Jump to content

motorstørrelse Rana 17


puteunderarmen

Recommended Posts

Det er en Rana 17 fra 70-Tallet, og det er en 25 hester fra samme tidsrom som står på og det er nok i minste laget.

Hadde tenkt meg en 40 hester, men har fått advarsler om at den er for tung :diving, så da er jeg usikker. tror jeg kan gå opp til 30/35 og beholde samme vekta(men er det verdt det?). går det med en 40 så er det vel bare å øke på til 50 for de er vel bygd på samme lest, og har samme vekt(så vidt jeg vet da).

Link to post

Tenkte bare å nevne følgende, slik at du har noe å sammenligne med: Min 33 år gamle Selco Selboy 13 fot er godkjent for inntil 35HK i henhold til merkeskiltet fra produsent. Ut over dette, regner de fleste med at det finnes en god margin i forhold til hva som er maks. for hva båten tåler. Det sitter en like gammel Mercury 50HK på den - uvisst om den har sittet der hele tiden. Det virker ikke som båten har noen problemer med en motor av denne størrelsen. Båten ligger forøvrig i erfaringsdatabasen, hvis du har lyst til å titte på den.

Link to post

Kan ikke skjønne at 40hk kan være noe problem på denne båten, den er vel ikke så veldig mye tyngre enn en 30-35 hk?? Kanskje 15-20 kg bare...?

 

Har tyngden forresten så mye å si? Trodde det var skyve og trekkraften som var problemet, med tanke på hvor solid akterspeilet er bygget. Hørte om en som rev ut akterspeilet med en alt for stor motor når han reverserte for full spiker....  :cheers:

 

PS! Min 40 hk Evinrude skal visstnok være helt lik 50 og 60 hesteren, bortsett fra forgasseren. Det vil jo si at 40hk og 60hk har tilnærmet lik vekt, når det gjelder Evinrude/Johnson fra 1990.

Link to post

Det var disse svarene jeg hadde håpet på. tror jeg må satse på en 40 hester av litt nyere årgang.

Den game Suzukien som står på er veldig glad i suppe. hvor mye suppe bruker feks en 90mod 40hk(min prisklasse :rolleyes:). tenker på dorgefart da det er det den blir mest brukt til.

 

med 40 hesteren må jeg vel klare å dra vannski eller?

Link to post

Forbruket vet jeg ikke, men det kommer vel også litt an på hvor tung båten er å "skyve" i sjøen (hvor godt den planer og hvor tung den er). Dette må man nesten erfare selv, med den motoren man velger. Forbruk for ulike motor-merker varierer også (f.eks. 40hk yamaha og 40 hk Evinrude kan ha vidt forskjellig forbruk). En annen ting er jo at man kommer mye raskere frem med en størrre motor. Foretrekker heller 20 minutter kjøring til fiskeplassen, enn 1 time...  :rolleyes:

 

Dersom du skal dorge mye, blir det nok kostbar fisk med 40 hk... Da ville jeg heller skaffet en liten dorgemotor ca 5 hk, til å henge på brakett ved siden av den andre. Da har du også reserve motor i nødstilfelle.

 

Tips! Prøv å let opp en tilsvarende båt på nettet (salgs-annonser) og ring eieren. Da er det bare å late som om du er litt interresert i å kjøpe, og spørre ivei...

Link to post

Hei!

 

For meg ser det ut til at en 40-hester vil være passende. Du kan da trekkke vannski, men forvent deg ikke allverdens fart...

 

Nye motorer er stor sett tyngre enn en ti år gammel motor. Dette fordi de nye motorene stort sett enten er 4-takt eller 2-takt med mye elektronikk.

 

Tips: Sjekk ut vekten på f eks yamaha, Mariner/Merc, johnson. Det er stor forskjell... De vanlige 2-taktene som nå fases ut av markedet pga miljøuvennlighet er stort sett uforandret de siste ti årene, så du kan bare se på internett.

 

Hvis jeg kunne valgt ville jeg sett etter en tresylindret yamaha med autolub. De er relativt lette i vekt, og snurrer og går, men er neppe lette å få tak i. Ellers kan Tohatsu være et tips. :sailing:

Link to post

det er jo ikke noe fartsbåt, men det er jo greit å kunne plane med litt mannskap og litt pils :seeya:!

 

blir nok ikke noe særlig nyere enn 10 år da busjettet setter begrensninger :sailing:

Sjefen må jo også godkjenne vettu :discuss. Må nok bli totakter pga vekt og pris. Følger med på FINN, men har ikke opparbeidet meg nok klikking til å vite om prisene er riktige. noen som har noen prisantydninger?

noen tips om websider med vekt? her lett men det finns lite. finns sikkert for helt nye motorer men....

 

det som sker er jo at man havner opp med noe som er mye dyrere enn man haddde tenkt, sånn er det jo alltid(ikke si det til sjefen da)

Link to post

Hei!

 

Som nevnt: Tror du trygt kan se på "nye" motorer på websidene til f eks yamaha, mariner/merc /(www.marinepower.no) - motorene er ikke endret de siste 10-15 årene siden produsentene visste at det gamle 2-taktssystemet kom til å bli forbudt pga forurensningen.

 

Prisantydning vet jeg lite om... Ville tippet 7-8 lapper for en godt brukt 40 hk på 10 år???

Link to post

For å finne enkle motor-data kan du bare skrive motormerket på:

http://www.boat.no

 

F.eks hvis du skriver Yamaha - kommer det opp masser med 40-hk-er. Lang/kort stamme,

m/u powertrim osv. Disse har forskjellig vekt, men som et eksempel veier Yamaha 40VEOL 77,3 kg.

Enig med at du bør velge en 3-sylindret motor. Disse har en mye mer "harmonisk" gange. Hvis du

dorger mye - vil du sette pris på "summing" i stedet for "knattringen" fra en 2-cyl-utgave.

 

Ang. dorgefart og forbruk, så dorger jeg også mye - men det er småpenger som renner i bensinslangen

ved 3-4 knop fart. Ikke bry deg om å ha en ekstra motor på båten. Fortjenesten av litt mindre forbruk

på en ekstra dorge-motor blir fort spist opp av den ekstra vekten + innkjøpskostnadene.

Link to post

Prisantydning vet jeg lite om... Ville tippet 7-8 lapper for en godt brukt 40 hk på 10 år???

Har fulgt med litt det siste året på 40 hk. 1990 modeller ligger på 12-16.000 alt etter merke, tilstand og utstyr (el-start, powertrim/tilt, kontrollspak, tank osv).

 

En som er 10 år gammel, altså 1994 modell, kommer fort opp i 18-20.000 etter hva jeg har sett. Men det hender seg at det dukker opp noen "utspring" som er billigere eller dyrere.

 

På QXL virker det som om alle motorer som selges er laget av gull... :cheers:

Link to post

Hadde nok regnet med at jeg måtte ned på 1990. det er gull med slik info. qxl er litt lugubert føler jeg. mye tjuvgods og sånt. spør man et spørsmål som selger ikke vil ha sletter han spørsmålet og stenger meg ute......mye useriøst.

Finn er bedre, men vanskelig å gjøre kupp.

 

får meg kanskje en 30hk med elstart fra 91, men er usikker på om det er noe vits? greit med elstart, mulig litt stillere, får strøm sånn at jeg kan pøse på med stæsj :cheers:

 

vet du om den har noe særlig mindre støy på en 91 30hk suzuki enn den 25hk fra 70tallet?

 

-skulle hatt flere argumenter enn at jeg får elstart.

91 30hk burde vel være litt piggere enn 25 hk fra  70tallet?

Link to post

Hei puteunderarmen!

 

Jeg har brukt en Yamaha 50Hk i 17 år (kjøpt ny i -86, solgt sammen med båt i fjor høst..).

 

Dersom det var jeg som skulle kjøpt "ny" motor til denne Ranabåten, så hadde jeg kjøpt tilsvarende 50 hk Yamaha. Grunnen er ganske enkel: Motoren er ikke vesentlig tyngre enn 40hk (husker ikke tyngden, antar mellom 50 - 70 kg?, men jeg løftet den av/på hekken alene), den har én coil og forgasser for hver sylinder, og jeg vet av erfaring at den dersom noe skjer, kan gå på 1 eller 2 sylindre (den har 3). Videre så gikk motoren jevnt og rolig på tomgang og dorgefart.

 

50Hk er mer enn nok krefter, men det er lov å lkjøre på halv fart også... Jeg liker å ha nok krefter i tilfelle det blir ruskevær og båten er tung av folk eller fisk. Det er da du trenger kreftene!.

 

Forøvrig hadde jeg ikke problemer med motoren på de 17 årene (bortsett fra at tappepluggen falt ut av flotørkammeret pga. glemt å skru denne til etter vinterkonservering). Dette er i alle fall min erfaring dersom det er av interesse....

 

.-) fredriksen

Link to post

har egentlig lyst på en 50hester men blir ikke det i meste laget da jeg ser nye Rana av tilsvarende type er godjent for inttill 35-40 hk? Er det vekt som avgjør dette eller er det kraft, eller kanskje kombinasjon?

det beste hadde vært å hatt flere motorer å prøvd, men det er jo utopisk og mye styr. får finne en og bare satse  :flag:

Link to post

Ville kanskje ært litt forsiktig med å sette på en større motor enn anbefalt og dette på grunn av 2 ting:

1. Er ikke sikkert at motorfestet (hekken) klarer eller har godt av en større motor

2. Båten vil få mer krefter og derfor kunne overplane (vet ikke om det er det dette kalles på fagspråket) litt, hvilket vil kunne føre til at den kan bli ustabil.

Hvis jeg var deg ville jeg ringt til rana og hørt hva de mente om saken.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post

Jeg VET IKKE, men jeg vil anta at når det gjelder maksimum GODKJENT motorstørrelse, så er det vel en motorkraft som inkluderer diverse sikkerhetsmarginer. Det vil sikkert gjelde for overplaning, farlige egenskaper få fullt pådrag og full sving, og annen "galematias-bruk". Derfor så ville jeg ganske trygt satt på en noe kraftigere motor og brukt litt sunn fornuft under bruken av motoren....

 

Jeg tror forøvrig ikke at det er sett spesielt mye på selve vekten av motoren....

 

Men, kjøp noe som du vil føle deg trygg med, det er det beste (selv om det skulle bli en ny 25hk motor!). :flag:

Link to post

Prøvde en 30hk Suzuki (1 år gammel) i fjor sommer. Den bråkte mye! Støyen hadde et skjærende lydbilde.

Ville iallefall prøvd motoren først, så unngår du en "bråkebøtte".

 

Suzukien var forresten den filmteamet brukte under innspillingen av "Båtliv". Motoren satt på en Rana 425SL.

Gjorde vel ca. 22-25 knop med en mann - ikke noen kraftplugg akkurat.

Link to post

Godkjent motorstørrelse har med bl.a. vekten å gjøre. Båten skal kunne holde seg flytende selv om den er fylt med vann!

mvh

Jan S

Hmmm, "skal kunne holde seg flytende selv om den er fylt med vann!"

 

Jeg har ikke lest forskriftene for Veritasgodkjenning (båten er bygget på -70 -tallet..), men jeg vet med sikkerhet at min tidligere Hansvik 18HT (Veritas godkjent) ikke under noen omstendighet ville holdt seg flytende med eller uten motor, dersom den var fylt med vann. Den hadde ingen flytemidler innstøpt og har ikke dobbeltskrog.

Dette betyr ingen ting for meg, men jeg har vanskelig for å tro at dette var krav på -70 -tallet for båter med dekk. Det var mer sansynlig krav for joller og åpne robåter?

 

Men tilbake til spørsmålet: Velge en 40 Hk pga vekten? Jeg synes å huske at 40, 50 og 60 hester motoren fra Yamaha hadde tilnærmet samme vekt såfremt man ikke kjøpte motorer med power-tilt. Vekten bør vel derfor ikke ha den største betydning for valget av motorstørrelse. Sjøegenskaper (endring av..), forsikring etc bør vel ha litt større betydning.

 

:-) fredriksen

som liker store nok motorer brukt med litt sunn fornuft

Link to post
  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...