beauty of aqua Startet 12.April.2009 Link til dette innlegget Startet 12.April.2009 skal montere en dekksluke i min bella 620 dc. Må ærlig innrømme at jeg kvier meg sterkt til å sette i gang! har dessverre ikke en mobiltelefon til å ta bilder av luken med. er det noen som har gjort en lignende jobb før som kansje har noen tips å komme med? det følger med en slags svart skumgummipakning som jeg ikke er helt sikker på hvor skal limes?? takknemelig for råd og tips!! Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Kjappfot Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Hei, fulgte det ikke med noen bruksanvisning? Montering er normalt en grei sak (den største bøygen er å tørre å kappe hullet...). Som alltid er det viktigste gode forberedelser. Pass på at området er plant der du skal montere luken. Er det buet eller sågar dobbelkrummet får du en skikkelig utfordring. Bruk en god mal for utkapp og sørg for å påføre rikelig med silikon eller sikaflex mellom luka og dekket slik at det blir helt tett. Jeg skiftet en dekksluke for et par år siden og måtte gjøre utkappet større, men det gikk veldig greit. Det vanskeligste var å få av den gamle lukekarmen (satt godt fast i limet). Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Kjappfot Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Og regner med skumgummipakningen er ment å ligge mellom karmen og luka. Du må nesten se an om det er mest hensiktsmessig å feste den til karmen eller luka. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
VannTro Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 (redigert) Bruk IKKE Sika eller lignende lim til montering av luker. Benytt Terostat 2759 som er en ikke-herdende butylmasse. En slik operasjon var omtalt i Båtmagasinet for noen år siden og de hadde også fått samme anbefalingen når det gjaldt tetningsmasse. Denne masse tåler godt både vaskemiddler og sjøvann. Du påfører rikelig med masse slik at det "tyter" ut ved montering av luka. Overskytende fjernes ved at du tar litt masse fra tuben, leker litt med denne mellom fingrene noen minutter til løsemiddelet har fordampet, dernest dytter du denne klumpen mot massen som skal fjernes og drar med deg massen når du trekker til deg klumpen.....dytt rundt luka til alt overskytende er fjernet. Denne massen, Terostat 2759, er grå av farge og fåes kjøpt hos de aller fleste caravanforhandlere. Hvis luka senere skal demonteres er det en enkel jobb, luka er ikke limt fast ! Redigert 12.April.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.