Jump to content

Hjelp til Raymarine c70

coco

Recommended Posts

Må innrømme at jeg ikke helt skjønner hvordan dette med kartbrikker fungerer.

Ok, jeg har en kartbrikke med Norge/Sverige, Gold fra Raymarine, denne fungerer fint.

Ser dog at for plotting av ruter vil det være bedre å benytte PC (større skjerm). Men, er det da slik at jeg trenger

tomme brikker for å lagre mine data, eller tar jeg med meg hjem Gold-brikken til pc? Kan jeg lagre på denne?

Dersom dette står forklart i brukermanualen er det i såfall med liten skrift :headbang:

Askeladden 705, 4,2L Mercruiser

Har fått tilbakemelding fra forhandler at der er plass til noe på den originale brikken, uten at jeg fikk vite hvor mye ledig plass det var.

Ellers skulle det være kurant med en annen brikke og benytte denne å kopiere data fra denne inn på plotter for så å sette inn kartbrikken igjen.

For å kunne bruke kart brikken på pc må du ha en egen kortleser. Denne er spesiell og må kjøpes fra forhandler av kart/plotter.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Takk for svar!

Så man benytter en tom kartbrikke i pc (kortleser), lager rute o.l, lagrer, tar ut kartbrikke fra plotter, inn med ny brikke og kopierer inn nye data for så å putte inn original kartbrikke (haha, for å si det lettvint).

Noen som vet hvordan dette gjøres?

Askeladden 705, 4,2L Mercruiser

Trenger ikke være en "kartbrikke". Vanlig minnekort skal fungere. Men for å få det til å fungere må du ha denne spesielle kortleseren som plotter/kartleverandør selger. Dette da denne er kodet for å kunne lese den originale kartbrikken.

Rutene du legger opp skal kunne kopieres begge veier, dvs fra/til pc/plotter.

Har ikke selv gjort dette enda da jeg mangler denne spesielle kortleseren :cryin:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

• 2 måneder senere...

eg "låner" denne tråden, siden den heter Hjelp til Raymarine C70

Har en C70 men får ikke GPS fix fra antenna, (Raystar 125) Ser på antenna at den grønne dioden blinker hvert 4. sek, som tyder på at den mottar GPS signaler og er i Seatalk mode

Antenna er koblet via et interface Raymarine E85001, her lyser 2Raytech" dioden

Jeg fikk GPS fix første gangen jeg koblet den opp, men et par dager senere så fungerer den ikke.

Er det noen som har noe tips?

eg "låner" denne tråden, siden den heter Hjelp til Raymarine C70

Har en C70 men får ikke GPS fix fra antenna, (Raystar 125) Ser på antenna at den grønne dioden blinker hvert 4. sek, som tyder på at den mottar GPS signaler og er i Seatalk mode

Antenna er koblet via et interface Raymarine E85001, her lyser 2Raytech" dioden

Jeg fikk GPS fix første gangen jeg koblet den opp, men et par dager senere så fungerer den ikke.

Er det noen som har noe tips?

Hvorfor kjører du SeaTalk til NMEA gjennom E85001, når du kan kjøre SeaTalk direkte til plotteren. Du trenger kanskje en fordeler for SeaTalk på 3.

Hvorfor kjører du SeaTalk til NMEA gjennom E85001, når du kan kjøre SeaTalk direkte til plotteren. Du trenger kanskje en fordeler for SeaTalk på 3.

Grunnen til at jeg bruker E85001 , er at jeg skal koble til VHF og ekkoloddmodul (DSM 30).

Mulig jeg skulle ha brukt en annen "boks" istedet for E85001?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...