Jump to content

Manuell kontra el septikpumpe

SRA

Recommended Posts

Litt på siden til temaet.

Skal hive ut den gamle dassen og sette inn vannklosett i sted, og lurer i den forbindelse på ein del ting angående installasjonen. Har anskaffet toalett/ tank/ slanger/ skroggjennomforinger og slanger+ + +. Skal/må tanken ligge høyre en selve toalettet, (eventuelt hvor høy). Toalettet mitt kommer under vannlingen (15cm) er det fare for att vann kan renne tilbake i toalettet, bør eg sette på ett bend med lufting?. Må slangen fra tankutløp til skroggjennomforinger ligge med fall heile veien for å tømme tanken under fart, eller oppstår det ett stort nok sug under fart som tømmer den.

Redigert av Canargo (see edit history)

Det er vel flere faktorer å tenke på ved valg av papir?

Blant annet hvor finfordelt gugge pumpa lager av papiret. Omtrent det eneste negative jeg kan komme på om Fenixen jeg hadde, var at den hadde en "selvdrenerende" septiktank. Idéen om å ha hele tanken liggende over vannlinjen så den kan tømme seg selv er jo grei nok, men i mitt tilfelle måtte tanken omtrent dreneres med pipette. Det eneste som funket var selvoppløselig spesialpapir til ca femti kroner per meter.

Dessuten, jo mer finfordelt gugga som kommer ut av tanken er, dess fortere blir den jo resirkulert i naturen.

Eller var det dette spørsmålet om valg av pumpe egentlig handlet om ? :blush:

Jo da, en har da erfaring med begge deler. Så lenge begge er i orden, lukter det ikke fra noen av dem. Men både manuelle og elektriske kan svikte. Gummimembranen på min manuelle RM-pumpe sprakk etter mange års bruk, og gørren kom absolutt ikke ut der den skulle. Litt av en vaskejobb jeg fikk. RM-pumper er regnet for kvalitet. Og etter mange år med elektrisk tømmepumpe (kvernpumpe i rimelig prisklasse) sluttet den å pumpe midt under ferien. Heldigvis var det standardtype, så jeg fikk tak i ny av samme type i nærmeste gjestehavn. Men det finnes pumper å få i andre og bedre kvaliteter som f.eks. Whale Gulper.

Siden toalettpapir også er blitt nevnt, sies det at problemet med resirkulert papir er at det inneholder mye limstoffer da fibrene er blitt så korte i resirkuleringen at det behøves mye lim for å få papiret til å henge sammen (og ikke at det er brukt til . . . før :lol: ). Dette limet gjør at papiret setter seg fast og tetter i alle krinkelkroker i toalettsystemet. Selv bruker jeg nå Lambi og er godt fornøyd med det, bra for stumpen og bra for toalettsystemet. Jeg har elektrisk pumpe både i dassen og for tømming av tanken, og kommer ikke til å gå tilbake til manuelt system. Min Saga 27 er ingen luksusbåt, men litt comfort skal jeg da ha.

Lars H.

(selvutnevnt drittunge)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 1 måned senere...

Hvordan henter dere strøm til kvernen?

Holder akkurat nå på med å koble siste resten av det elektriske, og kabelen til "drittpumpen" er på 16m2 (vel 7mtr totalt og 20A). Problemet mitt blir da alle overgangene, en fra pumpekablene til 16m2-kabelen tilbake til m2 akkurat gjennom bryteren og opp igjen til 16m2, og så ned igjen til 6m2 for å koble inn en sikring i batterienden også.

Så lurte jeg på om det holder å hive en 16m2 kabelen rett på automatsikringen (100A) til brukerne mine? Denne enden skal jo bare sikres for kabelfeil? Pumpen er jo sikret i den ferdigmonterte kabelstussen.

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...