet) :diving. For å friske opp fargen kan du bruke enten mahognibeis eller teakbeis før du legger lakkstrøk (4-5). Erfaringsmessig er det ikke sikkert at resultatet blir 100% da heller. Beste resultat er eventuelt å bytte treverket men det er mye jobb . Lykke til. Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post
Bertinius Svart 25.Mai.2004 Del på Facebook Svart 25.Mai.2004 Hva med å prøve en blanding av lut og kaustisk soda, etter at du har pusset ned? Dette bleker treverket, før du behandler det som resten av det samme trevirket. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 26.Mai.2004 Del på Facebook Svart 26.Mai.2004 Hva med å prøve en blanding av lut og kaustisk soda, etter at du har pusset ned? Dette bleker treverket, før du behandler det som resten av det samme trevirket. Her tror jeg du har vært litt trøtt Bertinus. Lut og kaustisk soda er to sider av samme sak. I tillegg mørkner treverk ved påvirkning av lut, spesiellt eik, teak og edle tresorter som blir helt svarte under eksponering med sterke alalier som vi her snakker om. Gran og furu lysner om man nøytraliserer treverket med 60% Edikksyre blandet ned 7:1 med vann (7 deler vann). Mens edeltre ofte forblir sorte. Imidlertid kan disse også lysnes med bruk av vannstoffhyperoksyd, men det er en krevende oppgave å få disse tresortene fine igjen etter lutpåvirkning. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.