ivar Svart 23.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2004 Hmmm, "skal kunne holde seg flytende selv om den er fylt med vann!" Jeg har ikke lest forskriftene for Veritasgodkjenning (båten er bygget på -70 -tallet..), men jeg vet med sikkerhet at min tidligere Hansvik 18HT (Veritas godkjent) ikke under noen omstendighet ville holdt seg flytende med eller uten motor, dersom den var fylt med vann. Den hadde ingen flytemidler innstøpt og har ikke dobbeltskrog. Dette betyr ingen ting for meg, men jeg har vanskelig for å tro at dette var krav på -70 -tallet for båter med dekk. Det var mer sansynlig krav for joller og åpne robåter? Men tilbake til spørsmålet: Velge en 40 Hk pga vekten? Jeg synes å huske at 40, 50 og 60 hester motoren fra Yamaha hadde tilnærmet samme vekt såfremt man ikke kjøpte motorer med power-tilt. Vekten bør vel derfor ikke ha den største betydning for valget av motorstørrelse. Mener at det er (var) forskjell på båter over og under 18 fot, mindre båter skulle flyte full av vann , men større båter ikke hadde dette kravet. 40 og 50 Yamaha var bygd på samme blokk fram til midten av 90-tallet en gang , hvorpå 50-hesteren bygger på 60/70hk blokka. Veier 102-105kg m/lang stamme. Ang. båten så syns jeg den ligner på en båt jeg mener ble kalt "Rana-Fjord" Hvis det er båten jeg tenker på tåler den iallefall langt mer enn 40hk. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.