Jump to content

Hvilken båthenger til Askeladden 535 Bowrider?

Bjerknez

Recommended Posts

Da nærmer det seg sakte men sikkert henting av ny båt, men før dette trenger jeg en båthenger. Her er jeg vel som folk flest. Skal ha en bra henger for en rimelig pris. Det har seg jo alltid slik at man får hva man betaler for, men uansett så trenger jeg en henger som klarer og bære en Askeladden 535 Bowrider med 115HK’er Mercury Opimax, samt litt til. Med “litt til” så mener jeg hvis det skulle befinne seg noen liter på bensintank/vanntank etc. Båten veier ca. 750kg. i følge produsentens hjemmesider og motor veier 170kg. Bensintanken er på 90 liter og vanntanken har en kapasitet på 60 liter.

Så rent teoretisk ser det ut til at jeg klarer meg med en henger med tillatt totalvekt på 1000kg. Spørsmålet er bare om dette kan bli litt i det minste laget. Kan jo hende jeg bestemmer meg for å ta med båten på hengeren over lengre turer og da er jeg usikker på om en henger i dette tilfellet med tillatt totalvekt på 1000kg. holder. Jeg er ikke så veldig redd for at hengeren detter fra hverandre, men jeg tenker også litt på sikkerheten og kjørekomforten.

Noen her som kan komme med noen anbefalinger rundt dette og evt. noen ideer om hva jeg bør se etter?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Hvis du prioriterer enkel av og pålossing av båt, bør du se på Tysse henger med automatisk vugge. Denne hengeren fungerer svært bra. I tillegg til at vugga justerer seg automatisk i forhold til båtbunnens vinkel, holder den båten stabil i rett vinkel ut fra hengeren når du sveiver inn og ut. Du oppgir 1000kg totalvekt, tror kanskje du må satse på minimum 1000kg nyttelast, totalvekt blir da noen hundre kilo ekstra som er hengerens egenvekt.

Så rent teoretisk ser det ut til at jeg klarer meg med en henger med tillatt totalvekt på 1000kg.

Her har du vel glemt at hengeren veier en del, kanskje 300/350kg? Hold deg til en henger med egenvekt maks 350kg pga omreg.avgift ved salg senere hen!

Har tilsvarende størrelse/vekt båt som deg og har henger med totalvekt 1300kg av merket Brenderup. Investerte i en el-vinsj som få har, men det tror jeg er fordi de ikke har prøvd hvordan det er i praksis (?), kan bare anbefales!

Ellers er det to regler hva angår båthengere; ikke kjøp brukt og ikke lån den bort!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg har en VW Touran, men denne er det ikke hengerfeste på.

Min far skal forøvrig kjøpe seg ny bil ganske snart. Enten en ny mazda 3 eller en Hyundai i30. (diesel)

Disse bilene veier vel rundt 1200kg. tenker jeg.

Tror jeg blingset litt når jeg sa at en henger på 1000kg. ville holde i teorien ja.

Hengeren må ha vugge som følger båten.

Har hørt at Brenderup hengerene har en slags nippel hvor man kan feste vannslangen?

Slik at man bare skrur på vannet, slik at alt som skal skyldes ren blir det "automatisk"

Mener å ha lest en tråd her inne for en stund siden hvor HSS hengerene ble varmt anbefalt...

HSS hengeren ser jeg har større og mykere støttejul en konkurrentene....

Er det bare meg, eller ser disse støttejulene på brenderup hengerene litt hardplast ut?

Tenkte da på riper etc...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Fra hjemmesiden til Brenderup;

De store, myke kjøl- og siderullene minsker kraftforbruket ved lessing av båten. Vanntette hjullager og rustfrie bremsekabler, samt varmgalvaniserte chassiser sørger for lang levetid og problemfri kjøring.

Det store utvalget av tilleggsutstyr som for eksempel gangbro, bremsespylesett m.m. sørger for ytterligere lett og bekvem lessing/avlessing av båten og lang levetid.

Ikke noe problem med ruller/støttehjul/riper, etter min erfaring. Hadde tidligere en Fogelstahenger med luftfyllte gummihjul og det var helt topp bortsatt fra at disse måtte skiftes etter hvert og luften gikk (for) lett ut av dem. Tror at Fogelsta har gått bort fra å bruke luftfyllte gummihjul og det skjønner jeg.

Har ikke selv bremsespylesett til min henger, men spyler hele hengeren så snart som mulig etter opptak av båt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hvilket sertifikat du har er vesentlig for størrelse du kan ha på hengeren.. Hvis du har klasse B, kan ikke max-vekten (maks lovlige vekt) på henger (inkl last) overstige bilens vekt. Osv.

http://www.norsktilhengersenter.no/tilheng..._forerkort.html

Da jeg kjøpte henger, (Fogelsta som jeg forresten er godt fornøyd med) hadde jeg bil på litt over 1300 kilo og kjøpte henger med maks 1300kg. Den holder helt greit til min båt som er litt lettere enn din. Ville ikke hatt en mindre henger når jeg skal ut på karavantur dog. Plasthjulene lager forresten ikke riper i bunnstoffet på min båt.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Har tidligere hatt Tysse båthengere, og fornøyd med de. Vurderer nå en Tysse 6257. Båten er en Yamarin 56 SC m/100 hk. Har vel omtrent samme mål og vekt som din båt Bjerknez. Mener denne hengeren vant en test for noen år tilbake.

Jeg har også en Yamarin 56SC med 100 hk Yamaha. Kjøpte meg en Tysse 6260 like før jul. Denne har selvjusterende vugge og brems.

Har imidlertid blitt til at båten har lagt på vannet hele vinteren, så jeg har ikke fått prøvd ut hvor bra denne hengeren passerf or denne båten, men iflg. spesifikasjoner skulle dette være en meget bra henger for denne båtstørrelsen. Ikke var den noe særlig dyr heller.

Planlegger å ta båten opp snarlig for å gi den en god vårpuss før sesongen.

Jeg hadde Askeladden 525 Exell med 90 hk. Den har samme skrog som din 535 men veier ørite mindre. Båtvekt hos meg var 750kg, motor 140kg(90hk 2-takt), bensin 90 liter. Til sammen blir dette 980 kg. Hengeren jeg hadde var en Brendrup 8220B som har egenvekt på 325kg. Dette gir en totatvekt på 1305kg. Hvis du skal ha en henger som fungerer perfekt til båten din skal du kjøpe en slik en. Det finnes også en variant av 8220B som har totalvekt 1500kg. Denne har påskrudd en ekstra langsgående vange på begge sider og veier 25 kg mer. Da har du 175 kg mer lastekapasitet, det kommer sikkert godt med da båten din veier litt mer og sikkert har en litt tyngre motor en hva jeg hadde.

Link til begge alternativer:

Brendrup 8220B 1300kg m/ Superruller og vugge

Brendrup 8220B 1500kg m/ Superruller og vugge

Disse hengerene finnes også uten superruller og vugge, men jeg vil anbefale på det sterkesteste å kjøpe med vugge og disse superrullene. Da blir det en drømm å sette ut/ta opp. Denne vuggen styrer båten 100% rett på hengeren og da slipper du å ha en båt som står skjevt på hengeren og vuggen "kniper" ikke på skroget slik som kan skje ved bruk av såkalt selvjusterende vugge.

Lykke til med en fantastisk båt med utrolig gode og trygge sjøegenskaper :cheers:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg vil anbefale en Tysse henger med selvjusterende vugge, som er foreslått tidligere. Selvjusterende vugge gjør at båten justerer seg 100% på hengeren når du drar den opp. Dette er en jobb du klarer helt alene. Jeg har følgende henger:

Tysse 6261

http://www.tysse.no/index.php?product=1&am...showproduct=107

Jeg har båt med drev og det krever at nedkjøringsrampen er litt bratt slik at hjulene ikke må kjøres lengre uti vannet enn opp til felgen slik at drevet ikke tar i bunnen når båten skal tas av trallen.

Jeg er kjempefornøyd med den jeg har.

Jeg har vanlig klasse B, men jeg tror min far ha BE.

Om hengeren og båten veien noen få kg. mer enn jeg har lov til å kjøre bryr meg egentlig ikke..... er vel ingen som henger seg så voldsomt opp i det...

Er vel værre å kjøre med for liten henger enn en som er litt for stor. Med tanke på trafikksikkerhet.

Men jeg mener å ha hørt mye positivt om HSS... Er det noe disse hengerene har kontra de som er nevnt i denne tråden, eller er jeg litt feilinformert?

Jeg tok nettopp klasse BE og sensor fortalte at de ofte var ute får å foreta kontroll.

Bøtene var ca 8000,- og lasten ble stående igjen.

Jeg hadde sjekket reglene grundig før du evt tar klasse BE, det er ikke sikkert du trenger det.

Det kostet flesk for 2 kjøretimer og opgkjøring.

5200 kroner kom det på, det virket som et ran på høylys dag....

Da betaler jeg heller naboen en hundrelapp for å svinge ned båten og eller kjøre den hjem.

Ikke F*** om jeg legger 5000,- i statskassa for å kjøre noen kg tyngre henger.

Det er 5km. fra der jeg bor til båthavna. Har ikke vert kontroll på den veien så lenge jeg kan huske.

Helt uaktuelt og ta klasse BE...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...