Jump to content

Tåler bengalack diesel/oljesøl?

ekko

Recommended Posts

Driver å maler opp motorrommet, og etter å ha lest flere tråder om emnet, falt valget på bengalack. Så til spørsmålet, tåler bengalacken diesel event. oljesøl? Bør jo ikke være mye av den typen, men av og til kan det jo dryppe litt. Leste i en annen tråd at den ikke tålte bensinsøl, ble da litt usikker.

Mener du da å si at herdet bengalack ikke tåler olje og dieselsøl?

Det kan også jeg skrive under på, den tåler heller ikke alkalisk avfetting!

Hadde en flaske stående på en lakkert flate (lakkert med Bengalakk) over natten. Den løste opp malingen!!

:nonod:

Jeg skal male min Ford diesel, og tok kontakt med Blommenholm motorverksted ang. dette. De malte motorer med Bengalack, og var helt fornøyd med dette. De hadde heller ikke fått noen klager fra kunder. Og da må vel Bengalack tåle dieselsøl?

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Siden Benga er oljebasert vil den også løses opp av oljeprodukter, dog kan det ta en stund hvis Bengaen er skikkelig gjennomtørr.

Men hvorfor ta sjansen, å rengjøre og lakke en motor er mye jobb. Bruk Ferro-bet og deretter 2-komp epoxy, da får man et resultat som tåler det meste.

Man får da kjøpt motorlakk på vanlig spreybokser, dvs en-komponent. FDette er lakk som tåler olje og søl av diesel.

Eg skal sjølv lakkere motor nå med "Rust-oleum" sin sprey 1-komponent. :smiley:

svar på spørsmålet ditt har eg ikkje. Men kan bekrefte at Ingar er på jordet

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Mulig jeg da har et lite problem. Har kun malt et strøk, hvordan tror dere det vil være å legge 2-komp. oppe på benga`n??

Du skriver innledningsvis at du skal male Motorrommet. Hvis det er en plastbåt, blir dette litt annerledes enn å male en jernmotor. Jeg tror Bengalack er helt ok til en motor, (så mye dieselsøl blir det ikke at det vil skade lakken) men tviler på om jeg ville malt motorrommet på en plastbåt med det samme.

Jeg tror heller ikke at det er en god løsning å male med to-komponent over ditt første strøk med Benga, så da ville jeg fortsatt med Benga og holde det så rent som mulig i motorrommet. :tongue:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Men kan bekrefte at Ingar er på jordet

Men tanke på at Ingar som eier med ett tastetrykk kan fjerne deg fra forumet, ville jeg gått noe lavere ut på banen, men det er selvsagt ditt valg. Du mener kanskje påstanden er på sin plass :crazy:

Trådstarter snakker om Bengalack, og du bekrefter at spaylakk fungerer helt fint. Og du er sikker på at du ikke sammenligner epler og pærer. Da er det nemlig du som ikke bare er på jordet, men på feil jorde.

Bengalack tåler ikke bensin osv. Det er ingen hemlighet for oss andre :tongue:

Opps....Beklager til Ingar om dette blei personlig vridd. Skreiv nok litt raskt :smiley:

Ingar sa at en utelukkende måtte bruke to-komponent. Det var den eg ikkje var enig i. Det håper eg ikkje blir tatt ille opp. Grunnen for det er nettop motorlakk på 1-komponent sprey, som eg nevnte.

Nå skal eg igjenn vere litt ydmyk, for eg har ikkje prøvd slike lakker. Eg har bare lest om de, men ikkje alle produktbeskrivelser er pålitelige.

Og eg har ikkje velsignet Bengalakk. Eg skreiv at eg ikkje hadde svar på spørmålet om Bengalakk.....

Det er opp til kvar enkelt om de gidder lese heil innlegg eller om de hopper av på halvveien. :tongue::tongue::tongue:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Det er opp til kvar enkelt om de gidder lese heil innlegg eller om de hopper av på halvveien. :tongue::tongue::tongue:

Nå har lest hele innlegget ditt flere ganger, men jeg sliter med å forstå logikken din her: Siden du har tenkt å lakke motoren din med spraylakk, mener du at Ingars påstand om at bengalakk ikke tåler diesel over tid er helt på jordet?? :confused:

Selv har jeg malt motoren med 1-komponent motorlakk, og motorrommet med 2-komponent. Fungerer fint for meg, men jeg ville ikke gjort det motsatt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Kjenner meg ikke igjen i det at Benga ikke tåler olje/diesel. Har brukt dette på motorer tidligere å det fungerer upåklagelig.

Vi har også brukt det på jobben på div maskiner ol. å hadde det ikke tålt olje hadde vi ikke brukt det da det konstant står med en film av hydr. olje på seg.(Jobber på borerigg) Men det er lang herdetid på Benga. Tørr og herdet er ikke det samme. Har benga fått noen uker på seg er den veldig motstandsdyktig mot olje.

Sikkert uttrykt meg uklart. Mener ikke at Benga går i oppløsning bare det ser diesel etc., men over tid vil det bli løst opp. Verst er bensin, noe de som har brukt det på en påhengertank har fått oppleve. Meg bekjent vil ingen maling som kan tynnes med whitespirit være skikkelig bestandige ovenfor petroleumsprodukter.

Poenget mitt var at så lenge det finnes alternativer som er langt mer motstandsdyktige både mot kjemikalier og mekanisk påvirkning ville jeg heller brukt disse. Ikke er de noe dyrere heller.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...