enrico Startet 24.Mai.2004 Del på Facebook Startet 24.Mai.2004 har noen andre derute samme type varmer ? brukte den aktivt nå i helgen med 5 grader varme ute ,men om morgenen ville den ikke starte. den har spenning og diesel men starter ingen prosess med pumping og tikking. den er kun 1 år gammel. somebody knows what it is ? hvilken garanti gjelder på denne type utstyr ? Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 24.Mai.2004 Del på Facebook Svart 24.Mai.2004 I forb. med en annen sak var jeg i kontakt med Forbrukerrådet. Begrepet "garanti" anså de som uinteressant i de fleste sammenhenger. En eventuell garanti skal gi deg noe mer en det reklamasjonsloven gir deg rettigheter til. Det som var det viktigste begrepet var nemlig reklamasjonsloven. 2 års reklamasjonsrett på produkter med kortvarig levetid og 5 års reklamasjonsrett på produkter med antatt levetid over 2 år. Nå vet jeg ikke ha som feiler din dieselvarmer, og det virker det ikke som du har oversikt over heller, så for å kunne vurdere om dette kommer inn under reklamasjonsloven så må du først finne ut hva som er feil. Hvis den ikke virker f.eks pga. lav batterikapasitet, sikringer som er gått, feil bruk osv. eller andre ting som ikke vedkommer selve dieselvarmeren så kommer ikke dette under reklamasjonsretten. Siden den kun er 1 år gammel så er det jo klart at du har reklamasjonsrett hvis feilen ligger på selve dieselvarmeren. Få noen til å se på den hvis du ikke forstår deg på det selv. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 24.Mai.2004 Del på Facebook Svart 24.Mai.2004 Vet ikke om jeg skal driste meg til, men har du tatt frem dokumentasjonen for varmeren? Jeg gikk igjennom gamle oppsamlede papirer i båten igår, Og fant ganske mye dokumentasjon om varmeren, Blant annet feil og feilsøking på varmeren som også var en eberssprecher men mye eldre en din. Det var faktisk en god del ting som kunne monteres feil. Småpala Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 24.Mai.2004 Del på Facebook Svart 24.Mai.2004 Du sier at den får strøm, er du helt sikker på det? Det har akkurat vært en diskusjon her om spenningsfall i ledninger til varmere. De krever mye i startøyeblikket, men ikke så mye under bruk. Kan det tenkes at du har brukt mye strøm senere på kvelden, etter at du startet varmeren? Da kan batterispenningen ha sunket akkurat nok til at den ikke ville starte neste morgen. Jeg kjenner ikke varmeren din, dette var bare et forslag. Hvis den starter igjen etter at motoren har gått en stund, eventuelt mens motoren går, bør du gå opp i tverrsnitt på kablene. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Ingar Svart 24.Mai.2004 Del på Facebook Svart 24.Mai.2004 Slutter meg til det Smaapala skrev. Moderne varmere er data-styrte og det er en rekke ting som sjekkes, og må være i orden, før den går videre i programmet. På enkelte Ebere går det også an å koble på en lys-diode som viser hva den holder på med, evt. hvilket problem som har oppstått. Når det gjelder Eberspecher kan man også få kjøpt en utfyllende service-manual ved henvendelse til importøren. Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 24.Mai.2004 Del på Facebook Svart 24.Mai.2004 Hei Enrico Har samme varmer som deg og har også hatt en del startproblemer med min. I datakortet så registreres det feil. Den registrerer enkle feil og grove feil. Grove feil telles opp til 5 og da står varmeren i syv stener. Den må da koples til dataprogrammet som finnes på merkeverksted for å gå gjennom hvilke feil som har vært og få disse slettet. Så funker den igjen. Dette kan være en feilkilde i tillegg til de som er nevnt over. Jeg var i Moss med min, ligger et verksted på Høyden med veldig kjekke karer, tok den med en gang mens jeg ventet. Stikk innom når du er i havna så tar vi den over en Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.Mai.2004 Del på Facebook Svart 24.Mai.2004 Hej på er! Kan ikke hjelpe er, min Eberspächer D4 går bra, litt mye stöy, men annars bra! mitt problem er istellet att den stör TV-bilden,när jeg ser på TV på kvällen! Vad kan jag göra åt detta? fann dette om feilkoder på Ebersp. om det kan vare til hjelp, http://www.tomba.no/index.php?subaction=sh...amp;ucat=2& Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ingar Svart 24.Mai.2004 Del på Facebook Svart 24.Mai.2004 Vad kan jag göra åt detta? Først ville jeg funnet ut om støyen er luft eller lednings-båren.Dette kan man gjøre ved f.eks. å kjøre TV'en direkte på 220V landstrøm når du ligger i havn. Sitér dette innlegget Link to post
Stavanger_Seil_AS Svart 24.Mai.2004 Del på Facebook Svart 24.Mai.2004 har noen andre derute samme type varmer ? brukte den aktivt nå i helgen med 5 grader varme ute ,men om morgenen ville den ikke starte. den har spenning og diesel men starter ingen prosess med pumping og tikking. den er kun 1 år gammel. somebody knows what it is ? hvilken garanti gjelder på denne type utstyr ? Har du fått varmeren installert av samme leverandør som har levert produktet har du i utgangspunktet alt ditt på det tørre mtp. kostnadsfri reparasjon. Det er ingen tvil om at man har 5 års reklamasjon. Om man da får utført en kostnadsfri reperasjon avhenger imidlertid at varmeren er forskriftsmessig installert, vedlikeholdt og brukt etter bruksanvisning. Tipper i likhet med andre her at det er strømproblemer utifra den lille infoen du har. Hvor mange volt får du inn på varmeren? Kommer det strøm ut fra varmeren mot pumpe? (mål først direkte på varmer og om du der har strøm deretter i enden av kabel inn på pumpe) Om temp. sensor er løs vil varmeren heller ikke starte pumpe så vidt jeg husker. Som det er blitt nevnt finnes det et pc program som stiller diagnose. Ved at servicemann tar med pcen på kaien finner man ihvertfall i utgangspunktet feilen på 2 min. Nevner et par tips ifm. varmer. Få varmeren CO2 målt. Er varmeren innstilt riktig vil den få bedre forbrenning, sote mindre og vare lenger. Som det sikkert også har vært nevnt før så bør varmere generelt sett gå på fullt før avstengning slik at man "brenner ren" varmeren før avstengning. Har man varmeren på til man fortøyer båten søndag kveld så er det viktig at man ikke kutter strøm til varmer før den har kjølt seg ned osv. (om man ikke har koplet den direkte på batt.) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 25.Mai.2004 Del på Facebook Svart 25.Mai.2004 mitt problem er istellet att den stör TV-bilden,när jeg ser på TV på kvällen! Vad kan jag göra åt detta? Lese en bok, eller kanskje snakke med kona istedet ?? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
enrico Svart 25.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2004 takk for mange gode tips. skal sjekke opp flere forhold men varemeren ble levert fabrikkmontert for 1 år siden så jeg skal plage produsenten videre om jeg ikke får det til selv greit å vite at det er 5 års garanti på slike ting om ting er forskriftsmessig gjordt. trodde båtbransjen opererte med ut døra garanti stort sett. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 25.Mai.2004 Del på Facebook Svart 25.Mai.2004 Lese en bok, eller kanskje snakke med kona istedet ?? Suzuki verkar jobbigt!!! skall ut i kveld o kolla det Ingar skrev.......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Herman Svart 25.Mai.2004 Del på Facebook Svart 25.Mai.2004 Etter å ha lest alt som kan gå galt med en sånn varmer, blir jeg mer og mer glad for min. Den brenner hvis det er diesel på tanken. Hvis tanken er tom fyller jeg på mer diesel. Men så er jeg så sær at jeg ikke har trykkvann heller. Jeg syns det blir for dumt å tørste ihjel fordi batteriet er flatt Kanskje det er fordi jeg bor i båten, da gidder jeg ikke å reparere mer utstyr enn nødvendig. Er det noe jeg har lært, er det at båtutstyr ikke er laget for å bli brukt. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
hermansen Svart 25.Mai.2004 Del på Facebook Svart 25.Mai.2004 har noen andre derute samme type varmer ? brukte den aktivt nå i helgen med 5 grader varme ute ,men om morgenen ville den ikke starte. den har spenning og diesel men starter ingen prosess med pumping og tikking. den er kun 1 år gammel. somebody knows what it is ? hvilken garanti gjelder på denne type utstyr ? Har du sjekket det enkleste først ? Jeg hadde samme problem med min og det var sikringen som var gått. Byttet sikring og alt fungerte. På min kobling var det 2 sikringer. En for vifte (og kontroll) og en for brenning/tenning. Sitér dette innlegget Link to post
enrico Svart 27.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2004 nå er feilen funnet og utrettet. hjernen er byttet og alt funker . dagens tekniker har med pc og sjekker status med software og ikke øyne og ører. for selvtillitens skyld er det godt at det ikke var en enkel feil jeg selv burde ha funnet. tror alt går på garantien også takk til termomarin som importør og til ragnar ringstad i fredrikstad som fixet det hele slike gutter det vil båtfolket(jeg) ha. Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 27.Mai.2004 Del på Facebook Svart 27.Mai.2004 nå er feilen funnet og utrettet. hjernen er byttet og alt funker . dagens tekniker har med pc og sjekker status med software og ikke øyne og ører. Flott da er helga reddet. Dette er en feil som jeg også hadde på min. Det er visst en serie med hjerne/datakort som har en produksjonsfeil. Dette kan jo være til informasjon til alle som har samme type varmer og ikke eldre enn 3 år. Og det skal være gratis å reparere. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 26.August.2006 Del på Facebook Svart 26.August.2006 nå er feilen funnet og utrettet. Har hatt akkurat samme problem med min Eberspächer D4 som Enrico. Søkte på Baatplassen og fant denne tråden. Kontaktet termomarin som Enrico og fikk akkurat samme gode service. Henviste meg til nærmeste servicemann. Hjernen ble byttet og varmeren varmer nå som bare det. Apparatet er fra 2003 - ingen kostander - alt dekket på garantien (reklamasjon) Sitér dette innlegget Link to post
Laurelturbo Svart 10.November.2009 Del på Facebook Svart 10.November.2009 Hei, har søkt litt på emnet, men fant ikke noe som helt passet.. Eg har en D4L i båten min. Første gang eg prøvde den ville den ikke starte, dvs, viften starter, pumpen går, den får diesel, men ingenting skjedde. Så tok eg ut glødepluggen (denne tenner vel og?), og prøvde på nytt. Da startet den, gikk en liten stund før den gav fra seg noen smell, og da stoppet vi den (den hadde da gått i ca 30sek). Etter dette har den nektet å starte. Glødepluggen blir varm, den får diesel, viften går, men den begynner ikke å brenne! Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Laurelturbo Svart 10.November.2009 Del på Facebook Svart 10.November.2009 Hei, har søkt litt på emnet, men fant ikke noe som helt passet.. Eg har en D4L i båten min. Første gang eg prøvde den ville den ikke starte, dvs, viften starter, pumpen går, den får diesel, men ingenting skjedde. Så tok eg ut glødepluggen (denne tenner vel og?), og prøvde på nytt. Da startet den, gikk en liten stund før den gav fra seg noen smell, og da stoppet vi den (den hadde da gått i ca 30sek). Etter dette har den nektet å starte. Eg har funnet ut av\prøvet følgende: Glødepluggen blir varm den får diesel Å holde høyt turtall på båten for å få opp spenningen hjelper ikke viften går, men den begynner ikke å brenne! Dette er forøvrig en eldre modell, en orange sak. Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 10.November.2009 Del på Facebook Svart 10.November.2009 Lurer dere på noe om Eber varmere så er dette karen å kontakte Veldig hyggelig kar Det er han som står som servicemann for Termomarin postet fra siden deres Vi har et godt samarbeid med IMS Per Varild i Sandefjord, som har mange års erfaring med feilsøking og reparasjon av varmere. Han selger også deler til Eberspächer og Ardic varmere til sluttbruker. Kontakes på mobil 907 84 056 eller via mail: per(at)imssandefjord.no Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Laurelturbo Svart 10.November.2009 Del på Facebook Svart 10.November.2009 Han skal få seg en mail, takk for tipset! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.