Jump to content

Dette er forbudt ombord i min båt

enter4u

Recommended Posts

Jeg har ikke så mange forbud ombord i Njord,

..bortsett fra å servere peanøtter og moreller til de små. Utygde peanøtter og morellsteiner kveler den hekkans kverna i TMC dassen.

Utover det har jeg et par ufravikelige prinsipper, om ting som ikke skal ombord:

- Gardiner med anker og ratt på

- Dørmatte med "Velkommen ombord" eller "Welcome aboard"

- Knutebilde (Vel og merke sånn der ferdigkjøpte. Finner en av ungene på å lage et, så skal det henges opp med stolthet) :smiley:

Redigert av Njord (see edit history)

Med vennlig hilsen

Torkjel

Nasjonalfarget vimpel.

Til dette:

DATO: LOV-1741-02-17

DEPARTEMENT: UD (Utenriksdepartementet)

SIST-ENDRET:

ENDRER:

KORTTITTEL: Forbud paa Vimpel-føring.

Ingen Skipper, som fører noget i Kongens Riger og Lande hjemmehørende Skib, enten det maatte føre Canoner eller ikke, ei heller nogen Kjøbmand eller Rheder deri, maa understaa sig enten i Søen, paa nogen indenlandsk Rhed eller Havn, eller og paa fremmede Kyster og Havne at føre nogen Vimpel eller Kgl. Flag og Gjøs med Split i, det være sig i hvad Slags Leilighed det være maatte, - - -; [under samme Straf] skal det være forbudt alle Skippere og Rhedere af noget i Kongens Riger og Lande hjemmehørende Skib dertil at lade gjøre eller derved at føre nogen Vimpel eller Kgl. Flag og Gjøs, og om de dermed betræffes, skal de uden Forskaansel ansees, ligesom de dem virkelig havde misbrugt. - - -

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Vimpel eller splitt.

Dette er vel en av de eldste lovene som fremdeles er gyldige.

Når det gjelder splitt, så vil vel forbudet egentlig også ramme det danske Y.F.-flagget (hvis denne loven også gjaldt/gjelder i Danmark) og det norske KNS-flagget :smiley: - jeg ser ingen adgang for Kongen til å gi forskrifter som tillater splittflagg på sivile fartøy.

Hensikten med bestemmelsen må ha vært at bare orlogsfartøy og Kongens egne fartøy skulle føre flagg med splitt, og vimpler for å vise kommandoforhold.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Hos meg gjelder følgende "forbud":

Koffert - rett og slett fordi det er himla upraktisk og så godt som umulig å stue bort..

Sko med svarte såler - setter merker som er et herk å fjerne

Fiskeutstyr - det nærmeste du kommer fisk i min båt er ... pølser...

Ellers er det påbudt med: godt humør, ankerdram, og evne til å tenke selv ved ankomst til brygger.

Har man vært med på mer enn 3 tillegginger, så går jeg ut fra at normalt oppegående personer skjønner hva som bør/skal/må gjøres mtp. tau, fendre osv...Det skal da ikke være nødvendig for kapteinen å mase HVER gang man nærmer seg ei brygge.

Nemo saltat sobrius

Har man vært med på mer enn 3 tillegginger, så går jeg ut fra at normalt oppegående personer skjønner hva som bør/skal/må gjøres mtp. tau, fendre osv...Det skal da ikke være nødvendig for kapteinen å mase HVER gang man nærmer seg ei brygge.

Nei det er ikke nødvendig , skipperen burde da gjøre dette selv om ikke noen andre tilbyr seg å gjøre det eller :rolleyes:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...